Arbeiderpartiet vil granske bergingen av Helge Ingstad

Video: Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen redegjorde for Stortinget om forliset av fregatten Helge Ingstad.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag redegjorde forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) for Stortinget om forliset av fregatten Helge Ingstad.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvaret håper å kunne starte hevingen av den havarerte fregatten Helge Ingstad torsdag denne uka, opplyser forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H).

– Hevingsprosessen har tatt lengre tid enn planlagt. Været er den største utfordringen. For å gjennomføre hevingen trengs stabilt godt vær i en uke. Prognosen er at man nå ser for seg å starte arbeidet på torsdag, sa Bakke-Jensen da han redegjorde for havariet og redningsarbeidet i Stortinget tirsdag.

Først etter at fartøyet er hevet kan man vurdere om det kan repareres eller om det må kondemneres, opplyste han.

En halv milliard

Den totale kostnaden for å berge fregatten anslås å bli en halv milliard kroner, forklarte Bakke-Jensen videre.

– Arbeidsomfang og samlet kostnad for heving og transport av Helge Ingstad, herunder sikring av miljøet i området, er preget av mange usikkerhetsfaktorer. Utgiftene til dette arbeidet er foreløpig anslått til vel en halv milliard kroner, sa forsvarsministeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understrekte imidlertid at dette anslaget er foreløpig og svært usikkert.

– Jeg vil komme tilbake til Stortinget når beregningene er klarlagt og kvalitetssikret, sa Bakke-Jensen.

Aktuelt: – Fregatt-forliset vil merkes i lang tid

Vil granske bergingen

Arbeiderpartiet foreslår en egen gransking av det mislykkede arbeidet med å berge fregatten.

Det opplyste stortingsrepresentant Martin Kolberg (Ap) i Stortinget tirsdag.

Forsøket på å berge fregatten etter at den gikk på grunn mislyktes, og fartøyet sank. Kolberg påpeker at redningsarbeidet ikke er dekket av havarikommisjonens gransking av ulykken. Arbeiderpartiet foreslår derfor en egen undersøkelse av hva som gikk galt under forsøket på å berge fregatten etter at den gikk på grunn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det kan være grunn til å frykte at skipet er tapt, sa Kolberg.

Han opplyste at Arbeiderpartiet er villig til å drøfte med regjeringen hvordan tapet av fregatten skal erstattes, men tilføyde:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Etter vår oppfatning er det ikke riktig å finansiere slike tap på en slik måte at det skjuler kostnadene. Kostnadene må komme på bordet, sa Kolberg, og ba regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak om dette.

Samleside: Her finner du alt om forliset av KNM Helge Ingstad

Hvem tar regningen?

Fregatten ligger ennå under vann i fjæra i Øygarden i Hordaland etter kollisjonen med tankskipet Sola TS natt til 8. november i fjor. Sjøforsvarets minedykkerkommando har fjernet alle torpedoene fra den havarerte fregatten og detonert dem.

Ifølge Forsvaret gjøres det fortløpende vurderinger av hva som kan og bør hentes ut før hevingen, og hva som kan vente til fregatten er flyttet til Haakonsvern.

Det er også et tema hva som skal erstatte fregatten og hvor midlene skal hentes fra. I et intervju med VG tirsdag sier forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen at Norges egenutviklede, raske missiltorpedobåter i Skjold-klassen kan få forlenget liv som en delvis erstatning for tapet av fregatten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På vei fra Korea

Disse seks båtene omtales som kystkorvetter, og skulle etter et vedtak fra 2016 fases ut fra 2025. Men skulle de kunne komme inn som erstatning for Helge Ingstad, er Bruun-Hanssen åpen for å forlenge levetiden til Skjold-klassen.

Marinens nyeste fartøy er for øvrig på vei fra verftet i Korea til Norge. Logistikkfartøyet KNM Maud skal sørge for forsyning av drivstoff og annet til de andre marinefartøyene.