Færre blir tatt i vanlige fotobokser
Men på strekningsmålingene øker antallet.
Det blir stadig flere fotobokser i Norges, samtidig som det også kommer til nye steder med strekningsmåling.
Det er Statens vegvesen som har ansvaret for fotoboksene, inkludert fotografering når farten er for høy.
Disse bildene blir så oversendt politiet som har ansvaret for å følge opp straffbare forhold.
I 2018 mottok politiet 127.444 bilder fra fotobokser. Det var en nedgang på 12 prosent, sammenlignet med året før.
Dette gjelder de enkeltstående fotoboksene, såkalt punkt-ATK, skriver Vegvesenets egen nettside, Vegnett.
737 mistet førerkortet
For streknings-ATK blinket det flere ganger i fotoboksene i året som ligger bak oss. 16.235 bilder ble oversendt politiet i 2018 – en økning på om lag 22 prosent.
Dette ga følgende tall:
2981 anmeldelser. 737 førerkort som ble beslaglagt. 68 596 fikk bøter (forenklet forelegg).
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTo av tre svensker slipper faktisk unna
Bøter for 198 millioner
– Der farten er høy, er strekningsmålinger et godt og effektivt verktøy som gir stor uttelling på trafikksikkerheten. Analyser viser at tallet på drepte og hardt skadde blir halvert på strekninger med gjennomsnittsmålinger (streknings-ATK), samt at effekten holder seg i flere kilometer etter selve fartskontrollsonen.
Det sier Guro Ranes som er avdelingsdirektør i Statens vegvesen, til Vegnett.
Ifølge politiet ble det i 2018 utstedt bøter for mer enn 198 millioner kroner. Det er en nedgang på ca. 19 prosent fra året før.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSnart kan denne ta deg på fersken
Vegvesenet og politiet samarbeider
Fakta om ATK
Punkt-ATK
Innført i 1988
30-50 % færre drepte i tre km før og etter fotoboks
10-30 % færre personskadeulykker
257 fotobokser
Streknings-ATK
Innført i 2009
Etablert på 26 steder
50 prosent færre drepte og hardt skadde
15 % færre personskadeulykker
Avstand mellom bokser er 2-20 km
Automatisk overvåking av fart kommer i tillegg til at politiet gjennomfører manuelle kontroller av fart.
– Det er strenge kriterier for hvor fotobokser kan benyttes. De er bare aktuelle på spesielt ulykkesutsatte strekninger hvor høy fart er et problem, sier Ranes.
Artikkelen fortsetter under annonsenStatens vegvesen og Politiet samarbeider om ATK og kriterier for bruk. Vegvesenet har ansvar for utstyr og måling, Utrykningspolitiet bestemmer hvilke bokser som skal stå på og hvor lenge.
Opel tatt i fotoboks – ble målt til 696 km/t
LES MER: Illsint svenske satte fyr på fotoboks
Les også:
Så effektive er fotoboksene på norske veier
Færre tatt av fotobokser, men bøtene økte kraftig
Denne saken ble først publisert i Broom.no