Iranske myndigheter: – Klare for å løse problemene med Norwegian-flyet i Shiraz

Et Norwegian-fly blitt stående fast på iransk jord i Shiraz, sør i landet, siden 14. desember i fjor. Illustrasjonsfoto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix
Et Norwegian-fly blitt stående fast på iransk jord i Shiraz, sør i landet, siden 14. desember i fjor. Illustrasjonsfoto: Johan Nilsson / TT / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lederen for sivil luftfart i landet sier det er «ingen hindring» for å få reparert flyet som har stått på iransk jord siden 14. desember.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et Norwegian-fly som var på vei til Oslo fra Dubai, måtte 14. desember i fjor foreta en kontrollert sikkerhetslanding i Iran etter at det oppsto problemer i den ene motoren.

Mens passasjerene kunne fly videre til Oslo dagen etter med et annet fly, har Norwegians Boeing 737 Max-fly blitt stående fast på iransk jord i Shiraz, sør i landet.

I begynnelsen av januar meldte flere medier at det er de amerikanske sanksjonene mot Iran som skaper reparasjonsproblemene. Sanksjonene hindrer angivelig Norwegian i å fly inn reservedeler til Iran. Dette har Norwegian ikke ønsket å kommentere.

Nå melder Islamic Republic News Agency (IRNA), som er Irans statlige nyhetsbyrå, at lederen for organisasjonen for sivil luftfart i Iran, Ali Abedzadeh, sier at det er «ingen hindring» for å reparere flyet.

Abedzadeh, som ifølge nyhetsbyrået møtte pressen lørdag, uttrykker videre at organisasjonen ønsker å samarbeide videre for å løse de tekniske problemene som gjør at flyet fremdeles står på bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norwegian-fly på bakken – Trumps sanksjoner får skylden

Norwegian: Krevende papirarbeid

Norwegians pressevakt Tonje Næss sier til ABC Nyheter lørdag kveld at de ikke har noe nytt å melde om situasjonen.

Hun viser til Norwegians siste uttalelse der det heter at papirarbeidet som kreves, tar lengre tid enn normalt, blant annet fordi Norwegian har måttet gjøre seg kjent med det iranske regelverket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dette øyeblikk har vi ikke en bestemt tidslinje, men håper at vi skal få flyet tilbake i lufta så snart som mulig, opplyser Norwegian videre.

– Ingen vei utenom USAs sanksjoner

Dagsavisen skrev nylig at dersom mer enn ti prosent av delene som trengs for å reparere flyet kommer fra USA, rammes de av USAs sanksjoner mot Iran. Dette ifølge Anahita Thoms, advokat i internasjonal handel for tyske Baker McKenzi.

– Det er ingen vei utenom USAs sanksjoner, uttalte Thoms til The New York Times.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sseniorforsker ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI), Sverre Lodgaard, tror heller ikke USA er til å rikke i spørsmålet om sanksjonene som ble innført i fjor høst. Han mener problemene med å få reparert Norwegian-flyet, understreker hvor vanskelig det er for iransk luftfart å fly trygt med USAs strenge sanksjoner.

– Det er klart at dette påvirker iransk flytrafikk. De får ikke kjøpt nye fly eller flydeler fra USA, uttalte Lodgaard til Dagsavisen.

Skryt for gjestfriheten

Nyhetsbyrået IRNA skriver også at en av passasjerene om bord i Norwegian-flyet som måtte lande i Iran, amerikanske Dawnn Karen, roser det iranske folk for deres gjestfrihet.

– Selv om det var en forferdelig opplevelse å måtte lande uventet i Shiraz, var det iranske folket veldig gjestfrie og vennlige, skal Karen ha uttalt til nyhetsbyrået.

NTB har tidligere meldt at det faktum at flyet måtte lande i Iran potensielt kan skape problemer for passasjerene som var om bord, dersom de har planer om å reise til USA i framtiden.

Siden 2015 har alle som har vært innom det USA regner som risikoland (Iran, Irak, Libya, Somalia, Sudan, Syria og Jemen) etter mars 2011 blitt ekskludert fra å søke reisevisum gjennom ESTA-ordningen europeere flest benytter seg av.

Les mer: Har du besøkt land på svartelista, kan du bli nektet innreise til USA