Kuldebølge: Dette må du gjøre med bilen

Flatt batteri er en av de viktigste årsakene til at mange må bestille bilberging i denne årstiden. I mange tilfeller kunne det vært unngått. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix.
Flatt batteri er en av de viktigste årsakene til at mange må bestille bilberging i denne årstiden. I mange tilfeller kunne det vært unngått. Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Særlig én ting byr på problemer for mange.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vinterens første sprengkulde kommer nå til flere deler av landet. Det byr på utfordringer, også for bileierne.

For biler trives generelt ikke så godt når det er iskaldt.

Vil du unngå problemer med bilen er det tre ting som er lurt å sjekke: Batteriet, spylervæske og frostvæske.

– Flate batterier er den klart viktigste årsaken til at våre bilbergere må rykke ut. Jo kaldere det er, dess flere får problemer med batteriet i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Batteriet er bilens hjerte og når det skal dra i gang en kald motor må det være i toppform. Har du et eldre batteri, er det lurt å sjekke batteriets kapasitet og lading enten på et verksted eller på et NAF Senter.

– Når det er meldt skikkelig kulde som nå, er det lurt å ta en vedlikeholdslading av batteriet. Det er enkelt å lade opp batteriet over natten, og du unngår starttrøbbel midt i hverdagsstresset, sier Sødal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og dette gjelder om bilen går på bensin, diesel eller strøm. Elbiler har også et startbatteri som kan tappes for strøm, fortsetter han.

Les også: Batteriet er flatt, men må det byttes?

Saken fortsetter under

Batteriet får det ofte tøft når kuldegradene blir mange. Derfor er det veldig smart å lade det opp. Foto: NAF.
Batteriet får det ofte tøft når kuldegradene blir mange. Derfor er det veldig smart å lade det opp. Foto: NAF.

Skader motoren

Det er ikke sikkert spylervæsken tåler skikkelig kaldt vær. Det er viktig å sjekke på kannen hvor kaldt vær den tåler før den fryser til is. Vanligvis er dette fra minus 15 grader til minus 21 grader. Står bilen ute over lengre tid og spylervæsken fryser, kan i verste fall tanken, pumpemotorene og slangene i spyleranlegget sprekke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sørg for at all spylervæske i tanken tåler minst temperaturen ute. Finner du ikke riktig ferdigblandet spylervæske, kan du kjøpe konsentrat og blande selv, rådgir Nils Sødal.

Riktig innblanding av frostvæske i kjølevannet er viktig for å unngå skader på motoren. Har du for lav innblanding av frostvæske kan det føre til at radiatoren fryser og sprekker. Enda verre er det om hele motorblokken sprekker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: De ringer fra bensinstasjonen – for å få veihjelp

Saken fortsetter under

Hvis bilen har stått lenge i kulda, må du være forberedt på at det kan bli vanskelig å få start på den igjen. Det første du bør gjøre, er å sjekke tilstanden på batteriet.
Hvis bilen har stått lenge i kulda, må du være forberedt på at det kan bli vanskelig å få start på den igjen. Det første du bør gjøre, er å sjekke tilstanden på batteriet.

Gummilistene fryser

– Du kan få målt frysepunktet til kjølevannet på en bensinstasjon, verksted eller på et av våre sentre, sier Sødal. - Korrekt innblanding av frostvæske står alltid i bilens instruksjonsbok eller på emballasjen til frostvæsken, fortsetter han.

I skikkelig kulde kan du også oppleve at det kan være vanskelig å få opp bildørene. Gummilistene i dørene kan rett og slett fryse fast.

– Kjøp deg en silikonstift hos en bilrekvisitabutikk eller på bensinstasjonen. Stryk silikon på dørlistene og listene i bagasjelokket. Da åpnes dørene lett som bare det, også når det er tosifret med blå grader på termometeret, avslutter Sødal.

Les også: Fylt feil? Slik unngår du den store regningen

Saken er først publisert på Broom.no