NATO: – Norge trenger tankfly til kampflyene

Norge behøver egne tankfly, mener NATO. På bildet er et amerikansk KC-135 Grissom tankfly som besøkte Norge i fjor høst. Om Norge skal kjøpe egne tankfly, blir det trolig en modifisert utgave av Airbus 330.
Norge behøver egne tankfly, mener NATO. På bildet er et amerikansk KC-135 Grissom tankfly som besøkte Norge i fjor høst. Om Norge skal kjøpe egne tankfly, blir det trolig en modifisert utgave av Airbus 330. Foto: Ned Alley / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Libya-krigen viste at Norge har behov for egne tankfly til de nye kampflyene. Det kan koste Forsvaret vel fire milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) sa i sin redegjørelse til Stortinget om Libya-krigen tirsdag at NATO er avhengig av USA for å kunne gjennomføre store luftoperasjoner utenfor Europa eller USA. Det dreier seg om ulike militære kapasiteter, sa han.

På spørsmål fra Klassekampen etter debatten bekreftet Bakke-Jensen at en av disse kapasitetene er tankfly.

I Libya-krigen viste det seg at europeiske NATO-land hadde få tankfly og var avhengige av USA for å gjennomføre luftkrigen.

I februar 2017 inngikk Norge en avtale med Nederland og Tyskland om innkjøp av åtte nye tankfly av typen A330 MRTT. Flyene skal lages av Airbus, stasjoneres i Tysland og Nederland og skal deles mellom en håndfull land.

– Nå har vi jo gjort noe med tankfly, der vi deler med fem-seks land, sier Bakke-Jensen.

Dette er derimot NATO uenig i. Klassekampen skrev i oktober i fjor at NATO mener Norge bør kjøpe to helt egne tankfly. NATO mener at flyene bør stå klare til bruk i 2028 og 2029. Norge har protestert på dette kravet og argumentert med at samarbeidsprosjektet med Tyskland og Nederland dekker behovet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken er så vidt Klassekampen vet ennå ikke avklart.

– Dette er en del av det pågående planleggingsarbeidet og kapasitetsbyggingen i NATO, sier Bakke-Jensen.

Australia har nylig kjøpt slike fly til rundt 2,2 milliarder norske kroner stykket. Det betyr at et norsk innkjøp ville kostet rundt 4,4 milliarder, i tillegg til driftskostnader og hangarer.