Dodøra falt av på charterfly:Her prøver styrmannen å fikse dodøra på SAS-flyet

Se video fra flyturen og besetningens forsøk på å fikse den ødelagte dodøra. Foto: Svein Erik Nomeland.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode råd var dyre da dodøren falt av halvannen time ut i den over fem timer lange flyturen mellom Norge og Gran Canaria.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stemningen om bord den chartrede flyturen SK7487 mellom Kristiansand og Las Palmas på Gran Canaria lørdag morgen fikk seg et skudd for baugen da dodøren på toalettet bak i flyet falt av.

Passasjer Svein Erik Nomeland sier til ABC Nyheter at kabinpersonalet først forsøkte å fikse døren, før styrmannen så måtte bak i et forsøk på å reparere døren.

– De holdt nok på en time før døren var på plass igjen, sier Nomeland. Da hang døren fast med teip.

Provisorisk løsning

– En flyvertinne beklaget hendelsen over høyttaleranlegget og fortalte at alle måtte være forsiktige med døra da den kunne falle av ved bruk. Siden de ikke hadde passende verktøy på flyet kunne doen kun fungere dersom en person sto på utsiden og holdt døren mens folk var på do, forklarer han.

Stengt i to timer

Ifølge Nomeland forsøkte flere «handy» passasjerer å fikse døra, men da døren falt av for andre gang måtte de gi opp og stenge toalettet helt resten av flyturen. Da hadde også teipen gitt etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Foto: Svein Erik Nomeland/artistfoto.no
Foto: Svein Erik Nomeland/artistfoto.no

Heldigvis for passasjerene var det også et fremre toalett på flyet, selv om køene til denne ble lang de to siste timene av flyturen.

– En av de kabinansatte proklamerte at de håpte det ikke ville gå noe galt med denne, for da måtte de frem med flaske, humrer Nomeland. Han sier det ikke var noe dramatikk under en uheldige hendelsen og at de fleste passasjerene tok situasjonen med godt humør.

SAS: – Beklagelig

Pressetalsmann i SAS Troels O. Karlskov bekrefter hendelsen til ABC Nyheter.

– Jeg kan bekrefte at det var et teknisk problem med døren til toalettet under denne flyvingen, men dette ble løst av kabinansatte i samråd med piloten. Det er selvfølgelig beklagelig, men heldigvis var det flere toaletter om bord, sier han.

Han sier flyet landet en halvtime før tiden i Las Palmas og at problemet ble raskt fikset på flyplassen så flyvingen tilbake til Kristiansand kunne ta av etter rutetiden.

– Selv om vi er i luften så har vi dyktige medarbeidere som kan agere på tekniske problemer. Heldigvis fikk vi løst problemet slik at det ikke påvirket trafikken, sier Karlskov.