Salgsvekst på 1,5 prosent for Thons kjøpesentre

Artikkelen fortsetter under annonsen

De norske kjøpesentrene i Olav Thon Gruppen økte omsetningen med 1,5 prosent i fjor. Det sier direktøren seg fornøyd med.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sammen dro de 88 kjøpesentrene inn 64,5 milliarder kroner i året som gikk, skriver Finansavisen. Det er halvannen prosent mer enn året før.

– Vi har ikke helt kjent oss igjen i tabloide overskrifter om økende netthandel og hvor tøft det står til med butikker og kjøpesentre. Vi er godt fornøyd med utviklingen, både i kronebeløp, vekst og besøkstall, sier kjøpesenterdirektør Thomas E. Rønning i Olav Thon Gruppen.

På spørsmål om ikke 1,5 prosent er ganske lav vekst, svarer han at det i hvert fall er vekst og at det er snakk allerede om høye tall. Rønning mener selskapet bør være fornøyd en vekst på 2 prosent i året i tiden fremover.

Gruppens elleve kjøpesentre i Sverige hadde en betydelig bedre vekst, med en omsetningsøkning på 3,4 prosent.

– Noe av veksten skyldes nok grensehandel, men vi har generelt lykkes godt med sentrene der, sier Rønning.

Noen av de største sentrene ligger nær grensen mot Norge.