2018: Tidenes salgsår for elbiler i Norge

VIDEO: OFV-leder Øyvind Solberg Thorsen presenterte salgstallene for biler i året som har gått. Spesielt elbiler kom godt ut av det.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver tredje førstegangsregistrerte bil i Norge var elektrisk i 2018. – Et lite skritt nærmere 2025-målet, konkluderte Opplysningsrådet for veitrafikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Opplysningen for veitrafikk (OFV) presenterte onsdag salgstallene for bilåret 2018 ved leder Øyvind Solberg Thorsen.

2018 ble det sjette største bilåret i historien, med 147.929 solgte nye biler i Norge. Det er en nedgang på 6,8 prosent fra toppåret 2017.

Bensin- og dieselandelen var under 40 prosent i 2018. Ned fra 48 prosent i 2017.

Elbilandelen fyker betydelig oppover. Av alle nye biler som ble solgt i fjor, var 31,2 prosent elbiler, opp fra 20,8 prosent i 2017. Inkluderes bruktbilsalget i statistikken tok elbilen over en tredjedel av markedet for førstegangsregistrerte biler i fjor.

Les også: FrP-topp fikk vekker da faren kjøpte elbil

Elektrisk på topp

Norges mest solgte bilmodell i 2019 var den elektriske Nissan Leaf. Av de 15 mest solgte bilene i Norge, er kun én modell drevet av fossilt drivstoff.

– Bilåret 2018 var i hvert fall et lite skritt nærmere 2025-målet, konkluderte Thorsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) presenterte tallene for bilsalget i 2018. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Øyvind Solberg Thorsen, direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) presenterte tallene for bilsalget i 2018. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

2025-målet er myndighetens ambisjon om at alle nye personbiler som selges fra 2025 skal være nullutslippsbiler. Det vil si elbiler eller hydrogenbiler.

– Nye elbiler, men først og fremst nye av de gamle modellene som har vært der en stund, har gjort det veldig sterkt i år, sier OFV-direktøren.

I 2014 ble det solgt 21.000 nullutslippbiler. I 2018 var tallet over 58.000. OFV omtaler økningen som betraktelig.

– Det gjør jo noe med CO2-utslippet i Norge. Det var på 71 gram per kilometer for nye personbiler i fjor. Ned fra 82 gram per kilometer i 2017. Så vi er på god vei.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelte som kjenner bransjen tror vi ender på 50 prosent elbilandel i nybilsalget i 2019, ifølge OFV.

September: Historisk bilsalg: Annen hver nybil er nå elektrisk

Toppmerkene regjerer

De ti største bilmerkene sto for over 70 prosent av alle nybilsalg. De neste ti hadde 24,3 prosents markedsandel. De øvrige 32 merkene tok 4,5 prosent av markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En avgiftsendring for ladbare hybrider som kom 1. juli påvirket salget. Salget av ladbare hybrider sank etter at endringen kom på plass, særlig de første månedene.

Interessen for diesel faller fremdeles, men der er det store forskjeller mellom landsdeler og fylker. Utenfor storbyer holder dieselbilen fortsatt stand.

Hydrogenbilsalget opplevde ingen økning. Kun 51 hydrogenbiler ble solgt i Norge i fjor, mot 55 i 2017.

– Hydrogenbiler har det ikke så lett her i landet. Det er en teknologi vi ikke har klart å løse enda. Sånn som det ser ut i dag er det lite trolig at det er noe annet enn elbiler som skal gjøre det mulig å nå 2025-målet, sier Thorsen.

En viss skepsis

OFV-direktøren stiller spørsmål ved om utviklingen i elbilsalget går for fort.

– Kanskje skremmende fort. Vi skal ha tilgang på disse bilene, de skal importeres og produseres, og enkelte fredsprisvinnere stiller også spørsmål om det er en god utvikling, med tanke på produksjonen, sier Thorsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han viser til at fredsprisvinner Denis Mukwege gikk hardt ut mot blant annet elbilindustrien da han var i Norge i desember. Batteriene til elbiler, smarttelefoner og mange andre produkter bruker i dag kobolt. Over halvparten av all kobolt i verden, kommer fra Mukweges hjemland Kongo. Det er ikke helt uproblematisk, ifølge Mukwege.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredsprisvinneren mener elbilindustrien og etterspørselen etter kobolt er en driver til den væpnede konflikten i landet.

– Vi har nå en mulighet til å la verden se de menneskelige kostnadene ved alle maskinene vi bruker. Krigen i Kongo er ikke en etnisk krig eller religiøs krig. Det er en krig om ressurser. Og de ressursene brukes over hele verden, sa Mukwege til NRK i desember.

– Vi kan si nei til ulovlig salg av mineraler. Det er en skam, og noe vi ikke må akseptere. Det er vårt ansvar, sa Mukwege.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kobolt-utvinning i Kongo:

  • Kobolt er et metallisk grunnstoff som blant annet brukes i lithium-ionbatterier i elbiler. Metallet er attraktivt å bruke fordi det øker rekkevidden til bilene.
  • Kobolt brukes også i produkter som pc-er og telefoner.
  • Et typisk elbil-batteri inneholder cirka 20 kilo kobolt, men en ny type batteri klarer seg med halvparten.
  • Mer enn 50 prosent av verdens koboltreserver finnes i Kongo. Uregulert gruvedrift er utbredt i noen områder. Det er vanlig at barn jobber i disse gruvene. Anslagsvis er 1 av 3 arbeidere i uregulerte kobolt-gruver barn, mange behandles som slaver.
  • Ifølge Amnesty International jobber mellom 110.000 og 150.000 mennesker i den uregulerte gruveindustrien.
  • Ifølge UNICEF var det i 2012 minst 40.000 barn som jobbet i kongolesiske kobolt-gruver.
  • Ikke all gruvedrift i Kongo skjer uregulert og med bruk av barn. Washington Post anslår at mellom 17 og 40 prosent av kobolten som eksporteres fra landet kommer fra uregulerte gruver.
  • Fredsprisvinner Denis Mukwege, lege i Kongo, mener verdens utstrakte bruk av kobolt til batterier har en stor menneskelig kostnad. Han har uttalt: «Vi har nå en mulighet til å la verden se de menneskelige kostnadene ved alle maskinene vi bruker. Krigen i Kongo er ikke en etnisk krig eller religiøs krig. Det er en krig om ressurser. Og de ressursene brukes over hele verden. Det som skjer i Kongo, er plyndring av naturressurser. Resultatet av denne plyndringen har vi alle i lommene våre. Så vi har alle et ansvar her. Vi kan si nei til ulovlig salg av mineraler. Det er en skam, og noe vi ikke må akseptere. Det er vårt ansvar.»
Kilder: Amnesty International, African Resources Watch, UNICEF, Bloomberg, Filter Nyheter, NTB.

– Ingen vil snakke om innholdet

Jon Winding-Sørensen, grunnlegger av Bilforlaget, er opptatt av kobolt-problematikken. Han er kritisk til Norges ukritiske satsing på elbiler, uten at det stilles krav til at batteriene er bærekraftig produsert.

Jon Winding-Sørensen (77) er skeptisk til Norges ukritiske holdning til kobolt-utvinning i Kongo. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Jon Winding-Sørensen (77) er skeptisk til Norges ukritiske holdning til kobolt-utvinning i Kongo. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

– Alle produsenter elsker å snakke om hvor klimavennlige de er, om Parisavtalen og karbonnøytrale fabrikker. Men ingen, bortsett fra såvidt BMW, er villige til å ta stilling til innholdet i egne batterier og biler. Dersom noen kunne laget en film lik «Blood Diamond» som handlet om kobolt, så kunne vi kanskje få gjort noe med dette problemet, sier Winding-Sørensen.

Han er skuffet over at politikere og interesseorganisasjoner ikke er mer opptatt av kobolt-utfordringen.

Les også:

– 74 prosent av bilene vi har kjøpt så langt i år, kan vi ikke kjøpe etter 2025

– Kun halvparten av nordmenn vurderer elbil som sitt neste bilkjøp

Dette må du tenke på FØR du bestiller elbil