Lan Marie Berg: – Desperat avledningsmanøver fra Høyre om klima

KLIMA-KRANGEL: – Vi framskyndet Høyres, Venstres og Frps klimatiltak i Oslo med 20 år! slår Lan Marie Berg tilbake mot Stefan Heggelund.
KLIMA-KRANGEL: – Vi framskyndet Høyres, Venstres og Frps klimatiltak i Oslo med 20 år! slår Lan Marie Berg tilbake mot Stefan Heggelund. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den store oppmerksomheten Oslo og byråd Lan Marie Berg (MDG) fikk på klimatoppmøtet i Katowice forrige uke, falt Høyres Stefan Heggelund tungt for brystet. Nå slår Berg tilbake.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

KATOWICE/OSLO (ABC Nyheter): – Det Lan og Oslo skryter av i Katowice, kan de takke regjeringen for.

Det sa Høyres klimapolitske talsmann Stefan Heggelund til ABC Nyheter under klimatoppmøtet forrige uke.

– Det er veldig bra at Norge og Oslo blir satt på kartet. Men jeg syns det er verdt å nevne at mye av den gode klimapolitikken Oslo har vakt oppsikt med her, stammer fra regjeringens nasjonale politikk, sa Heggelund.

Oslo gjorde med sin klimapolitikk stor suksess og Lan Marie Berg fikk flere framtredende, globale roller for klimapolitiske nettverk.

– Dette opplever jeg som en desperat avledningsmanøver fra et parti som overhodet ikke leverer på klimapolitikken i regjering, slår Lan Marie Berg tilbake nå.

– Høyre tar seg god tid

Ifølge MDG-politikeren har Høyre, som sammen med Frp har styrt Norge siden 2013, gitt opp å innfri selv et av de svakeste klimamålene i Europa for 2020:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fortsatt er utslippene våre høyere enn i 1990, mens Sverige, Danmark, Tyskland og Storbritannia alle har kuttet med over 20 prosent, sier hun.

– Noe av det første vi gjorde da vi kom inn i byråd, var å fremskynde Høyre og Venstres klimamål med 20 år, legger Berg til.

Ifølge henne var den gamle klimaplanen til Høyre-byrådet typisk for Høyres klimapolitikk.

– De tar seg utrolig god tid og virker å ha null tro på at innbyggerne vil være med på å gjøre byen grønnere og ta vare på livsgrunnlaget vårt for fremtiden. Heldigvis ser vi i Oslo at folk slutter opp om det grønne skiftet, stadig flere reiser kollektivt og sykler, og antallet fotgjengere i sentrum øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når tidligere kommunikasjonsrådgiver og spindoktor Heggelund markedsfører og grønnvasker regjeringens klimapolitikk, er det nesten så man må holde seg fast i stolen så ikke ørene skal falle av, sa Bergs partifelle Per Espen Stoknes i Stortinget - i et innlegg som var av det sjeldne:

Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre gir mer til kollektivtrafikk - og motorvei

– Samtidig som Stefan Heggelund forsøker å ta æren for den positive utviklingen vi nå ser i Oslo, foreslår Høyre store kutt i Oslos klimasatsing i bystyret. I sitt budsjett for 2019 foreslår Høyre å kutte en tredjedel av budsjettet til Klimaetaten, de kutter gulrøtter som skal gjøre det enklere å reise miljøvennlig til jobb og la bilen stå, og de legger opp til en omfattende reversering av parkeringsplasser som de siste årene har blitt fjernet til fordel for fotgjengere, syklister og kollektivreisende, oppsummerer Lan Marie Berg.

Høyre avviser anklager

Rune Dahl i Høyres bystyregruppe avviser anklagene om at Høyre foreslår store kutt i Oslos klimasatsing.

– Det stemmer ikke at Høyre har foreslått å fjerne p-plasser som har gått til sykkeltilrettelegging, gågater og fremkommelighet for kollektivtrafikken i det sentrale sentrumsområdet, skriver Dahl i en epost etter at artikkelen ble publisert, og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har foreslått å beholde, eventuelt reetablere p-plasser som bare er fjernet, uten at det frigjorte arealet er brukt til tiltakene nevnt over.

Ifølge ham er omtrent det eneste Høyre kutter i Klimaetaten et program for klimavennlige jobbreiser på 25 millioner kroner for kommunens ansatte, som partiet ønsker å utrede klimaeffekten av.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I mellomtiden setter vi av 100 millioner mer enn byrådet til flere avganger og nye ruter i kollektivtrafikken.

– At vi mener det ikke kan forsvares å bruke 323.000 kroner i døgnet, 118 millioner gjennom 2019 på å feire at EU har kåret Oslo til vertskap for europeisk miljøhovedstad bør heller ikke være ukjent, framholder Rune Dahl.

E18 mot kollektivsatsing

– Nasjonalt har Høyre overlatt de viktigste ministerpostene for klimapolitikken til Frp, nemlig olje og energi, samferdsel og finans. I Oslo foreslo Frp denne uka å legge ned hele klimasatsingen, øke bompengene for elbiler og kutte kraftig i klimafondet som støtter innbyggere og næringsliv som gjør miljøriktige valg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Heggelund har rett i at staten har økt sitt bidrag til kollektivtrafikk i byene sammenliknet med tidligere, men samtidig presser Høyre og Frp på å utvide E18-motorveien inn mot Oslo, med flere felt og økt trafikk. Kommunens fagfolk sier slike prosjekter gjør det vanskelig å nå Oslos klimamål.

PS: Etter at ABC Nyheter gjorde dette intervjuet med Lan Marie Berg, melder NRK mandag formiddag at arbeidet med E18-motorveien ut av Oslo utsettes.

Les også:

Politikerne drukner Norge i klimautredninger

Klimaet kunne ikke vinne i Paris - kampen ble tapt hjemme

Artikkelen er oppdatert med reaksjon fra Høyre