Samferdselsminister Jon Georg Dale beskriver seg selv om en skoletaper i ungdomstiden. Så oppdaget han politikk, og fant ut av hva han ville gjøre med livet.
Samferdselsminister Jon Georg Dale beskriver seg selv om en skoletaper i ungdomstiden. Så oppdaget han politikk, og fant ut av hva han ville gjøre med livet.
Samferdselsminister Jon Georg Dale beskriver seg selv om en skoletaper i ungdomstiden. Så oppdaget han politikk, og fant ut av hva han ville gjøre med livet.
Samferdselsminister Jon Georg Dale beskriver seg selv om en skoletaper i ungdomstiden. Så oppdaget han politikk, og fant ut av hva han ville gjøre med livet.

For skoletaper Jon Georg Dale ble politikken veien til mestring

Samferdselsminister Jon Georg Dale beskriver seg selv om en skoletaper i ungdomstiden. Så oppdaget han politikk, og fant ut av hva han ville gjøre med livet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Men Norges samferdselsminister sov ikke de siste tre dagene før han ble statsråd som 31-åring. Nå har han blitt varm i trøya, og forsvarer sine kritiserte kolleger Per Sandberg og Sylvi Listhaug.

– Kom inn!

Et fast håndtrykk og et bredt smil møter meg når samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) viser meg inn på sitt kontor i Akersgata. Kontoret er enkelt og moderne innredet, og ser veldig ut som et helt vanlig kontor. Kun én gjenstand spriter opp det upersonlige og hverdagslige. Over pulten til Dale henger et blått Tottenham-flagg.

– Hvis du setter deg der, kan du se rett på flagget. Det er strålende, smiler statsråden.

Han er i godt humør. Tottenham vant Premier League-kampen sin helgen før.

– Det er en stor mental belastning hvis vi ikke vinner. Jeg lar definitivt fotball påvirke hverdagslivet mitt for mye.

Dale ler godt. I nesten tre år har sunnmøringen reist landet rundt som landbruksminister, spist mat og møtt folk der de bor og jobber.

– Det som er unikt i Landbruksdepartementet er at du ikke møter folk på et møterom. Du møter dem helt inne på tunet. Det var det morsomste med jobben. Du får veldig ekte og nære møter med folk. Men all spisingen bærer jeg dessverre preg av nå.

Ministeren stryker seg på magen og ler litt igjen. Som samferdselsminister blir det mindre mat-møter, men han har desto mer å gjøre på jobben.

– Det er mye større politisk oppmerksomhet rundt samferdselsområdet. Det merker vi. Interessen fra Stortinget er større, interessen fra lokale og regionale politikere er større. Jevnt over er det mer trøkk i dette departementet.

Jobben kalles landbruks- og matminister for en grunn. Dale forteller store deler av jobben bestod av å smake på norsk kvalitetsmat. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Jobben kalles landbruks- og matminister for en grunn. Dale forteller store deler av jobben bestod av å smake på norsk kvalitetsmat. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Skoletaper fant lykken i politikk

Regjeringens yngste medlem (34) kom inn i politikken tidlig. Han ble valgt inn i kommunestyret i hjemkommunen Volda allerede som 18-åring.

– Jeg leste alle partiprogrammene da jeg var 17 år. Jeg var en skoletaper. Hele ungdomsskolen var en katastrofe. Jeg var fullstendig borte vekk, bortsett fra i samfunnsfag. Der drev vi med ting jeg synes var interessante, og jeg hadde en lærer som klarte å engasjere meg, erindrer Dale.

Politikk ble raskt en av de få tingene han lyktes med. Bortsett fra i samfunnsfag var karakterene dårlig. Oppførselen bare passe bra.

– I politikken opplevde jeg ikke bare at jeg hadde glede av det selv. Jeg opplevde også at folk syntes at «dette hadde han greie på».

Hele ungdomstiden følte Dale at han ikke passet inn i noen boks. Han tror det er noe av grunnen til at han endte opp i Fremskrittspartiet.

– Den liberalistiske tankegangen har jeg hatt med meg siden da. Personlig frihet, rett til å selv velge, utfoldelse, finne sin egen vei tror jeg var viktig for meg, selv om jeg ikke var veldig bevisst det.

Som politiker er Frp-toppen ærlig og direkte på en velformulert måte. Argumentasjonen er tydelig gjennomtenkt.

– Jeg kommer fra en veldig politisk engasjert familie. Jeg har lært meg fra jeg var liten at du kan mene hva du vil, men du må ta stilling. Likegyldighet er det eneste som ikke er lov. Ta stilling. Det er en verdi som gjør at jeg fulgte tidlig med på politikk.

Det er ikke noe videre spennende preg over statsråden kontor. Heldigvis har Jon Georg Dale satt litt farger på tilværelsen med et blått Tottenham-flagg. Her sitter den ferske samferdselsministeren bak sin pult for første gang. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Det er ikke noe videre spennende preg over statsråden kontor. Heldigvis har Jon Georg Dale satt litt farger på tilværelsen med et blått Tottenham-flagg. Her sitter den ferske samferdselsministeren bak sin pult for første gang. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Følte seg ikke klar for statsråd-jobben

Jon Georg Dale var bare 31 år gammel da han ble statsråd for første gang. Det er ikke langt unna å være tidenes yngste. Hadia Tajik slo ham med et par år. Hun ble kulturminister i en alder av 29.

– Følte du deg klar for det ansvaret?

– Overhodet ikke. Det tror jeg er bra. I det øyeblikket du føler du er veldig klar for sånt, da tror jeg motivasjonen er feil. Jeg var i en posisjon som gjorde at jeg heller ikke håpet på det. Jeg fikk tillit fra Siv og Erna. Og du sier ikke nei. Du sier ikke nei, gjentar statsråden, for å understreke poenget.

Han forteller at han er en person som egentlig aldri blir nervøs for ting. Men i dagene før han skulle tre inn som statsråd var han livredd.

– De siste tre dagene sov jeg ikke. De siste to dagene spiste jeg ikke. Det siste døgnet bare spydde jeg. Jeg var helt ute av det. Fullstendig lost.

– Men så kommer du inn i jobben og bestemmer deg for at her er det bare én ting å gjøre: Krumme nakken, gå på og gjøre så godt man kan. Enten så går det godt, eller så går det over. Og det har i alle fall ikke gått over, så vi får tro det har gått sånn høvelig.

Avtroppende landbruks- og matminister Jon Georg Dale overreker nøkkelen til kontoret til påtroppende statsråd Bård Hoksrud. Deretter overtar han nøkkelen til sitt nye kontor fra avtroppende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Avtroppende landbruks- og matminister Jon Georg Dale overreker nøkkelen til kontoret til påtroppende statsråd Bård Hoksrud. Deretter overtar han nøkkelen til sitt nye kontor fra avtroppende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Dyre ambisjoner

Dale er en selverklært liberalist, opptatt av at mennesker skal ha stor personlig frihet i livet. Han vender stadig tilbake til distriktene når han prater. Det må være jobber, det må være gode veier, det må være infrastruktur. Nordmenn skal kunne bo og leve i det ganske land. Det er grunnkjernen i dalsfjordingens politiske syn.

Stillingen som samferdselsminister arvet han av Frp-kollega Ketil Solvik-Olsen. Dale er fornøyd med jobben forgjengeren har gjort, men har også klare ambisjoner for hva han ønsker å oppnå i sin periode i departementet.

– Vi skal bygge mer infrastruktur for hver skattekrone. Det betyr at vi skal ha opp effektiviteten i veiutbyggingen, og vi skal ha ned kostnadene. Vi skal fortsette å bygge landet sånn som vi har startet på, og gjøre reiseavstandene kortere og tryggere og tryggere for folk. Vi skal fortsette vår klare prioritering av vedlikehold.

– Alt dette koster penger.

– Fryktelig mye penger, sukker samferdselsministeren.

Moxnes advarer Støre: – Rødt er Arbeiderpartiets trekkhund

– Frp demper bompengebelastningen

De fleste kostbare veiprosjektene i Norge finansieres i stor grad av bompenger. Den sittende regjeringen har flere ganger møtt kritikk for at bompengenivået i Norge aldri har vært høyere. Det klinger ikke godt når Fremskrittspartiet sitter i regjering og attpåtil har ministerposten for samferdsel.

– Det er helt rett at det fortsatt er høye bompenger, spesielt i noen områder. Svaret mitt på det er punkt at det hadde vært verre uten oss.
De første tre månedene i ny jobb har ikke gått helt knirkefritt for Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Her må han svare Stortinget om anbudet for Sørlandsbanen, som britiske Go-Ahead vant foran NSB. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
De første tre månedene i ny jobb har ikke gått helt knirkefritt for Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp). Her må han svare Stortinget om anbudet for Sørlandsbanen, som britiske Go-Ahead vant foran NSB. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

– Det er ikke noen trøst for de som må oppleve at belastningen er for høy i dag. Det erkjenner jeg også. Men jeg sitter i en regjering der Frps gjennomslag på området er begrenset.

Samferdselsministeren er helt sikker på at velgerne som mener bompengetrykket er for høyt er de som skal være mest fornøyd med at det er Frp-folk som sitter på dette kontoret og ikke noen andre. Han peker på flere ting regjeringen har gjort som har ført til sparte bompengekroner.

– Vi har redusert antall bompengeselskap fra omlag 60 til 5. Vi har laget en rabattordning som gjør at du får du 10 prosent ekstra rabatt utenfor de store byområdene. Vi har fjernet flere bomprosjekter og økt den statlige andelen i en del andre prosjekter. Alt dette gir lavere bompengebelastning. Skulle jeg ønske vi kunne komme lenger? Ja. Jeg skulle ønske Frp hadde større gjennomslag på dette området.

Til fortvilte bompengehatere kan han bare love én ting: Han skal gjøre sitt beste for å dempe belastningen videre.

Hoksrud om kropphets: – Man blir lei seg

– Mediene karikerer Frp-ere

– Det er enkelte i Frp-regjering som har fått kritikk for å være vel populistiske, som for eksempel Sylvi Listhaug og Per Sandberg.Det er ikke helt din stil. Du roper ikke så høyt. Er det et skille i Frp mellom populister og liberallister?

Nei. Nei. Men det er forskjell på folk. Det viktigste av alt er at man er seg selv. Jeg har sittet i regjering både med Sylvi og med Per, og jeg ser mer enn det folk liker å fremstille dem som. Den jobben som de har gjort står det enorm respekt av.

Dale mener enkelte av hans partifeller åpenbart har fått for hard medfart i mediene, og at de har blitt forsøkt karikert.

– Hvis vi er så forferdelige som enkelte skal ha oss til, så burde det ikke være behov for å karikere oss.

Han sier Sylvi Listhaug og Per Sandberg var hardtarbeidende statsråder, som har gjort fornuftig arbeid for landet i alle år.

– Og så har de gjort det på sin måte. Det skal vi være glad for, sier statsråden bestemt.

Bredden av personligheter i Frps fremste rekker er en god ting, ifølge Dale.

– Vi er representanter for folk flest. Folk flest er ikke like. De er helt ulike. At vi har klart å vise at Frp-statsråder ikke er en gjeng med folk som er støpt i en form og kommer ut like alle sammen, det tror jeg er grunnleggende bra for oss.

Jon Georg Dale har stor respekt for sin forgjenger i Landbruks- og matdepartementet, Sylvi Listhaug. Her har unge Dale sin første dag på jobben som statsråd. I dagene før var han mer nervøs enn han har vært i hele sitt liv. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Jon Georg Dale har stor respekt for sin forgjenger i Landbruks- og matdepartementet, Sylvi Listhaug. Her har unge Dale sin første dag på jobben som statsråd. I dagene før var han mer nervøs enn han har vært i hele sitt liv. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Arveprinsen?

Etter at sunnmøringen «rykket opp» fra landbruksminister til samferdselsminister, snakker stadig flere om Dale som en mulig arveprins i Fremskrittspartiet.

– Det er alltid sånn at når folk får posisjoner blir det snakket om «neste steg». Felles for de fleste det blir snakket om er at «det blir aldri deg». Det er jeg veldig fornøyd med. Vi har en partileder som har gjort oss til et regjeringsparti med hell, og som er godt skikket til å lede oss i mange år enda. Jeg er helt sikker på at når den dagen det kommer, hvis noen vil ha meg, så er det morsomt å være med i den kabalen. Men nå har jeg fokus på den jobben jeg skal gjøre, og ikke den jobben jeg helst ville hatt.

– Så er det en jobb du helst ville hatt?

Dale ler og sender et megetsigende blikk til kommunikasjonsrådgiveren ved enden av bordet.

– He he. Oppfølgingsspørsmål. Naturligvis. Nei. Det ærlige svaret på det, sånn situasjonen er nå, er nei.

Dale som samferdselsminister:

Forskere anbefaler lavere fartsgrenser - Dale vil ha dem opp

Dale: – Uaktuelt å bestemme bompenger

Dale fornøyd med at britisk selskap overtar Sørlandsbanen