Telenor får tvangsmulkt for ulovlig telefonsalg

Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor må betale 30.000 kroner i mulkt for hver eneste oppringning til telefonabonnenter som har reservert seg mot telefonsalg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet har fått mange klager på telefonselgere fra Telenor. Spesielt gjelder dette telefonselgere som ringer opp kunder som har bredbåndstjeneste fra Telenor for å tilby dem mobilabonnement.

Telenor mener at de har lov til å ringe kunder som har reservert seg fordi disse kundene allerede har bredbåndsavtale med Telenor Norge og det dermed er å regne som «tilsvarende tjenester.»

Dette er Forbrukertilsynet uenig i, og krever at Telenor slutter med denne praksisen. Hvis ikke må de betale tvangsmulkt på 30.000 kroner for hver eneste oppringning som tilsynet mener er ulovlig. Dette gjelder fra det tidspunktet vedtaket blir gjort.

Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet peker på at telefonsalg av mange blir betraktet som svært påtrengende og at det er viktig at næringsdrivende respekterer at forbrukeren har reservert seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet skriver i varselet at klagene på Telenor også viser at selskapet har for dårlige rutiner for å kontrollere at forbrukere som reserverer seg direkte hos selskapet blir slettet fra ringelistene.

Telenor har frist til 14. desember med å gi sine kommentarer til varselet.

– Vi har mottatt brevet med varsel om vedtak. Vi ser alvorlig på saken. Nå går vi grundig igjennom Forbrukertilsynets brev, og vil komme med våre kommentarer innen den satte fristen, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor Norge til NTB.