Avgiftstiltakene for bil som har størst effekt på klimaet

Transportsektoren i Norge står for rundt 17 prosent av våre klimagassutslipp. Det er et av områdene regjeringen satser hardest på å få ned utslippene. TØI har undersøkt hvilke tiltak som fungerer best.
Transportsektoren i Norge står for rundt 17 prosent av våre klimagassutslipp. Det er et av områdene regjeringen satser hardest på å få ned utslippene. TØI har undersøkt hvilke tiltak som fungerer best. Foto: Ody_Stocker / Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjerner man CO2-avgiften øker CO2-utslipp fra nye personbiler med 32 prosent, ifølge ny rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge har satset knallhardt på å få ned klimagassutslippene i transportsektoren. Ingen land i verden har så stor andel elbiler som Norge, og det gir resultater. Fra 2016 til 2017 gikk klimagassutslippene i veitrafikken ned med 9,6 prosent, ifølge tall fra SSB.

Myndighetene har innført mange avgiftstiltak for å få ned klimagassutslipp og opp elbilandelen i Norge.

Elbiler er fritatt for merverdiavgift, engangsavgift, omregistreringsavgift og trafikkforsikringsavgift (tidligere årsavgift). Elbilbrukerne slipper unna den høye drivstoffavgiften. De slipper gratis eller billig unna i bomringer, på ferger, på parkeringsplassen og i kollektivfeltet.

Avgifter har stor påvirkning på utslipp

Transportøkonomisk institutt (TØI) har undersøkt hvordan de ulike avgiftstiltakene påvirker klimagassutslippene i en ny rapport. Konklusjonen er at det klart viktigste tiltaket er CO2-komponenten i engangsavgiften, den såkalte CO2-avgiften. Blir denne fjernet, vil CO2-utslippene fra nye personbiler øke med hele 32 prosent i forhold til 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fjernes vektkomponenten i engangsavgiften, vil det øke CO2-utslippet fra nye personbiler med 14 prosent. Om momsfritaket for elbiler fjernes, vil økningen også være på 14 prosent. Innføring av engangsavgift på elbiler vil øke CO2-utslippet med 0,4 prosent, heter det i rapporten.

Aktuelt: NOx-reduserende tiltak kan gi dieselbilen nye glansdager

Økt rekkevidde på elbiler er viktigst

Om myndighetene bestemmer seg for å øke engangsavgiften generelt med 10 prosent, vil det redusere CO2-utslippene med 4 prosent.

Økt rekkevidde på nye elbiler er det som kan påvirke CO2-utslipp positivt i størst grad. Om rekkevidden til elbiler øker med 10 prosent, vil CO2-utslippene reduseres med 3,3 prosent. Øker rekkevidden med 50 prosent, vil CO2-utslipp fra nye biler reduseres med 18 prosent, ifølge TØI-rapporten.

Alle funnene i TØI-rapporten er basert på et svært detaljert datamateriale som dekker 99 prosent av alle de 1,8 millioner nye personbilene som ble registrert mellom 2002-2016.

Les våre siste nyheter om elbiler her.