Monument til Folkets revolusjon. Moslavina i Croatia. Designer Dušan Džamonja. 1967. Foto: Donald Niebyl/ Spomenik Monument Database.
Monument til Folkets revolusjon. Moslavina i Croatia. Designer Dušan Džamonja. 1967. Foto: Donald Niebyl/ Spomenik Monument Database.
Minnespark for ofrene for fascistisk terror. Bihać i Bosnia-Herzegovina. 1981. Designer: Bogdan Bogdanović . Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Minnespark for ofrene for fascistisk terror. Bihać i Bosnia-Herzegovina. 1981. Designer: Bogdan Bogdanović . Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

Men betongen vitret ikke

Monument til Folkets revolusjon. Moslavina i Croatia. Designer Dušan Džamonja. 1967. Foto: Donald Niebyl/ Spomenik Monument Database.

De sci-fi-aktige sosialistiske monumentene i eks-Jugoslavia fascinerer nye generasjoner. – Minnesmerker over konsentrasjonsleire, rettersteder og slagmarker.

BEOGRAD, SERBIA (ABC Nyheter): Spomenikene er arv fra en nær jugoslavisk fortid som i dag kan fortone seg kuriøs. Men disse monumentene bærer bud om lidelser, og en hel generasjons mytologi.

– Dette er minnesmerker over konsentrasjonsleire, rettersteder, slagmarker og andre viktige hendelser knyttet til partisanenes strid og sivile lidelser under andre verdenskrig, sier professor i kunsthistorie ved kunsthøyskolen i Beograd, Branislav Dimitrijevic, til ABC Nyheter.

Minnesmerke for slaget ved Sutjeska i Heltenes dal. 1971. Designere: Miodrag Živković og Ranko Radovic. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Minnesmerke for slaget ved Sutjeska i Heltenes dal. 1971. Designere: Miodrag Živković og Ranko Radovic. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

Spomenik betyr rett og slett monument på serbokroatisk og slovensk. Minnesmerkene ble oppført fra 1950-1990 i Josip Titos sosialistføderasjon, republikken Jugoslavia.

Hovedformålet var å hedre dem som kjempet under «Den nasjonale frigjøringskrigen» fra 1941-1945. De feirer også seieren til Titos motstandshær, partisanene.

Noen av monumentene er på størrelse med en 15 etasjer høy bygning, andre med et kjøleskap.

Monumentet ved Tjentište (over) hedrer soldatene ved Sutjeska-slaget, som varte fra 15. mai til 16. juni 1943.

PÅ FRIHETSHØYDEN: Designere: Janez Lenassi og Živa Baraga-Moškon. Ilirska Bistrica i Slovenia. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
PÅ FRIHETSHØYDEN: Designere: Janez Lenassi og Živa Baraga-Moškon. Ilirska Bistrica i Slovenia. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

De første etterkrigsårene var slike monumenter sterkt påvirket av den figurative sosialrealismen fra Sovjetunionen. Etter hvert som forholdet mellom Tito og Stalin surnet ønsket Tito å tone ned Jugoslavias forbindelser til Sovjet, og kunstnerne ble heller bedt om å se til samtidige kunstbevegelser i Vest-Europa og USA. Jugoslavia skulle få monumenter som var særpreget jugoslaviske, og ble representanter for stilarter som abstrakt ekspresjonisme, geometrisk abstraksjon og minimalisme.

Monumentet ved landsbyen Ilirska Bistrica i Slovenia (over) er viet de stridende i den fjerde jugoslaviske armé, som frigjorde dette området under andre verdenskrig. Levningene av 284 falne soldater ligger i en krypt under monumentet.

Monument til falne soldater fra Kosmaj-avdelingen. Kosmaj fjellpark i Serbia, nær Beograd. 1971. Designer: Vojin Stojić og Gradimir Medaković. Fem blader á 30 meter. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Monument til falne soldater fra Kosmaj-avdelingen. Kosmaj fjellpark i Serbia, nær Beograd. 1971. Designer: Vojin Stojić og Gradimir Medaković. Fem blader á 30 meter. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

– Disse monumentene besøkes fremdeles ofte, og er internasjonalt kjent. Det gjenstår fremdeles mer forskning på deres symbolske relevans med videre. Noen er velbevart, de fleste er i forfall. Enkelte av dem ble ødelagt på 90-tallet, ikke minst i Kroatia, sier Dimitrijevic.

MONUMENT TIL MOTET: Spomenik oppført som minnesmerke til de falne fra partisanavdelingen Čačak. Ostra i Serbia. Designet av Miodrag Živković og Svetislav Licina. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Database
MONUMENT TIL MOTET: Spomenik oppført som minnesmerke til de falne fra partisanavdelingen Čačak. Ostra i Serbia. Designet av Miodrag Živković og Svetislav Licina. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Database

Den amerikanske forskeren Donald Niebyl etablerte i 2015 Spomenik-databasen, et nettsted viet monumentene i det tidligere Jugoslavia. Det opprinnelige målet med prosjektet var å fungere som gratis undervisningsverktøy for folk verden rundt. Niebyl mente monumentene ofte ble urettmessig forbigått i kunsthistorien, og som kulturelt viktige minner fra nær samtidshistorie. Databasen inneholder historiske ressurser, essay, nyhetsartikler, kart og dokumentarer.

Det er Niebyl som har tatt fotografiene i denne artikkelen, de er gjengitt etter premissene beskrevet på nettstedet.

Minnesgrav for heltene av andre verdenskrig. Veles i Makedonia. 1979. Design: Ljubomir Denkoviḱ og Savo Sugotin. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Minnesgrav for heltene av andre verdenskrig. Veles i Makedonia. 1979. Design: Ljubomir Denkoviḱ og Savo Sugotin. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

I september 2018 ga Niebyl ut boka Spomenik Monument Database, basert på det nitide dokumentasjonsarbeidet. Forlag er Fuel Publishing & Design.

Monument ved Petrova Gora i Kroatia. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Database
Monument ved Petrova Gora i Kroatia. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Database

Her har Niebyl samlet noen tips for dem som har lyst til å utforske monumentene.

Han understreker følgende:

«Et av de viktigste punktene jeg vil understreke hva gjelder besøk ved disse minnesmerkene; vær så snill å respektere dem. Du vil se at mange av monumentene er herjet av vandalisme, nedbrytning, forsømmelse og til og med krig. De som fortsatt er intakte har tålt svært mye. Husk også at de fremdeles kan være gravsteder for krigshelter, sivile martyrer og henrettede. Selv om du, jeg og andre kan være uenige med det politiske systemet monumentene ble bygget under bør vi som gjester utvise aktelse. Ikke minst siden mange av stedene er åsted for massemord, henrettelser og andre overgrep.»

Monument på Frihetshøyden. Designer: Ahmed Bešić. Ukjent årstall. Gligino-åsen like øst for Dobrljin i den serbiske republikk, Bosnia-Herzegovina. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Monument på Frihetshøyden. Designer: Ahmed Bešić. Ukjent årstall. Gligino-åsen like øst for Dobrljin i den serbiske republikk, Bosnia-Herzegovina. Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.

Øvrige kilder: Lonely Planet , The Guardian.

Monument til de falne krigerne i Golubovci, 1974. Av Slobodan Boba Slovinić og Vukota Tupa Vukotić. Foto: Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.
Monument til de falne krigerne i Golubovci, 1974. Av Slobodan Boba Slovinić og Vukota Tupa Vukotić. Foto: Foto: Donald Niebyl/Spomenik Monument Database.