– Rema 1000 og Reitan-familien har alltid fascinert meg

FRA DNB TIL REMA: Trond Bentestuen er under opplæring for å lære seg Rema-systemer. Foto: Iván Kverme
FRA DNB TIL REMA: Trond Bentestuen er under opplæring for å lære seg Rema-systemer. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er sosial, leken og sikret fire milliarder i økt resultat for DNB. I sin nye jobb som administrerende direktør i Rema 1000, lar han Reitan-familien stå for de musikalske innslagene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trond Bentestuen

Stortingets talerstol blir din. Hva tar du opp?

Hvordan franchise som organisasjonsform bidrar til verdiskaping og arbeidsplasser over hele landet, trygghet for selvstendig næringsdrivende og skatteinngang til kommunene.

Hva bør Norge bruke mindre penger på?

Jeg synes heller man skal fokusere på hva vi skal skape i framtiden. Og fokusere på innsatsen rundt hvordan barna våre skal møte framtiden. Hvordan de skal leve, utdanne seg og jobbe. Hvordan de skal leve med, og løse klimautfordringer, konflikter og økonomiske utfordringer.

Hva er din dårligste investering?

Nok en fluestang. Bruker kun favorittstanga uansett, men kjøper stadig nye.

Hvilken bok vil du lese om igjen?

«The Sun also Rises» av Ernest Hemingway. Handler om den tapte generasjonen etter første verdenskrig.

Hvor går drømmereisen?

Jeg er på min drømmereise nå, jeg. Reiser rundt og besøker dyktige og engasjerte Rema 1000-kjøpmenn over hele landet.

– Vi bikker snart 25 prosent, sier Trond Bentestuen til Finansavisen.

Han snakker om markedsandel. Om hvordan Rema 1000 skal vokse. Om fotavtrykket han skal sette som administrerende direktør. Men først skal han lære, få innsikten han trenger for å stille de riktige spørsmålene. For å utfordre de etablerte sannhetene i et selskap som har solgt dagligvarer i snart 40 år.

– En uavbrutt suksess, sier Bentestuen.

Han vet å skryte av sin nye arbeidsgiver der han startet 1. oktober. Om en av Norges sterkeste merkevarer. Om en enestående historie innen norsk retail. Markedsføringssuksesser som «Doffen har daua», middag til under 100-lappen og grillsatsingen der konkurrentene har prøvd det samme én etter én.

– Og bestevennstrategien?

– Det skal jeg ikke mene så mye om. Jeg er ikke så opptatt av å snakke om historien, men vil snakke om det som skal skje fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stor suksess og skikkelige flopper

Han kom fra DNB. I 11 år jobbet han i Norges største bank, de aller fleste av dem som leder for personmarkedet. Det var hans avdeling som dro i gang Vipps. Det var også hans avdeling som startet «Max 500», en enklere måte å overføre penger med mobilen. En skikkelig flopp. På samme måte som «Valyou», en løsning for kontaktløs betaling for mobiltelefonen. Mellom 2.500 og 3.000 brukere ett år etter lansering var ikke det DNB og Telenor hadde sett for seg.

– Noen ganger gjør man ting som ikke lykkes helt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vipps er en suksess. Han er stolt av Spare-appen som ble lansert under hans ledelse, og løsningen for en helautomatisk boliglånsøknad.

– På det området er DNB verdensledende, sier han.

Han forlot banken med en god smak i munnen etter 11 år med nye løsninger og mye fremgang.

– I løpet av min periode hadde personmarkedet en resultatforbedring på nær fire milliarder kroner. Vi har bidratt med verdiskapning for DNB, og det føltes godt da jeg sluttet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Under Bentestuens ledelse gikk banken fra 200 til 67 filialer. Han beskriver det som en tung, men riktig beslutning som han gjerne skulle kommunisert bedre internt. Han skulle snakket enda mer med de berørte ansatte. Men igjen, det var en riktig beslutning.

– Personmarkedet økte utlånsbalansen med fem prosent hvert år etter det. Effektivitetsforbedringen er fundamental.

Bakgrunn: Trond Bentestuen slutter i DNB

– Behov for å gjøre noe nytt

BEFAL: Trond Bentestuen var fenrik og troppsjef i Garden. Foto: Iván Kverme
BEFAL: Trond Bentestuen var fenrik og troppsjef i Garden. Foto: Iván Kverme

I fjor høst gjorde Rune Bjerke endringer i DNB-ledelsen. Bentestuen måtte forlate personmarkedet og gå inn i Wealth Management og Insurance.

– Var det en nedtur?

– Jeg har en forkjærlighet for retail, noe personmarkedet definitivt er, men jeg tror det var klokt av Rune å rullere på laget. Jeg hadde hatt et langt strekke i personmarkedet og kunne ikke forvente å sitte der lenger. Wealth Management og Insurance er kanskje det område med størst oppside i DNB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Var det lettere å si ja til Rema etter denne rulleringen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er et hypotetisk spørsmål, svarer Bentestuen mens han skifter stilling i stolen.

– For min egen del var det behov for å gjøre noe nytt, uavhengig av rollen jeg hadde.

Vil lære av de beste

Han skulle egentlig bli journalist. Studerte i Arizona og Philadelphia, spilte basketball og spiste Dunkin Donuts. Før eksamen tok han heller en kaffe med en professor enn å lese pensum fra perm til perm. Og sånn har han fortsatt i arbeidslivet. Han har prøvd å lære av de beste. Setter kanylen rett inn i blodet for å suge til seg mest mulig kunnskap.

– Jeg har alltid hatt glede av den gode samtalen. Det lærer jeg mye av. Jeg går rett på skiva.

Han skryter av gode sjefer og medarbeidere, både i Expert (nå Power) og DNB. Han har fått muligheter og grepet dem med begge hender. I Expert startet han som informasjonssjef på begynnelsen av 2000-tallet, men steg raskt i gradene til å bli markedsdirektør og jobbet tett med toppsjef Trygve Holtskog. I 2007 la A. Wilhelmsen inn bud på alle aksjene i Expert, et oppkjøp som priset elektrokjeden til over fem milliarder kroner. Det var en syv-åtte dobling av verdien på noen få år. Bentestuen kunne løse inn opsjoner med millionverdi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er privilegert, sier han.

Den gode samtalen setter han pris på også ellers i livet. Da studiekameratene i USA leste seg nedover pensum en fredagskveld tok han heller en tur på puben alene. Etter kort tid var praten i gang med nye, ukjente mennesker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er glad i å møte nye folk, jeg er nysgjerrig på kunnskapen de sitter med. De kan ha innsikt som jeg ikke har selv. Det liker jeg.

Fisker på Kolahaløya

Nysgjerrigheten på det kommersielle gjorde at han aldri ble journalist, et yrke faren snakket mye om. Faren var heller ikke journalist, men drev med seismikk og lette etter olje rundt om i verden. Moren jobbet i helsevesenet, noe Tronds yngre bror også har funnet som veien i livet. Den ene er utadvendt, den andre mer introvert, men felles har brødrene oppveksten på Ski.

– Det er et sånt sted som gjør at du aldri glemmer hvor du kommer fra. Mange av vennene fra barndommen har jeg fortsatt. For noen dager siden jogget jeg i Østmarka med en kompis jeg har kjent hele livet, fra vi var 7-8 år gamle. Sånne vennskap setter jeg stor pris på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år drar han på fisketur til Kolahalvøya med venner. Fiskingen er morsom, men den sosiale biten er det mest sentrale på gutteturen. I det neste øyeblikket sitter han med datteren på 20 år og snakker om studier og kjærester.

– Du må omfavne hver fase i livet, sier Bentestuen.

– Hvilken fase er du i nå?

– I en moden fase, men jeg føler meg fortsatt leken og ung. Samtidig har jeg fått med meg noen erfaringer i livet. Og humor er viktig for meg.

Les også: Odd Reitan: Angrer bestevenn-håndtering

Blåst av banen av lanseringen av «Æ»

To viktige strategiske valg ble tatt i Rema mens Bentestuen var på utsiden. Det ene var valg av bestevenner, som gjorde at for eksempel Aass og Hansa ikke fikk landsdekkende distribusjon i butikkene. Det var andre var Æ-appen, som Rema-kunder kan laste ned for å få avslag på varene de kjøper oftest.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette har du fått i fanget?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ble blåst av banen av lanseringen av «Æ».

– Appen hadde raskere nedlastningstakt enn Vipps.

«Æ» nådde én million nedlastninger i underkant av to måneder etter lanseringen. Status nå er 1,4 millioner nedlastinger.

– Det var en klok avgjørelse. Rema skal skape en enda sterkere relasjon til kundene. Så er spørsmålet hvordan man skal gjøre det. Startskuddet er tatt, fremover skal vi utvikle appen videre så den gir merverdi for både oss og kunden.

Nedgangen er snudd

I den siste Nielsen-rapporten er Rema 1000 bokført med en markedsandel på 23.9 prosent. Nedgangen etter bestevenn-trøbbelet er snudd. Trenden er positiv. Fra andre til tredje kvartal økte Rema markedsandelen med 0,4 prosent. Bentestuen har ingen planer om å stoppe der.

– Rema 1000 og Reitan-familien har alltid fascinert meg. De har gjort så mye bra, så jeg går inn i denne jobben med stor respekt. Men jeg kjenner også på lyst og begeistring til å videreutvikle og forbedre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rema 1000 var dagligvarebransjens taper i 2017

Startet som ansatt i butikken

Han startet opplæringen med å prøve seg i butikken til kjøpmann Frode i Mysen. I en uke gikk han inn i en rolle som ansatt i butikken.

– Du må stå opp om morran. Alle ansatte hadde henda fulle hele dagen, ingen hang på kosten. Jeg har stor respekt for arbeidet som legges ned i butikken.

– Det var vel også for å få litt goodwill på gulvet?

– De måler meg uansett på hva jeg leverer og hvordan det bidrar til å gjøre hverdagen deres bedre. Det er «no bullshit», jeg kan ikke prate meg til suksess. Men jeg kan skape en god relasjon så de lettere kan fortelle meg hva som funger og hva som ikke fungerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noe som ikke fungerte knirkefritt var beskjeden fra administrasjonen i Oslo etter at TV2s «Matkontrollen» hadde vært på besøk. Opp mot en fjerdedel av pakkene med basmatiris inneholdt en annen type ris, så pakkene måtte trekkes ut av butikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fra Oslo kom tre meldinger med tre ulike beskjeder. Hverken jeg eller Frode skjønte noe.

Det enkle var ikke akkurat det beste.

– Kompleksitet er noe dritt. Jeg er glad i enkelthet, og det fungerer også ute i butikk.

Butikkdrømmen som ble mareritt

I Mysen lærte Bentestuen om prispunkter, logistikk, emballasje, sortiment og innkjøp.

– Det er viktig å begynne på rett sted og få vite om greiene du ikke kan lese på Workplace. Jeg lærer hvordan administrasjonen kan legge til rette for våre nærmere 630 kjøpmenn på best mulig måte.

I en annen Rema-butikk i en annen del av landet gikk det langt dårligere for en av kjedens kjøpmenn. Vibecke Wiik fortalte nylig i Dagens Næringsliv om hvordan butikkdrømmen ble et mareritt og nevnte ødeleggende detaljstyring og økonomiske krav som gjorde det umulig å bemanne butikken forsvarlig. Samme avis har hentet inn tall som viser at 130 selskaper i Rema-systemet gikk med underskudd i 2017. 78 kjøpmenn har sluttet siden 2016.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg vil være varsom med å la min oppfatning av Rema 1000 formes av tidligere kjøpmenn som i dag jobber hos våre konkurrenter. Jeg kjenner ikke til de enkelttilfellene som har vært omtalt i media, men vet at det kreves hardt arbeid, erfaring og kunnskap for å lykkes som kjøpmann, sier Bentestuen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er opptatt av rollen sin som talsperson for Rema. Det skal han være i både gode og dårlige tider.

– Jeg kan selvfølgelig ikke svare på alle henvendelser selv, men ofte er det viktig at jeg stiller selv og ikke bare sender kommunikasjonsavdelingen.

Lar trommestikkene ligge

Bentestuen var befal i forsvaret og det kunne endt med en lengre karriere. Som fenrik og troppssjef i Garden lærte han at det viktigste ikke er å gi ordre, men å få folk til å ville følge den og forstå hvorfor. Skriking er ikke nødvendigvis den riktige kommunikasjonen. Soldatene må ha en egen drive til å gjøre oppgavene sine. Han vurderte å søke på krigsskolen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var ingen femtid å løpe rundt som fenrik.

Så kom han inn på skolen i USA. Der oppsøkte han basketballbaner for å få være med å spille. Høyden var et minus, men ballkontrollen et stort pluss. I Oslo hadde han spilt eliteseriehåndball for Fredensborg/Ski. Et lagt fylt med landslagsspillere der Bentestuen fikk noen innhopp på venstrekanten. De senere årene har formen gått nedover og antall kilo gått oppover. Fysisk form er ferskvare. Det har han lært, og tatt grep med personlig trener en gang i uken. To andre økter går med til løping og kondisjon.

– Jeg er i bedre form nå enn i studietida, og vekta går riktig vei.

Han står på ski og spiller trommer, har spilt med Stage Dolls ved én anledning. I ulike sammenhenger har han spilt i Expert og DNB, men hos Rema lar han nok trommestikkene ligge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Flere i Reitan-familien er musikalske talenter med meritter. Jeg når ikke opp, sier Bentestuen.

I juni ble det klart for offentligheten at han skulle bli administrerende direktør for Remas virksomhet i Norge, en stilling som har vært borte etter at Tom Kristiansen ga seg for noen år siden. Bentestuen brukte noen måneder på å avslutte arbeidsforholdet med DNB. Han satt midt oppe i en fusjon mellom DNB Forsikring og Sparebank 1 Skadeforsikring. Norsk næringsliv er ikke stort. Det er viktig å lukke døren forsiktig etter seg når han nå trer inn på nye marker. Tilbake til retail, men dagligvare er noe nytt. Der den store kampen står mellom Rema 1000, NorgesGruppen og Coop.

– Er det for få aktører innen dagligvare i Norge?

– Det er for få Rema 1000-butikker.

Artikkelen ble først publisert av Finansavisen, 03.11.