Tesla-eieren kom ut i garasjen – hjul til 70.000 kroner var borte

Å oppdage at sommerdekkene rett og slett er borte, er ikke noen hyggelig start på dekkskiftsesongen. Mange lagrer svært kostbare hjul uten særlig sikring. Da lever man farlig. Illustrasjonsfoto.
Å oppdage at sommerdekkene rett og slett er borte, er ikke noen hyggelig start på dekkskiftsesongen. Mange lagrer svært kostbare hjul uten særlig sikring. Da lever man farlig. Illustrasjonsfoto.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Advarer: Mange vet ikke hvor store verdier de har.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sesongen for dekkskift er nå i full gang for mange av oss. Kostbare felger og sommerdekk er på vei til å bytte plass med vinterdekkene. Dekkene blir som mange andre verdifulle eiendeler stablet bort i garasjen, som ofte er usikret og ulåst.

– De siste ukene har vi i Gjensidige fått melding fra flere fortvilte bileiere som har blitt frastjålet dekk, felger og annet utstyr, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Uheldig kunde

Man tenker kanskje ikke så nøye på det til daglig, men på svært mange nyere biler er det her snakk om betydelige summer.

Bilene har fått stadig større hjul de siste årene. Det er langt fra noe problem å bruke 15.000-20.000 kroner, per stykk.

En uheldig Gjensidige-kunde kom ut i garasjen og oppdaget at felger og dekk til en verdi av rundt 70.000 kroner til en Tesla, var forsvunnet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nylig ble også felger og dekk til en litt større Volvo til 60.000 kroner stjålet. I flere av tilfellene var utstyret lagret i fellesgarasjer uten noen form for sikring.

Kjøpe dekk på nett? Ni av ti er skeptiske

Tesla er et av merkene som gjerne har store og ekstra kostbare hjul. Det samme gjelder for mange SUV-er, særlig de større.
Tesla er et av merkene som gjerne har store og ekstra kostbare hjul. Det samme gjelder for mange SUV-er, særlig de større.

Fjernes i løpet av få minutter

– Garasjen har blitt det nye oppsamlingsstedet for ting som ikke får plass andre steder. Ofte er garasjen så full av «alt mulig rart» at det ikke er plass til bilen, sier Voll.

– Beregninger viser at nordmenn ofte kan ha utstyr for flere hundre tusen kroner oppbevart i en garasje, og dette vet tyvene. Listen over ting som oppbevares i garasjen er lang, sier Voll og ramser opp dekk og felger, hagemøbler, sager og verktøy, skiutstyr med mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye av dette utstyret kan fjernes i løpet av få minutter.

Derfor sliter flere med å få bilen inn i garasjen

Holde garasjen låst

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Private garasjer kan stenges og låses, men det er større utfordringer i sameier, borettslag også videre, der mange har tilgang til de samme områdene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Innbo og løsøre dekkes normalt av hjemforsikringen. Det er likevel et krav om at bygningen er låst og sikret for å få full erstatning ved innbrudd og tyveri.

– Hva er ditt råd til kundene?

– Private garasjer bør holdes låst hele tiden, pass på at eventuelle sidedører også er låst. I fellesgarasjer må man sikre tingene sine selv. Det trenger ikke være veldig komplisert, men man må gjøre det mindre fristende og vanskeligere for tyvene. Ekstra kostbare gjenstander bør man forsøke å finne plass til andre steder, for eksempel i en låst bod, sier Voll.

LES MER: Det tok litt av da Thor Sverre skulle bygge på garasjen...

Slik er reglene:

Utstyr som tilhører bil og som lagres i fellesgarasjer er normalt ikke dekket av forsikringen hvis de ikke er sikret i eget låst rom eller festet/boltet fast med lås.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I private garasjer tilknyttet egen bolig er verdiene ofte mye høyere. Her vil innelåst utstyr være forsikret gjennom innboforsikringen. Likevel er det mange som synder. De tenker at området er trygt og sikkert og ofte velger de å lå garasjedøren stå åpen, det samme med eventuell sidedør.

Artikkelen ble først publisert av Broom.no.