Velg riktig vinterdekk

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske vinteren byr ofte på en kombinasjon av snø, is og våt asfalt, men årets vinterdekk presterer ikke like godt på alle underlag. Her er dekkene som gjør det best på tvers av flere nordiske kvalitetstester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I årets vinterdekktest har vi valgt å skille mellom piggdekk og piggfrie dekk.

Blant piggdekkene tar fjorårets testvinner Continental IceContact 2 seieren igjen, mens Nokian Hakkapeliitta 9 henger med ett poeng bak vinnerdekkene fra Continental.

Av de piggfrie dekkene havner Continental Viking Contact 7 øverst på resultatlisten, mens fjorårets vinner Nokian Hakkapeliitta R3 havner på andreplass i år.

Testvinnerne i hver kategori får begge 88 poeng. Du kan se hele resultatlisten her.

Velg dekk etter underlag

Når man skal velge vinterdekk er det viktig å tenke gjennom hva slags underlag man oftest kjører på i løpet av sesongen. Er det mest slaps og vått føre der du ferdes, eller dekkes veien av et tykt lag med snø hvert år? Varierer underlaget mye i løpet av vinteren?

Vær- og føreforhold har svært mye å si for hvilket dekk du bør velge, og du bør derfor se etter dekkene i resultatlisten som gjør det best på det føret du oftest ferdes på i løpet av vinteren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har fremhevet hvilke typer føre de ulike dekkene gjør det best på i produktbeskrivelsen til hvert produkt i resultatlisten, slik at du enkelt kan sammenligne de dekkene som er aktuelle for deg.

SE VIDEO: Så stor er forskjellen mellom gamle og nye vinterdekk:

Les også: Kan nye elbiler konkurrere med Tesla?

Piggdekk eller piggfrie dekk?

I tillegg til å tenke gjennom vær- og føreforhold, må du også vurdere hvorvidt du ønsker deg vinterdekk med eller uten pigger. Ekspertene sier som regel at man bør kjøre med det man føler seg tryggest med. Piggfrie dekk gjør det ofte like bra på snø som piggdekk, men sistnevnte hevder seg vanligvis bedre på is og våt is.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er flere faktorer du bør tenke gjennom før du bestemmer deg for å gå for piggdekk eller piggfrie dekk:

Piggdekk best på is

Valget av piggdekk avhenger av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggdekk jevnt over er best på ren is, mens at forskjellen ikke er like stor på snø og våt vei. Likevel har piggdekk som regel kortere bremselengde og bedre akselerasjon på de fleste underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Piggdekk har bedre grep på is enn piggfrie dekk. Foto: Nicolas J. Leclercq
Piggdekk har bedre grep på is enn piggfrie dekk. Foto: Nicolas J. Leclercq

Bor du i et område med mye is på vinteren, for eksempel langs kysten, kan du vurdere om bilen får best grep med piggdekk. Dette gjelder også om man ofte kjører på ulendt vei, for eksempel om man bor på toppen av en bakke som ofte blir svært glatt på vinteren.

Ellers støyer piggdekk mer enn piggfrie dekk, i tillegg til at de har høyere rullemotstand og ofte kan oppleves mindre komfortable å kjøre med.

Piggdekk kan også bedre kjøreforholdene ved at de skraper opp snø og is på veiene. Dette skaper friksjon, som gjør at veien blir tryggere å kjøre på. Piggfrie dekk etterlater seg heller en polert vei.

Nedsiden med piggdekk er at piggene i tillegg skraper opp asfalten og lager skadelig svevestøv, noe som har ført til at de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft.

Les også: Årets store sommerdekk-test

Artikkelen fortsetter under annonsen

_______________________

Piggdekk passer best til:

– is og særlig våt is

– uerfarne sjåfører med ujevn kjørestil

– de som ofte kjører lange strekninger

Artikkelen fortsetter under annonsen

– de som ikke bryr seg om at man må betale piggdekkgebyr i byene

_______________________

Continental IceContact2 , Nokian Hakkapeliitta 9 og Goodyear UltraGrip Ice Arctic er de tre beste piggdekkene i samletesten vår.

Her er det også verdt å nevne at NAF/Motor kårer Michelin X-Ice North 4 til testvinner blant piggdekkene i deres store test. Siden Michelin X-Ice North ikke har blitt testet av andre kilder, vil disse dekkene ikke bli kåret til vinner i samletesten på Test.no.

Piggfrie dekk like gode på snø

Piggfrie dekk gjør det like godt på snø og våt is som piggdekk, og er enda bedre på tørr vei. Foto: Tanner Boriack
Piggfrie dekk gjør det like godt på snø og våt is som piggdekk, og er enda bedre på tørr vei. Foto: Tanner Boriack

Slik som med piggdekk avhenger valget av piggfrie dekk av føret du skal kjøre på, samt om du bryr deg mye om komfort og miljø eller ikke. Testen vår viser at piggfrie dekk ofte har den korteste bremsestrekningen på tørr vei, men at de ikke er like gode som piggdekk på isete underlag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På snø og våt vei er ikke forskjellene mellom de to typene veldig store, selv om piggdekk som regel gjør det bedre når det kommer til bremselengde og akselerasjon. Piggfrie dekk sies å være mer komfortable å kjøre med, blant annet fordi de ikke støyer like mye som piggdekk.

En stor fordel med piggfrie dekk er at de er mer miljøvennlige enn piggdekk, blant annet fordi de ikke skaper like mye svevestøv under kjøring. Siden de store byene har innført piggdekkgebyr for å få renere luft, slipper man en ekstra utgift ved å velge piggfrie fremfor piggdekk.

Les også: Den store elsykkeltesten

_______________________

Artikkelen fortsetter under annonsen

Piggfrie dekk passer best til:

– snø og tørr asfalt

– erfarne sjåfører med jevn kjørestil

– de som ønsker mindre støy under kjøring

– de som ønsker å være mer miljøvennlige

– de som ikke vil betale piggdekkgebyr i byene

Continental Viking Contact 7 , Nokian Hakkapeliitta R3 og Goodyear UltraGrip Ice 2 gjør det best av de piggfrie dekkene i samletesten vår.

Artikkelen fortsetter under annonsen

_______________________

Kun nordiske kilder

Vi bruker kun kilder fra nordiske land i denne samletesten. Det er for å sikre oss at testene er gjennomført under nordiske forhold, slik at resultatene er valide med tanke på de faktiske kjøreforholdene vi har i Norge.

NAF/Motor-testen gjennomføres hvert år i samarbeid med finske Tekniikan Mailma, russiske Auto Revue og svenske Aftonbladet. Svenske Vi Bilägare samarbeider ikke med andre kilder.

I denne samletesten har vi kun med tester fra 2018. Dekk gjennomgår ofte små endringer fra år til år, uten at dekket bytter navn, og uten at vi nødvendigvis vet hvilke endringer som eventuelt er gjort. Ved å begrense oss til årets tester utelukker vi dette problemet, og testen holdes så relevant som mulig.

Les også: De beste dronene både for amatøren og proffen

Ulik gjennomføring og poengskala

Kildene vekter testdisiplinene ulikt og skiller seg fra hverandre med tanke på hvordan de deler ut poengene. Vi ber deg ta dette i betraktning når du leser resultatlista.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mønsterdybde

På vinterdekk må mønsterdybden være minst 3 mm, men NAF anbefaler at biler under 3500 kg har minst 4 mm mønsterdybde.

Dimensjon

Alle testdekkene har dimensjonen 205/55 R16. Dette er en av de vanligste dimensjonene i Norge.

205: Dekkets bredde i mm.

55: Dekkets høyde i prosent av bredden (profil).

R: Radialdekk.

16: Felgdiameter i tommer.

På dekkene finnes også en belastningskode og en hastighetskode. For eks. 205/55 R16 91H:

91: Maksimal belastning dekket tåler (91 = 615 kg).

H: Maksimal hastighet dekket tåler (H = 210 km/t).

Vognkortet angir hva slags dekkdimensjon, belastnings- og hastighetskode dekkene dine skal ha.

Vinterdekk i Norge må for øvrig være merket med minimum hastighetskode Q (160 km/t), uavhengig av hva som står i vognkortet på bilen din.

Kilde: NAF

NAF/Motor

NAF/Motor har vektet egenskaper på asfalt med 40 prosent, snø med 30 prosent, og is med 30 prosent. I hver kategori tester de hvordan dekkene presterer når det gjelder bremsing, akselerasjon, banekjøring og kjørefølelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dekkene som gjør det best i hver delkategori får poengscore 100, og de andre dekkene plasseres i forhold til de beste dekkene. I år er 58, 3 den laveste poengscoren tildelt i de enkelte delkategoriene og 86,6 den laveste totalscoren. Dette betyr at NAF/Motor er svært fornøyd med årets dekk og deler ut mange poeng i år.

Testbilen NAF/Motor har brukt er en 2017-modell Ford Focus, med dekkdimensjonen 205/55 R16.

Du kan lese mer detaljert om hvordan de tester her og hvordan de vekter poengene her.

Vi Bilägare

Vi Bilägare vekter is med 35 prosent, snø med 25 prosent, våt vei med 15 prosent, tørr vei med 10 prosent, rullemotstand med 10 prosent og støy med 5 prosent. De bruker en poengskala som går fra 12 til 100 poeng, og de har gitt alt fra 65 til 86 i totalsum til piggdekkene, og alt fra 57 til 92 for de piggfrie dekkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi Bilägare testet alle dekkene med en Volvo V40. Unntaket er testen av drivstofforbruket, som de gjorde med en Volvo V60 D2. Alle dekkene testet har dimensjonen 205/55 R16.

Flere detaljer rundt testingen kan du lese i testen av piggdekk (krever medlemskap) og piggfrie dekk (krever medlemskap).

Les også: Finn elbilen som passer deg

Når vi slår resultatene sammen

Siden NAF/Motor er veldig fornøyd med årets dekk ser vi at dekkene som kun NAF har testet plasserer seg høyere på resultatlisten enn dekkene som er testet av flere kilder. Dette er én av grunnene til at Test.no er opptatt av å se til flere kilder når vi gjør samletester, fordi det gir et mer nyansert bilde av produktene.

Vi kårer ikke en vinner blant dekkene som kun er testet av én kilde, men du finner informasjon om dem ved å huke av «Skjul produkter med mindre enn 2 tester» øverst til høyre i resultatlisten.

Testen er opprinnelig publisert på Test.no