Teknologien som hjalp Martin Kolberg etter ulykken

Martin Kolberg (Ap) lovrpriste blant annet sin nye Volvo etter at han sovnet bak rattet og kollidertet i sommer.
Martin Kolberg (Ap) lovrpriste blant annet sin nye Volvo etter at han sovnet bak rattet og kollidertet i sommer. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Illustrasjonsfoto: Volvo
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hjelpesystemet «Volvo on Call» skaffer automatisk hjelp etter at en bilulykke har funnet sted. Teknologien blir stadig vanligere i nye biler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

6. juli i år var Arbeiderpartiets Martin Kolberg involvert i en trafikkulykke i Fodnestunnelen i Lærdal. Han sovnet bak rattet med et barnebarn i baksetet, bilen skjente over i motgående kjørefelt hvor den først kræsjet i fjellveggen på den ene siden, deretter fjellveggen på den andre siden.

Både Kolberg og barnebarnet slapp unna ulykken uten store skader. I etterkant har Ap-veteranen takket en god dose flaks og sin nye Volvo.

For etter at ulykken var et faktum, varslet bilen nødsentralen på egen hånd.

– Bilen bremset selv og varslet nødsentralen. Mens vi satt i bilen og røyk drev inn til oss, kom det en svensk stemme i høyttalerne som spurte hvordan det gikk med oss, sier Kolberg til NRK.

Bakgrunn: Martin Kolberg (Ap) mistet lappen etter å ha sovnet bak rattet

Teknologi til unnsetning

Volvos integrerte hjelpetjeneste «Volvo on call», setter brukeren i kontinuerlig kontakt med Volvo. Tjenesten leveres i form av en mobilapp som fungerer på årsmodeller fra 2012 og senere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En del av denne tjenesten er automatisk kollisjonsvarsling.

Ifølge Volvo Norge fungerer tjenesten slik: «Når en kollisjon registreres vil et varsel automatisk bli sendt til Volvo On Call nødsentral og assistanse dirigeres dit bilen befinner seg».

Aktuelt: Slik skal fremtidens Volvo se ut

Slik fungerer det

Når Volvos egen nødsentral blir kontaktet, skjer følgende:

  1. En beskjed, som også inneholder bilens posisjon, blir automatisk sendt til et Volvo on Call servicesenter.
  2. Servicesenteret etablerer verbal kontakt med føreren, forsøker å kartlegge omfagnet av kollisjonen og om det er behov for hjelp.
  3. Servicesenteret kontakter nødvendig assistanse, i form av politi, ambulanse, tauebil, etc.

Dersom det aktuelle servicesenteret ikke klarer å etablere muntlig kommunikasjon med sjåføren, kontakter de lokale nødsentraler og informerer dem om hendelsen.

Martin Kolberg kjørte en ny Volvo da han sovnet bak rattet, og fikk hjelp av systemet som er beskrevet over.

Men Volvo er langt ifra den eneste bilprodusenten som benytter seg av et slikt hjelpesystem. Det blir mer og mer vanlig å inkludere som en del av teknologipakken i nye biler.