Stortingspolitiker om Oslo-syklister: – Sykler som om sykkelen er stjålet
Tage Pettersen (H) reagerer på hvordan sykkelkulturen i Oslo har endret seg, og tror det blir en økning i antall trafikkulykker mellom syklister og fotgjengere i Oslo fremover.
«Hva har skjedd med de på to hjul i Oslo? Har de fått så mange rettigheter at de har blitt helt konge? På Karl Johansgate sykler de som om sykkelen er stjålet. Denne uken er jeg påkjørt to ganger i fotgjengerfelt og en gang i kryss med grønn mann. Hjelpes!!!», skrev Pettersen på Twitter forrige uke.
– Jeg tror aldri jeg har fått en så stor respons på et Twitter-innlegg noen gang, og meningene var veldig delt. Det er tydelig at sykkelkultur er noe som engasjerer, sier Høyre-politikeren til ABC Nyheter.
Tidligere Bergen-ordfører Trude Drevland var en av dem som sa seg enig med Pettersen: «Det er ikke bare i Oslo! Syklister i norske byer har ingen forståelse av å være trafikkanter !! Noe må gjøres!»
Utfordring i gågater og enveisgater
ABC Nyheter har tidligere skrevet flere artikler om sykkelkulturen i Oslo. I løpet av 30 minutter syklet 49 personer på rødt lys i et lyskryss i Kvadraturen i Oslo. Det utgjorde en tredjedel av alle syklistene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVideo: Her sykler 49 personer på rødt lys midt i Oslo:
Syklister som sykler på rødt er et normalt syn i deler av Oslo sentrum. Syklister som holder svært høy fart er et annet normalt syn, som Pettersen trekker fram som et problem.
– En utfordring er knyttet til sykling i gågater generelt og på Karl Johan spesielt. Syklister later til å tro at de kan sykle like fort der som de gjør på vanlige veier, til tross for at gaten er full av gående, barnevogner og gatemusikanter. I tillegg er det nå lov for syklister å sykle mot kjøreretningen i enveiskjørte gater. Det gjør at du må konsentrere deg på en helt annen måte når du er ute og går nå enn du måtte gjøre tidligere, mener Pettersen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Er det rimelig å si at du er bekymret for utviklingen?
– Jeg vil ikke si jeg er bekymret, men jeg tror vi kommer til å se flere ulykker mellom syklister og fotgjengere i Oslo i tiden fremover. Omleggingen i Oslo har gått raskere enn den kulturelle endringen. Vi trenger en kulturendring, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenAktuelt: Oslo bysykkel har mer enn tredoblet antallet unike brukere på tre år
– Elsykler skaper flere utfordringer
Sykkeltellerne i Oslo viser at sykkeltrafikken vokste med 8,4 prosent de seks første månedene i år sammenlignet med fjoråret. I juni i år har det vært 22 prosent flere sykkelpasseringer enn samme måned i fjor. Det merkes i hovedstadens gater.
I tillegg til flere syklister, øker andelen elsykler og el-lastesykler, som byr på egne utfordringer når det gjelder bremselengde, tyngde og fart, mener Pettersen.
– Det skaper flere utfordringer. Det er noe annet å møte en elsykkel som holder 40 kilometer i timen enn en som sykler på vanlig sykkel i 20 kilometer i timen, mener Pettersen.
Motorassistansen på lovlige elsykler i Norge stopper forøvrig ved 25 kilometer i timen. Vanlige sykler kan like lett oppnå høy fart.
Pettersen bor i Moss, men kommer inn til Oslo for å møte i Stortinget, hvor han ble valgt inn i 2017. Før det var Pettersen ordfører i Moss i 6 år. Høyre-politikeren ser stor forskjell på sykkelkulturen i og utenfor hovedstaden.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det ene er at det er færre, raske elsyklister utenfor byene. Det andre er at det er bedre tilrettelagt for syklister i Oslo med sykkelveier og egne felt. Jeg tror det gjør at de føler seg tryggere så de føler de kan sykle fortere og ta mindre hensyn.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Oslo-politiker om syklister som sykler på rødt: – Sjokkerende mange
– Kulturen har ikke hengt med på utviklingen
Stortinget har vedtatt at det skal være et mål at sykkelandelen på landsbasis skal være på minst 8 prosent. I byene er målet at reiser på sykkel innen 2029 skal utgjøre 20 prosent av alle reiser.
– Det er viktig for meg å poengtere at jeg, som så og si alle politikere, ønsker at færrest mulig skal kjøre bil. Det er en målsetning det er bred oppslutning om. Men veksten av syklister i Oslo har eksplodert uten at kulturen har hengt med. Forholdet mellom syklist og fotgjenger har ikke vært noe stort tema før det siste året, men nå er det i ferd med å bli det, sier Pettersen.
Artikkelen fortsetter under annonsenPå spørsmål om hva som kan gjøres for å bedre sykkelkulturen i Oslo og hindre farlige situasjoner, svarer Stortingspolitikeren at tilrettelegging for alle trafikanter er viktig. Sykkelvei bør skilles fysisk fra fortau og bilvei, og skilting og merking bør gjøre det tydeligere hvordan syklister og gående skal krysse veier.
I tillegg tror han holdningskampanjer, offentlig debatt og diskusjon, og et økt fokus på problematikken kan bidra til at sykkelkulturen blir bedre med tiden.
Les også: Sykkelen splitter oss
Ønsker egne lyssignal for syklister
Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo, i regi av Bymiljøetaten. ABC Nyheter har flere ganger tidligereintervjuet henne om sykkelsituasjonen i Oslo. Andenes har også trukket frem bedre tilrettelegging som hovedløsning på dårlig sykkelkultur i hovedstaden.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Manglende infrastruktur kan skape uheldige situasjoner og trafikantatferd. Derfor arbeider vi for å bygge sykkelveier med god kapasitet og av høy kvalitet, både på strekning og i kryss. Etter hvert som Oslo får et sammenhengende og trygt sykkelveinett i hele byen vil også sykkelkulturen endre seg. Det er ikke uten grunn at københavnsk sykkelkultur ofte blir trukket frem som et eksempel til etterfølgelse i den norske sykkeldebatten; i denne byen er nemlig også sykkelveinettet i verdensklasse.
Artikkelen fortsetter under annonsenMorgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes Landsforening har tidligere trukket fram noen konkrete infrastruktur-tiltak han ønsker seg i de norske storbyene.
– Flere kryss må utformes med egne lyssignal for syklister, hvor syklisten får grønt før øvrig trafikk. Da flyter trafikken bedre, også for bilistene, og redusere risikoen for de som sykler. Sykkelbokser i flere kryss vil også gi bedre oversikt for de kjørende og gi økt trygghetsfølelse for de syklende, sier Andersson til ABC Nyheter.
Han mener også vi bør la oss inspirere av den «grønne bølgen» i København som lar de som sykler i 20 kilometer i timen eller raskere, får automatisk grønt lys i lyskryss, mens bilistene må vente.