15 år siden Concorde fløy inn i historien

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra arkivet: Concorde-flyet var himmelens superstjerne og kunne ta deg over Atlanteren på tre timer. En flystyrt og et terrorangrep skulle bli avgjørende for at flyet forsvant.

Artikkelen fortsetter under annonsen

25. juli 2000: Et Concorde-fly fra Air France styrter kort tid etter avgang fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Flyet var på vei mot New York, men i det flyet tar av fra rullebanen, står den venstre vingen i brann. To minutter senere treffer Air France Flight 4590 bakken i den lille byen Gonesse, få kilometer fra flyplassen. Klokken er 16.44.31. Om bord er 49 menn, 47 kvinner og tre barn. To er fra Danmark, én er amerikaner, én er østerriker, mens resten er tyske turister.

Alle de 109 om bord, samt fire personer på bakken, mister livet i styrten.

Ulykken var første og siste gang et Concorde-fly styrtet. Tre år senere tok Concorde sitt endelige farvel.

23. oktober var det 15 år siden det supersoniske jetflyet forsvant fra kommersiell luftfart.

Saken fortsetter under bildet

De 100 passasjerene, mannskapet på ni og fire personer på bakken omkom da Concorde-flyet fra Air France tok fyr og krasjet inn i et hotell like etter takeoff på flyplassen Charles de Gaulle i Paris 25. juli 2000. Foto: AFP / NTB scanpix.
De 100 passasjerene, mannskapet på ni og fire personer på bakken omkom da Concorde-flyet fra Air France tok fyr og krasjet inn i et hotell like etter takeoff på flyplassen Charles de Gaulle i Paris 25. juli 2000. Foto: AFP / NTB scanpix.

Det ultimate jetfly

Concorde har av mange blitt sett på som det ultimate jetfly. Ikke bare var flyet forbundet med høy fart, men fra prototypene la ut på sine første jomfruturer i 1969 til flytypen ble pensjonert i 2003, var det få ting som symboliserte luksus i samme grad som en reise med Concorde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Concorde fly på Sola Lufthavn i 1996. Foto: NTB scanpix.
Concorde fly på Sola Lufthavn i 1996. Foto: NTB scanpix.

Så var ikke det supersoniske flyet for hvem som helst. Prisen for en standardbillett over Atlanteren lå på rundt 40.000 kroner. Det inkluderte servering av franske oster, russisk kaviar, indrefilet og gåseleverpostein servert på porselen samt håndplukket champagne og bordeauxviner fra Concordes egne kjellere. Alt mens flyet suste i to ganger lydens hastighet gjennom himmelens ytterste lag. En normaltur tok deg fra Europa til Amerika på under fire timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Concorde-flyene fikk også oppmerksomhet på film, her fra en amerikansk actionthriller og katastrofefilm fra 1979. Flyet som ble brukt i filmen var det samme som styrtet utenfor Paris sommeren 1980.
Concorde-flyene fikk også oppmerksomhet på film, her fra en amerikansk actionthriller og katastrofefilm fra 1979. Flyet som ble brukt i filmen var det samme som styrtet utenfor Paris sommeren 1980.

Den 7. februar 1996 krysset et Concorde-fly Atlanteren på 2 timer, 52 minutter og 59 sekunder på strekningen fra New York til London. Aldri før og aldri senere har et passasjerfly lagt bak seg distansen raskere. I dag tar samme strekning syv-åtte timer.

Les også: Norwegian-fly satte fartsrekord over Atlanteren

En æra

Concordes æra i luftfartshistorien startet i 1962 da britiske og franske ingenører gikk sammen om å utvikle et langdistansefly som kunne nå en hastighet større enn lydens. De tok utgangspunkt i vingeformen til jagerfly, en lang slank flykropp med to seter i bredden på hver side av en midtgang, og designet en cockpit som kunne senkes for landing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den 2. mars 1969 fløy den første Concorde sin jomfrutur, før den kommersielle, supersoniske trafikken ble en realitet i januar 1976 etter 5000 timer med testing.

Det var betydelig interesse for det supersoniske flyet fra mange land og flyselskaper. Men flyet hadde et enormt bensinforbruk, og energikrisen som rammet Vesten på begynnelsen av 70-tallet førte til investeringsskepsis. Det hjalp ikke at støyen som ble skapt når flyene brøt lydmuren var så høy at flere land, deriblant Norge, innførte forbud mot supersonisk overflyvning.

Les også: 40 år siden Tenerife ble åsted for verdens største flyulykke

Saken fortsetter under bildet

Concorde 001, den første prototypen, tar av på testflyvning i franske Toulouse 30. desember 1969. Foto: AP / NTB scanpix..
Concorde 001, den første prototypen, tar av på testflyvning i franske Toulouse 30. desember 1969. Foto: AP / NTB scanpix..
Teknikere og ingeniører i gang med å jobbe med prototypen 002 i Filton, Bristol, den 20. januar 1969. Foto: AP / NTB scanpix.
Teknikere og ingeniører i gang med å jobbe med prototypen 002 i Filton, Bristol, den 20. januar 1969. Foto: AP / NTB scanpix.

Det endte med at bare 20 Concorde-fly ble bygget, hvorav bare 14 ble satt i trafikk. Den franske og engelske regjeringen ga bort syv fly hver til sine respektive flyselskaper Air France og British Airways.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Singapore Airlines hadde forøvrig også et eksemplar gjennom samarbeidet med British Airways, men de sluttet flyvningene etter få måneder etter klager fra India og Malaysia som ikke tillot den supersoniske støyen innenfor sine territorier.

Les også: De svarte boksenes historie

Concorde-flyet fikk likevel stjernestatus, og var elsket av bedriftsledere og kjendiser.

– Både kabinbesetningen og passasjerer elsket å være om bord. Du visste at du tilhørte en svært eksklusiv gruppe mennesker som var privilegerte nok til å reise med Concorde, forteller den kjente CNN-programlederen Richard Quest til fjernsynsselskapet. Quest reiste med det supersoniske flyet fem ganger.

– Concorde var utrolig liten, bare 100 seter. Stolene var litt sånn som kontorstoler, og vinduene veldig små. Det var støyete, ekstremt støyete, men det var umulig ikke å smile fra øre til øre når man var om bord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under videoen

SE VIDEO: Se bildene og animasjon fra flyulykken:

Ulykken sommeren 2000

Hjulet til Concorde-flyet fra Air France eksploderte etter å ha truffet denne metalldelen liggende på rullebanen, ifølge en granskningsrapport. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Hjulet til Concorde-flyet fra Air France eksploderte etter å ha truffet denne metalldelen liggende på rullebanen, ifølge en granskningsrapport. Foto: Reuters / NTB scanpix.

Etterforskning viste at Concorde-styrten den 25. juli 2000 ikke skyldtes en feil, men en 40 centimer lang metallgjenstand som allerede lå på rullebanen da Concorde-flyet fra Air France skulle ta av. Metallgjenstanden punkterte et eller flere av hjulene på venstre side av flyet og gjorde at gummifragment ble slynget opp i drivstofftanken under take-off. Kort tid etter var 113 mennesker døde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Umiddelbart etter ulykken ble alle Concorde-flyene til Air France satt på bakken, og 16. august trakk de britiske luftfartsmyndighetene formelt tilbake flytillatelsen til de sju britiske Concorde-flyene, skriver Store Norske Leksikon i sin omtale av Concorde-flyenes historie.

Les også: Mini-Concorde skal fly over Atlanteren på halv tid

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ulykken skulle imidlertid bare være første spiker i kisten.

Flightcrewet om bord i den aller siste flyvningen med Concorde, 24. oktober 2003. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Flightcrewet om bord i den aller siste flyvningen med Concorde, 24. oktober 2003. Foto: Reuters / NTB scanpix.

Knapt 14 måneder etter flyulykken i Paris, førte terrorangrepet i USA til at flytrafikken over hele verden sank dramatisk. Dermed ble det enda vanskeligere å forsvare driften av Concorde økonomisk. Nå hadde de supersoniske flyene også blitt så gamle at en kostbar overhaling var nødvendig.

Det endte med at British Airways og Air France bestemte seg for å legge ned driften av flyet. Den 27. juni 2003 hadde Air France sin siste Concorde-flygning, mens British Airways fulgte etter den 24. oktober samme år.

CNNs Richard Quest var med på den historiske og kjendisspekkede sistereisen med Concorde i oktober 2003.

– Det hadde ikke noe å si hvor berømt og kjent du var. Flyet var stjernen, sa Quest om turen til CNN.

Les også: Det supersoniske passasjerflyet vender tilbake

Artikkelen fortsetter under annonsen

Saken fortsetter under videoen

SE VIDEO: Jakten på nye Concorde fortsetter:

Jakten på nye Concorde fortsetter

I dag står Concorde-fly parkert i flymuseer i steder som Bristol, Paris, New York, Frankfurt, Seattle og Manchester (se hele listen her), som et imponerende og historisk vitnesbyrd over passasjerflyets supersoniske æra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om Concorde:

• Fransk-britisk overlydsfly. Fra 1978 til 2003 det eneste overlydsflyet i sivil passasjertrafikk.

• Første prøveflyging fant sted i Toulouse i Frankrike 2. mars 1969, i oktober samme år brøt det første flyet lydmuren.

• Flyet var litt over 62 meter lang, cirka 11 meter bredt og hadde plass til 100 passasjerer. De særegne deltaformede vingene ga flyet kallenavnet «den supersoniske fuglen».

• 16. august 1995 satte Concorde rekord ved å fly jorda rundt, fra New York til New York, på 31 timer og 27 minutter.

• Concorde-flyene ble satt på bakken etter at 113 personer omkom da et Concorde-fly styrtet utenfor Paris 25. juli 2000.
• Flyene ble satt i trafikk igjen i 2001, men kostnadene ved å holde flyet i lufta ble for høye. Den siste Concorden i vanlig trafikk landet på Heathrow-flyplassen i London 24. oktober 2003.

Siden Concorde ble satt på bakken for godt, har ikke verden hatt et supersonisk passasjerfly. Men jakten på nye Concorde fortsetter. I april i år inngikk den amerikanske romfartsorganisasjonen NASA en kontrakt med Lockheed Martin om å utvikle neste generasjon overlyds passasjerfly.

Flyet, som omtales som «den nye Concorde», skal ifølge en pressemelding fra NASA kunne oppnå en hastighet på nesten 2.200 kilometer i timen. Det vil innebære at man vil kunne krysse Atlanterhavet på ca. 3 timer, noe som trolig vil gi en ny supersonisk æra i sivil luftfart.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Jakten på nye Concorde fortsetter

Ifølge romfartsorganisasjonen vil flyet gi overlydssmell som knapt kan høres fra bakken, dermed vil det i motsetning til Concorde også kunne brukes over fastland. Kontrakten mellom NASA og Lockheed Martin er på 247,5 millioner dollar (1,9 milliarder kroner).

NASA er imidlertid ikke alene om å forske på slike passasjerfly. Japan Airlines har investert 78 millioner kroner i amerikanske Boom Technologies, en ny bedrift som også håper å gjenopplive kommersiell overlydstransport.

Spike Aerospace satser på å teste sitt supersoniske jetfly S-512 i løpet av året.

SE VIDEO: Det supersoniske passasjerflyet vender tilbake:

Les også: Skal fly fra London til New York på en time