Derfor selger elbilene så dårlig i Sverige

Folkelig elbil-premiere på elbilmessen i Göteborg i november: Kia Niro EV, en av markedets første el-SUVer med lang rekkevidde og rimelig pris.
Folkelig elbil-premiere på elbilmessen i Göteborg i november: Kia Niro EV, en av markedets første el-SUVer med lang rekkevidde og rimelig pris.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre ville vurdert elbil i dag enn for ett år siden.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mens elbil-salget sprenger alle grenser i Norge, går det trått for slike biler i nabolandet over Kjølen. Her i landet utgjorde rene elbiler 45,3 prosent av alle nybilregistreringer i september måned. Den tilsvarende andelen i Sverige var svært beskjedne 3,4 prosent.

Selv om mange snakker om elbil også i Sverige, er det altså nesten ingen som kjøper denne biltypen ennå.

658 elbiler i september

Hvorfor? Jo, svenske bileiere oppfatter utvalget av elbiler som alt for lite og prisene for høye. Dette fremgår av en holdningsundersøkelse som ble gjennomført av byrået Mejsel på oppdrag fra eCarExpo, Skandinavias eneste elbilmesse som blir arrangert i slutten av november på Svenska Mässan i Göteborg.

I Norge ble det registrert 4.810 nye elbiler i september måned. Tilsvarende tall i Sverige var 658 biler, noe som tross alt var en kraftig økning fra 301 biler i september 2017. Men siden det svenske nybilmarkedet er betydelig større enn det norske, blir altså andelen likevel ikke høyere enn 3,4 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere synes elbilen er for dyr

Undersøkelsen, som omfattet over tusen svenske bileiere, viser at to tredjedeler av alle menn og kvinner i Sverige som kjører bil, helst vil velge ladbart neste gang ny bil skal anskaffes.

Men: Dersom de ble tvunget til å velge i dag, er det bare drøyt en femtedel som synes elbilutvalget omfatter modeller som passer til deres økonomi.

Faktisk er det flere som velger bort elbilen i dag enn ved tilsvarende undersøkelse i fjor på samme tid. Andelen spurte bileiere som synes elbilen ligger utenfor deres budsjett for bilkjøp har faktisk økt med 10 prosent i løpet av bare det siste året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Topp 10: Her er elbilene med lengst rekkevidde

Spennende nylansering på eCarExpo blir Audi e-tron, luksus-SUV med lang rekkevidde og imponerende ytelser.
Spennende nylansering på eCarExpo blir Audi e-tron, luksus-SUV med lang rekkevidde og imponerende ytelser.

Spennende premiere for Audi e-tron

Tilbudet synes man bare har økt marginalt, fra 32 prosent som syntes utvalget var tilstrekkelig i fjor, til 34 prosent i år.

– Dette henger trolig sammen med at flere av nylanseringene som er varslet den nærmeste tiden vil være biler i premiumsegmentet. Først og fremst konkurrerer disse med Teslas suksessrike modellutvalg som jo henvender seg til en kjøpesterk gruppe, mener Gunnar Dackevall, motorjournalist og initiativtaker til elbilmessen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Et eksempel er Audis nye elbil e-tron, som får spennende skandinavisk premiere på eCarExpo, og som er en luksus-SUV med god rekkevidde og imponerende ytelser.

Ikke uventet havner den i en prisklasse på høyde med luksusbiler utrustet med konvensjonell teknikk med tilsvarende ytelser.

Innfører bompenger for elbil - og de øker kjapt

Forventninger til Kia-SUV

– De litt billigere og mer folkelige alternativene får mindre plass i media, og derfor oppstår det lett inntrykk av at alle elbiler ligger i millionklassen. sier Dackevall videre.

– Det er produsenter som Kia, som har biler i oppnåelige prisklasser for de fleste, som nå har lykkes bra med sin satsing på elektrifisering, og som gjør det bra også på det svenske markedet. Dette blir nok ikke noe dårligere når produsentens første el-SUV, med rekkevidde på hele 485 km (WLTP) gjør sitt inntog til en rimelig pris – trolig under 400.000 kroner, sier han videre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bonus på 60.000 kroner

Norske elbilkjøpere nyter godt av en lang rekke store fordeler, med fritak for engangsavgift og moms som de aller største. For mange veier det også tungt å kunne kjøre gratis gjennom veibommer, foruten gratis parkering – også med lademuligheter.

For svenskene er det helt annerledes. Her finnes det ikke noe system for engangsavgifter på linje med det norske, og elbiler er derfor i utgangspunktet dyrere enn både hybrider og fossilbiler. Elbilkjøpere får derimot en bonus på 60.000 kroner. Denne gjelder også for hybridbiler, men trappes ned i takt med økte CO2-utslipp.

Tesla Model S er bestselgeren

Ved utgangen av september var det 14.064 elbiler (personbiler) i Sverige, og 45.557 ladbare hybrider.

Tesla, Renault og Nissan er ganske jevnstore på det svenske markedet for elbiler. Da er varebiler som Kangoo Z.E. og Nissan e-NV200 medregnet. Bestselger på modellsiden for personbilene er Tesla Model S, foran Nissan Leaf og Renault Zoe, ifølge elbilstatistik.se

En ting kan gjøre elbilene billigere de neste årene

Les også:
Nå har vi satt ny verdensrekord i elbil-salg
Langtur med elbil? Det blir mange og lange stopp
Slik var det å kjøre elbil for 46 år siden

Denne saken ble først publisert i Broom.no