Løpske dekk koster 10 millioner årlig

Dekk som faller av er et betydelig problem og koster millionbeløp i året. Som regel skjer det etter dekkskift og forhjulene er mest utsatt.
Dekk som faller av er et betydelig problem og koster millionbeløp i året. Som regel skjer det etter dekkskift og forhjulene er mest utsatt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er vi midt i høysesongen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen har gjort det allerede, andre planlegger å gjøre det snart – mens andre igjen venter til det egentlig er for sent.

Hva snakker vi om? Jo, det de aller, aller fleste bileiere må gjøre to ganger i året, nemlig å skifte dekk på bilen.

Mange gjør fortsatt denne jobben selv. Det er hverken vanskelig eller veldig tidkrevende, men det er noen ting du bør passe på her også.

Ikke minst gjelder det når de nye dekkene er på plass og du er i gang med den nye sesongen. For svært mange glemmer en viktig ting, nemlig at hjulboltene må strammes til etter at du har kjørt litt.

Rullet sin vei

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Statistikken viser nemlig at flere hundre bilister vil miste nylig påskrudde vinterdekk under fart og skade bilen sin, i denne perioden.

– Hvert år rykker Falck og andre bilbergere ut for å hjelpe fortvilte bileier på tre hjul. På grunn av løse hjulbolter har det fjerde hjulet rullet sine egne veier, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Beregninger Gjensidige har gjort for forsikringsbransjen, viser at nærmere 500 bileiere opplever denne skumle situasjonen hvert år, de fleste i forbindelse med omlegging til vinter eller sommerdekk.

I tillegg er det mange som redder seg i land ved at de oppdager dette rett før hjulet faller av.

Subaruen er enten elsk – eller hat

Jobben er ikke helt ferdig, selv om du har byttet alle dekkene. Etterstramming må til etter noen kilometer. Foto: Newspress.
Jobben er ikke helt ferdig, selv om du har byttet alle dekkene. Etterstramming må til etter noen kilometer. Foto: Newspress.

Snittskade på 20.000 kroner

– Skjer dette i fart, kan de materielle skadene bli store, sier Voll.

En slik skade vil variere voldsomt i omfang, men snittskaden ligger på rundt 20.000 kroner. På årsbasis ruller dekk sine egne veier og gjør skade for over 10 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gode råd ved dekkskift:

Skift dekk i tide, i morgen kan det være for sent

Sjekk at du har nok mønsterdybde Er dekket noen år, er egenskapene betydelig redusert, selv om dekket ser nytt ut.

Etterstram boltene etter ca. 50 km. Det gjelder uansett om du har gjort jobben selv, eller fått andre til å gjøre den.

– Uansett om du skifter dekk selv eller hos en bilforhandler, er det viktig å etterstramme hjulbolter etter noen mil. Å miste ett hjul under kjøring kan få alvorlige konsekvenser. En ting er de materielle skadene, men hva om en mister styringen og treffer et menneske, advarer Voll.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kommer de frekke dekktyvene

Stoppe så fort som mulig

I følge Gjensidige og Falck Redning løsner hjul oftest etter man har skiftet dekk, og det er forhjulene som er mest utsatt. Begynner bilen å riste eller du kjenner vibrering fra rattet, er dette tegn på at noe er galt med hjulene.

Da er det bare én ting å gjøre: Stoppe så fort som overhodet mulig! Her er det også viktig at du har en hjulvinne liggende i bilen hele tiden, på de aller fleste biler er det plass til denne under selve bagasjerommet.

Så bør du gå over alle boltene, på alle fire hjul – og stramme til så godt du kan. Hvis ristingen da ikke er borte, bør du oppsøke forhandler eller et dekkverksted så fort som mulig.

LES MER: Bilen begynte å riste – så mistet Joakim all kontroll

Kjøpte nye dekk – men de var 2,5 år gamle Skifte dekk eller vente? Dette sier politiet
Ni gode råd for å få maks ut av dekkene dine

Denne saken ble først publisert i Broom.no