Miljøgevinsten ved ladbar hybrid varierer stort

Toyota Prius ladbar hybrid er best i klassen når det gjelder miljøgevinst, mener bilekspert Benny Christensen.
Toyota Prius ladbar hybrid er best i klassen når det gjelder miljøgevinst, mener bilekspert Benny Christensen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ladbar hybrid er generelt mer miljøvennlig enn en hybrid uten lademuligheter. Likevel koster det like mye å passere bomringen med en ladbar hybrid som med en bensinbil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 1997 kom den første serieproduserte hybridbilen på markedet, japanske Toyota Prius. De siste par årene har en videreutvikling av teknologien tatt av i Norge: Ladbar hybrid.

Både ladbar hybrid og «vanlig» hybrid lader via regenerering av strøm under kjøring. I tillegg er det mulig å lade ladbar hybrid selv, og gi bilen adskillig mer startstrøm.

– Det gjør at den kan brukes som en ren elbil i langt større grad enn en vanlig hybrid. Med en god ladbar hybrid som er fullt oppladet, kan du fint kjøre 4-5-6 mil på ren strøm, sier Benny Christensen til ABC Nyheter.

– Noen av disse er «tøysehybrider»

Christensen jobber som bilekspert for Broom, TV 2s egen bilsatsing på nett og TV. Han forteller at vanlig hybrid generelt har lavere utslipp enn rene fossilbiler, og at ladbare hybrider generelt har lavere utslipp enn vanlig hybrid. Likevel varierer miljøgevinsten stort fra modell til modell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Noen av disse ladbare hybridene er det jeg kaller «tøysehybrider». Da tenker jeg særlig på større SUVer som Porsche Cayenne, Volvo XC90 T8 og BMW X5. Disse bilene har minimal rekkevidde på batteri. Hvis du tvangskjører dem på strøm, kommer du i praksis mellom to og tre mil. Det er veldig lite. Deretter slår en stor bensinmotor på 200 hestekrefter eller mer inn som tar deg videre. Samlet sett gir dette et unødvendig høyt forbruk på rundt én liter på mila, sier Christensen.

Bileksperten kan forstå at slike modeller egner seg for det amerikanske markedet. Men for norske kjøpere som er opptatt av miljøgevinst vil han ikke anbefale disse modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er flotte biler, for all del. Men utifra et miljøhensyn er det bare tullball.

(Saken fortsetter under)

Ja, den kan lades, men Broom-Benny mener Volvo XC90 T8 ladbar hybrid er en «tøysehybrid».
Ja, den kan lades, men Broom-Benny mener Volvo XC90 T8 ladbar hybrid er en «tøysehybrid».

Bruksmønteret avgjør hva som passer

– Hvilke ladbare hybrider vil du anbefale utifra miljøhensyn?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Den jeg tror er best i klassen, er Toyota Prius ladbar hybrid, hvor du har en god rekkevidde på strøm og en relativt beskjeden bensinmotor. I tillegg er samspillet mellom bensinmotor og batteri mye bedre. Kia Optima er også en god ladbar hybrid. Du har dessuten Volkswagen Golf GTE og Mitsubishi Outlander. Gitt at man er flink til å lade, kan man bruke disse modellene som rene elbiler til småkjøring. Samtidig er det ikke noe problem å ta en helgetur til hytta eller besøke svigers i Åndalsnes.

Benny Christensen er bilekspert i Broom.
Benny Christensen er bilekspert i Broom.

Når Broom-Benny får spørsmål fra lesere som lurer på om de bør kjøpe hybrid, ladbar hybrid eller elbil, spør han alltid etter bruksmønsteret deres.

Skal bilen først og fremst brukes til småkjøring til butikk, barnehage, skole, trening og jobb, blir elbil anbefalingen. Om det bare er én bil i familien samtidig som de er avhengig av å kjøre langt en gang i blant, anbefaler han ladbar hybrid fram til elbilene med virkelig god rekkevidde kommer på markedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanlig hybrid anbefaler han hovedsaklig for de som ikke har tilgang til lading, hverken hjemme eller på jobb.

Les også: Nå skal BMW X5 gå lenger enn konkurrentene

Lavere avgifter for rekkeviddevinnere

Ladbar hybrid har lenge sluppet unna avgifter i et forsøk på å øke salget av det mer miljøvennlige alternativet. I 2018 ble det imidlertid innført vektbaserte og rekkeviddedifferansierte avgifter på ladbare hybrider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at det nå kun er de letteste bilene i klassen, med rekkevidde på over 50 kilometer, som er avgiftsvinnere blant ladbare hybrider. De tunge «tøysehybridene» har i løpet av året blitt dyrere på grunn av avgifter.

BMW X5 har fått en avgiftsøkning på cirka 44.000 kroner, mens Volvo XC90 T8 har fått en avgiftsøkning på rundt 30.000 kroner. Porsche har imidlertid klart å unngå avgiftsøkningen. Det samme har Toyota Prius, Golf GTE, Kia Optima og Mitsubishe Outlander.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilnorge har en fullstendig oversikt over avgiftsøkningene for de ulike ladbare hybrid-modellene.

Les også: Ladbar bil? Nå kan du få egen bilforsikring

Ingenting å spare i bomringen

Er du er opptatt av å spare penger i bomringen, er det imidlertid ingenting å tjene på å velge en ladbar hybrid fremfor en bensinbil.

I skrivende stund har Oslo og Bergen de eneste bomringene med miljødifferensierte priser for diesel- og bensinbiler. Diesel koster mer enn bensin, mens ladbar hybrid og bensin koster det samme. I resten av landet er det en todeling som gjelder i bomringen for personbiler.

– Jeg tror myndighetene har gitt bomringen to kategorier for å gjøre det enkelt for seg selv: Biler med utslipp, og biler uten utslipp. Det hadde vært enkelt å lage en egen kategori for ladbar hybrid også, men slik teknologien er nå, tror jeg ikke tiden er moden enda. Om en Porsche Cayenne ladbar hybrid skal slippe billigere unna enn en bitteliten bensindrevet Toyota Yaris, så vil det ikke være rettferdig med tanke på utslipp, sier Christensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at han personlig ikke er tilhenger av bomringer i det hele tatt, og han liker ikke den utviklingen han nå ser i Norge med stadig flere bomringer.

– Men skal det være bommer, bør alle betale. Jeg synes ikke det er riktig å differensiere mellom bensin og diesel heller. Jeg kjører elbil selv og er forberedt på å begynne å betale min del, som alle andre. Jeg bruker og sliter ut veien jeg også.