Skavlan svekkes ytterligere:Lindmo styrker seg i talkshow-krigen
– Foreløpig er ikke dette bra nok, sier reklamekjøper om TV 2s talkshow-konge.
Anne Lindmo gikk seirende ut av første slag i talkshow-krigen med Fredrik Skavlan for en drøy uke siden, og på fredag økte hun seertallet ytterligere. 736.000 så fredagens program, der hun hadde gjester som Are Kalvø og Ulrikke Falch. Det er 124.000 flere enn forrige uke. Andelen ble på sterke 50,5 prosent.
«Lindmo» fikk god hjelp av «Nytt på nytt», som samlet hele 1.035.000 seere. Det er første gang «Nytt på nytt» krysser millionen i høst. Andelen ble på enda sterkere 65,8 prosent.
Les mer: Lindmo vant talkshow-krigens første slag - Skavlan mistet over 200.000 seere
Skavlan mister seere
385.000 seere fikk med seg «Skavlan» på TV 2. Det er 55.000 færre enn på høstpremieren forrige uke.
– Basert på de estimatene jeg har sett TV 2 har for programmet, så ligger dette under. Foreløpig er ikke dette bra nok, men det er ikke dermed sagt at det ikke kan bli bra, sier tv-sjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTV 2 har kuttet i nyhetene og sporten på fredager i høst for å kunne sende «Skavlan» 21.25 - samme tidspunkt som han har hatt på NRK1 og i direkte konkurranse med «Lindmo».
Det gikk ikke helt som planlagt på premieren, da forsinkelser førte til at NRKs sendeskjema ble forskjøvet og Fredrik Skavlan møtte konkurranse fra «Nytt på nytt» da han gikk på lufta for første gang på TV 2.
Les mer: Tror NRK-forsinkelse kan ha svekket TV 2s Skavlan-premiere
NRK-forsinkelse igjen
Denne fredagen satte NRK inn en ekstra nyhetssending cirka kl. 21.00 i forbindelse med uværet Knud. Det gjorde at hele NRKs programskjema ble forskjøvet med 15 minutter, og «Skavlan» måtte igjen konkurrere om seerne «Nytt på nytt».
– «Nytt på nytt» er fortsatt det største programmet vi har i landet. Den er lei å konkurrere mot, men det er mulig for folk å zappe inn på «Skavlan» senere, hvis de ønsker, sier Morten Wiberg i Carat.
Han mener TV 2-nyhetene fungerer dårlig som såkalt lead-in til «Skavlan».
- Det kan hende det isolert sett hadde vært bedre for «Skavlan» om TV 2 sendte nyhetene før «Idol», men om det er bedre for TV 2 totalt sett, er en annen sak.
(Artikkelen er først publisert i Kampanje)