NRK krever enerett på «Popquiz»-navnet: – Knebler en nykommer

Finn Bjelke er tilbake med ny popquiz, men denne gangen på Radio Vinyl. Det har fått NRK til å reagere kraftig.
Finn Bjelke er tilbake med ny popquiz, men denne gangen på Radio Vinyl. Det har fått NRK til å reagere kraftig. Foto: Bauer Media / Kampanje
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Opplever at NRK nok en gang forsøker å kneble en nykommer på uavhengig side, sier Bauer Media-sjef.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRK har søkt om varemerkebeskyttelse av «Popquiz»-begrepet. «Popquiz» er også navnet på radioprogrammet som har eksistert på NRK P1 siden 1988, og som inntil nylig ble ledet av Finn Bjelke.

- Vi opplever at NRK nok en gang forsøker å kneble en nykommer på uavhengig side, sier Bauer Media-sjef Lasse Kokvik til Kampanje.

- NRK forsøker å ta patent på et generisk ord som dukket opp i ordbøker i USA i 1931, og jeg mener å huske at Radio 102 Haugesund benyttet det i 1986. De ble kanskje inspirert av BBC, som gjorde det i sin tid i 1981, fortsetter han.

- Hvordan vil dere svare?
- Vi vil gi tilkjenne våre standpunkter på det. Hvordan vi agerer på søknaden må vi diskutere nærmere med advokatene våre, men det er naturlig å tenke at vi kommer til å ta kontakt med våre synspunkter i den sammenhengen.

Les også: DN-journalist går til Trys PR-byrå: - En fjær i hatten

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Truer med rettssak

Søknaden fra NRK ble sendt inn 12. september, samme dag som det ble kjent at tidligere «Popquiz»-programleder Finn Bjelke skal lage et lignende program for Bauer Media-kanalen Radio Vinyl med tittelen «Finn Bjelkes Popquiz».

«Finn Bjelke er tilbake med samme program, til samme tid, men hos konkurrenten Radio Vinyl», het det i pressemeldingen fra Bauer Media.

Det utløste en voldsom reaksjon fra NRK, som har truet med å gå rettens vei for å få stanset programmet.

- Det virker på meg som om de først og fremst er ute for å provosere oss, har radiosjef Jon Branæs i NRK sagt til Kampanje.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Bauer Media-sjef angriper NRK etter Popquiz-trussel: - De må ta seg sammen

– Dårlig folkeskikk

- Finn Bjelke er en begavelse og kan lage mange musikkprogrammer. At han skal lage akkurat det samme programmet som fortsatt går på en annen kanal, er både dårlig forretningsskikk og dårlig folkeskikk, fortsatte han.

Bauer Media mener på sin side at NRK ikke kan ha enerett på popquiz-begrepet. I en debatt på Radiodager forrige uke gikk Bauer Media-sjefen kraftig ut mot NRK for deres håndtering av saken.

Les mer: Bauer Media-sjef angriper NRK etter Popquiz-trussel: - De må ta seg sammen

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)