Demonstrasjon mot bompenger i Fredrikstad: – Nok er nok

Tirsdag arrangerer Kirsti Nelvik en demonstrasjon mot bompenger i Fredrikstad. Det skal åpne seks nye bomstasjoner i byen sommeren 2019. Illustrasjonsfoto.
Tirsdag arrangerer Kirsti Nelvik en demonstrasjon mot bompenger i Fredrikstad. Det skal åpne seks nye bomstasjoner i byen sommeren 2019. Illustrasjonsfoto. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sommeren 2019 åpner seks nye bomstasjoner i Fredrikstad. Tirsdag går et demonstrasjonstog gjennom byen. Initiativtakeren mener beboernes bevegelsesfrihet blir innskrenket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompengeopprøret som begynte på Nord-Jæren spredte seg forrige uke til Oslo, da rundt 150 bilister gjennomførte en kjør-sakte-aksjon fra Sandvika til Oslo. Tirsdag vil innbyggere i Fredrikstad vise sin motstand.

– Det har kommet til et punkt hvor nok er nok. Min bevegelsesfrihet blir veldig innskrenket. Jeg kan bevege meg hvor jeg vil, men jeg må betale for det, sier Kirsti Nelvik til ABC Nyheter.

Hun leder en demonstrasjon mot bompenger i Fredrikstad tirsdag kveld. Toget går fra Stortorget via Glade Hjørnet til Rådhuset etter avtale med politiet.

– Se hvordan det har blitt i dette landet. Det koker i hver eneste by. Engasjementet mot bompenger har eskalert. Jeg er så glad for at folk endelig har begynt å reagere når de ser hva politikerne krever av oss. Det er allerede mange avgifter knyttet til bil. Jeg synes det er borti natta, sier Nelvik.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nelvik er usikker på hvor mange som kommer til å møte opp på demonstrasjonen tirsdag. Så langt har rundt 400 personer meldt sin interesse på Facebook-arrangementet.

Les også: Kjør sakte-aksjon mot bompenger fra Sandvika til Oslo

Ordfører: – Avgift uten sosiale hensyn

Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård (Ap) har forståelse for at folk reagerer på innføring av nye bomringer.

– Det er en økonomisk belastning vi alle sammen får som innbyggere. Det som er dilemmaet med bompenger, er at avgiften ikke tar noen sosiale hensyn. Dermed rammer den ulikt ut ifra folks personlige økonomi. Når det er sagt er bompenger den finansieringsformen storsamfunnet har gitt oss for å utvikle nødvendig infrastruktur, sier ordføreren til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom staten ønsker å bidra tungt til lokale prosjekter så bompenger kan unngås, ønsker Nygård dette hjertelig velkommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Men så langt har ikke staten, uavhengig av regjering, ønsket å bidra ytterligere. Da står lokale politikere igjen med to valg: Å utvikle infrastruktur og møte behovene som finnes i våre byer, eller å la være, og droppe bompengene. Hele bystyret i Fredrikstad har tatt innover seg at det ikke finnes noen vei utenom bomringer.

I forlengelse av det sier ordføreren at han for så vidt ønsker tirsdagens protest velkommen, dersom den kan bidra til å sette press på nasjonale myndigheter, slik at de kan ta mer ansvar.

Aktuelt: Dale åpner for å utsette bompengering på Nord-Jæren

Vil tilby gratis kollektiv i overgangsfase

Bypakke Nedre Glomma ble vedtatt i 2013, og innebærer at det skal bygges en rekke veiprosjekter i Fredrikstad-Sarpsborg-området som i hovedsak skal finansieres av bompenger.

Som en del av bypakken åpner det en ny bomring rundt byen sommeren 2019 med seks bomstasjoner. Prisen for passering ble satt til 26 kroner i 2013, men med dagens kroneverdi utgjør dette 29 kroner. Det blir ingen rushtidsavgift i bomringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Av mange vil nok prisen oppfattes som nokså moderat, men det blir selvfølgelig en økonomisk belastning for innbyggerne våre. Som hos alle andre, er det moderasjonsordninger med AutoPass-brikke. Merbelastningen for en storbruker som makser månedstaket for passeringer vil bli på cirka 1600 kroner i måneden, forteller ordfører Nygård.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2022 åpner en utvidet bomring med noen nye stasjoner i Fredrikstad, samt en rekke stasjoner i Sarpsborg. Prisene for denne bomringen er ikke fastsatt.

Bystyret i Fredrikstad har satt av 10 millioner til subsidiering av kollektivtransportbrukere i overgangsfasen når den første bomringen åpner neste år.

Tanken er at pengene skal gi reisende gratis kollektivtransport for å oppmuntre flere til å velge buss fremfor bil. Akkurat hvordan subsidieringen skal fungere i praksis er ikke bestemt ennå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 7 av 10 er mot ny bompengeordning i Rogaland

(Saken fortsetter under videoen)

Video: Rundt 150 biler i protest mot bomstasjoner i Oslo-området.

Håper bomring nummer to kan stanses

Initiativtaker til tirsdagens protest, Kirsti Nelvik, forstår at det blir vanskelig å stoppe bomringen som åpner i 2019.

– Vi får kanskje ikke gjort noe med den første bomringen rundt Fredrikstad by som skal åpne neste år. Men de planlegger en ny bomring rundt Fredrikstad og Sarpsborg noen år frem i tid, og den håper jeg vi kan få stanset. Politikerne bør tenke grundig gjennom hva bomringene fører til for vanlige folk, sier Nelvik.

Selv er hun selvstendig næringsdrivende og driver en liten barnehage med 14 plasser. I tillegg er hun engasjert i speideren, og har drevet en ungdomsklubb. Arbeidet hennes innebærer at hun reiser mye rundt i Fredrikstad og omegn på utflukter med barn og ungdom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nelvik mener busstilbudet i dag er for dårlig, særlig når barnehagen trenger å ha med seg barnevogner på bussen. Bussene går for sjeldent, og det er for lite plass, opplever hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bussrute barnehagen tidligere benyttet seg ofte av, har gått fra å gå hver halvtime til å gå hver time. Resultatet er at barnehagen benytter seg av bil istedenfor buss av praktiske årsaker, men det vil svi økonomisk.

Ordfører i Fredrikstad, Jon-Ivar Nygård, bekrefter at fylkeskommunen nylig har endret busstilbudet i Fredrikstad. Endringen innebærer at det er flere avganger i områder der det bor mange mennesker, og færre avganger i områder der det bor få mennesker.

– Det er gjort en grundig utredning som viser at denne vridningen av kollektivtransporten vil bedre tilbudet for 80 prosent av befolkningen i Fredrikstad, forklarer Nygård.