Investorer krever erstatning i milliardklassen fra Volkswagen

Slik harselerte Greenpeace med Co2-utslippet fra VWs dieselbiler, i kjølvannet av Dieselgate-skandalen. Foto: NTB scanpix.
Slik harselerte Greenpeace med Co2-utslippet fra VWs dieselbiler, i kjølvannet av Dieselgate-skandalen. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Investorer krever nesten 90 milliarder kroner i erstatning fra Volkswagen i forbindelse med utslippsskandalen. Rettssaken begynner mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Retten i Braunschweig skal ta stilling til om konsernet varslet markedene raskt nok om at 11 millioner dieselbiler var programmert til å vise for lave utslipp under testing.

– Vi er overbevist om at vi gjorde det vi skulle, sier Volkswagens advokat Makus Pfüller. Han inngår i konsernets team på rundt 50 advokater.

Uvitenhet

Motpartens advokat, Andreas Tilp fra investeringsfondet Deka, mener at investorene opererte for lenge i uvitenhet om viktig informasjon i markedet. Han håpet at første dag i retten ville gi en antydning om hvordan dommerne ser på de faktiske forhold i saken, og deres juridiske holdbarhet.

På grunn av enorm interesse for saken blant saksøkere, tilskuere og medier er den flyttet fra det lokale rettshuset til et mye større, kommunalt forsamlingslokale. Hele 13 dager er satt av til saken, spredd utover fra nå til slutten av året.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjonærene håper at rettssaken vil avklare 193 punkter som er felles i de rundt 3.650 kravene om til sammen 9 milliarder euro i erstatning. Det er ventet at dommerne ved starten på omfangsrike saken vil legge fram en framdriftsplan og gi noen føringer om hva hovedpunktene vil være.

Flere milliarder i tap

Da dieselsaken sprakk i september 2015, ble Volkswagen-konsernets aksjeverdi redusert med 40 prosent på to dager. Store og små investorer tapte flere milliarder euro på rekordtid.

Nå krever de erstatning, med den begrunnelse at konsernet brøt sin plikt om straks å offentliggjøre opplysninger som kan påvirke aksjekursen.

Amerikanske myndigheter hadde før aksjefallet beskyldt VW-konsernet for å bruke spesielle komponenter som ved testing skulle vise lavere utslipp.

Det er ventet at dommen først kommer en gang på nyåret 2019.