Ionity vil bygge 20 lynladere i Norge - i oktober åpner den første

Slik ser en Ionity-lynladestasjon ut. Denne er fra Aabenraa i Danmark. Den første lynladestasjonen som åpner i Norge skal ligge ved E18 i Lillesand, og ha mulighet for 12 ladeuttak.
Slik ser en Ionity-lynladestasjon ut. Denne er fra Aabenraa i Danmark. Den første lynladestasjonen som åpner i Norge skal ligge ved E18 i Lillesand, og ha mulighet for 12 ladeuttak. Foto: Ionity
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ut 2018 vil det koste 80 kroner å lade bilen på Ionitys ladestasjoner i Norge, uansett hvor lenge ladingen varer. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er satt en pilotpris ut 2018 som er så å si lik for hele Europa. I euro-landene koster det 8 euro. I Sverige, Danmark og Norge koster det 80 kroner. Det er fastpris og gjelder uansett hvor lenge du lader, sier Jan Haugen Ihle til ABC Nyheter.

Han er regionsdirektør for Ionity i Nord-Europa, og forteller at selskapet er i gang med å bygge sin første lynladestasjon i Norge ved E18 i Lillesand. Den skal etter planen settes i drift i midten av oktober.

Totalt anslår selskapet at de skal etablere 20 lynladestasjoner i Norge innen 2020.

– Vi jobber fortløpende med dette nå. Vi skal starte å grave til en ny stasjon til uken. Vår første prioritet er å dekke nettverket mellom storbyene i Norge; Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, forteller Haugen Ihle.

– Syv ganger raskere lading

Jan Haugen Ihle er regionssjef for Ionity Nord-Europa. Foto: Privat
Jan Haugen Ihle er regionssjef for Ionity Nord-Europa. Foto: Privat

Selskapet Ionity ble stiftet i november 2017 av bilprodusentene, Mercedes, BMW, Ford, Volkswagen (Audi, VW og Porsche) og Daimler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er å etablere 400 lynladestasjoner spredt over hovedveinettet Europa med betydelig raskere lading enn dagens hurtigladere.

– I dag er det 50 kW på hurtigladestasjoner. På våre lynladere kan du lade på opp til 350 kW. Det er syv ganger raskere. Men hvor fort det går å lade, avhenger også av bilen, sier Haugen Ihle.

Regionsdirektøren eksemplifiserer: Dagens e-golf har batterikapasitet til å lade på 40-50 kW. Audi E-tron skal kunne lade på 150 kW, mens Porsches første elbil skal komme med mulighet for lading på 350 kW.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke bare produsentenes egne biler skal kunne lade på Ionity-stasjonene. Alle elbiler som har den standardiserte ladeutgangen CCS. Det vil ikke bli mulig å lade med CHAdeMO-utgang, som blant annet Nissan Leaf benytter seg av.

Elbilforeningen: – Må tilpasse pris

Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening. Hun håper Ionity finner en betalingsløsning som fungerer godt i det norske markedet. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter
Christina Bu er generalsektretær i Norsk Elbilforening. Hun håper Ionity finner en betalingsløsning som fungerer godt i det norske markedet. Foto: Elisabeth Bergskaug/ABC Nyheter

Norsk elbilforening ønsker nye ladeaktører velkommen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi synes det er flott at flere aktører kommer inn i det norske markedet, her representert ved bilprodusentene, sier generalsekretær Christina Bu i en pressemelding.

En flat pris på 80 kroner er imidlertid noe hun håper det blir slutt på etter pilotperioden i 2018.

– Vi tar for gitt at prisstrukturen blir tilpasset ulike lade- og effektbehov etter at pilotperioden er over. Flat pris er en dårlig løsning i Norge, sier Bu, og viser til at det fort oppstår kø på en rekke hurtigladestasjoner her i landet.

Les også: Derfor tar det lang tid å lade elbilen

Blanda priser

Haugen Ihle sier at prisen fra 2019 ikke er fastsatt enda. Det kommer til å være en «pay as you go»-ordning på alle ladestasjonene, men det vil også være mulig for elbileiere å inngå betalingsavtaler med andre aktører.

– Kjøper du en Audi E-tron kan det hende at bilprodusenten tilbyr deg en ladeavtale som gjelder på våre stasjoner. Kanskje bensinstasjoner etter hvert kommer med avtaletilbud, eller at andre ladeoperetører inngår et samarbeid med oss, slik at man kan få en avtale gjennom for eksempel Fortum. I de tilfellene vil det være opp til de som selger ladetjenesten å bestemme hva de ønsker å ta betalt, sier Haugen Ihle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du ikke i fremtiden ikke har noen avtale for bruk av Ionitys lynladestasjoner, skal det likevel være mulig å bruke dem. Da vil du bli tilbudt én pris, som per i dag ikke er fastsatt.

Bruker du en ladeavtale gjennom en annen aktør, vil du betale en annen pris. Prisene aktørene tilbyr vil mest sannsynlig være lavere enn hvis du ikke har noen avtale, tror Haugen Ihle.