Statens Vegvesen bygger DAB-anlegg i mange tunneler– Det burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket

Statens Vegvesen skal bygge DAB-anlegg i 27 tunneler som er under 500 meter lange i Hordaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold. Illustrasjonsfoto.
Statens Vegvesen skal bygge DAB-anlegg i 27 tunneler som er under 500 meter lange i Hordaland, Aust-Agder, Vest-Agder, Telemark, Buskerud og Vestfold. Illustrasjonsfoto. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utbyggingen vil koste over åtte millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens Vegvesen Region Sør bekrefter at det skal bygges DAB+-anlegg i 27 tunneler som er kortere enn 500 meter.

I henhold til sikkerhetsforskrifter skal det være DAB+-signaler i alle tunneler som er over 500 meter. Likevel velger Statens Vegvesen å bygge ut DAB-signaler i tunneler som er kortere enn den nevnte distansen også.

Dette er en service til trafikantene, sier senioringeniør i Statens Vegvesen, Jan Øyvind Pedersen.

Han understreker at Vegvesenet ikke er pålagt å gjøre denne jobben.

Tunnelene det gjelder ligger i Vest-Agder, Aust-Agder, Hordaland, Telemark, Buskerud og Vestfold (se faktaboks).

– Gode nyheter

Kommunikasjonssjef i Statens Vegvesen Region Sør, Lars Helge Rasch, opplyser overfor ABC Nyheter at det ikke har vært DAB-signaler i de 27 tunnelene tidligere.

Administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund, Geir A. Mo. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Administrerende direktør i Norges Lastebileier Forbund, Geir A. Mo. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

– Dette er gode nyheter. All honnør til Statens Vegvesen som prioriterer dette, sier Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NLF er en politisk uavhengig nærings- og arbeidsgiverorganisasjon for lastebileiere, og har 4000 medlemmer som representerer rundt 15.000 lastebiler.

Statens Vegvesen anslår at det vil koste over åtte millioner kroner å bygge ut DAB+-anlegg i tunnelene.

Det er helt nødvendig for å sikre sammenhengende dekning langs våre viktigste veier, og burde selvfølgelig vært på plass da FM-nettet ble slukket. Større er desto tilfredsheten med at Statens Vegvesen nå griper fatt i dette, sier Mo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ventet at DAB-utbyggingen i tunnelene vil være ferdig i løpet av året.

Følgende tunneler vil få DAB+

  • Bruråsen, Aust-Agder
  • Åtlandstunnelen, Vest-Agder
  • Lindlandtunnelen, Vest-Agder
  • Svindlandtunnelen, Vest-Agder
  • Gaupåstunnelen, Vest-Agder
  • Lavolltunnelen, Vest-Agder
  • Siratunnelen, Vest-Agder
  • Gjeilenetunnelen, Vest-Agder
  • Djupedaltunnelen, Vest-Agder
  • Bykle 1 (Byklestigen), Aust-Agder
  • Bykle 2 (Sandfjødd eller Svåa, Aust-Agder
  • Havstad-Kuviga, Aust-Agder
  • Bjorvika, Aust-Agder
  • Østre Vallesverd, Aust-Agder
  • Trøde-Bråhei, Aust-Agder
  • Telemarksporten, Telemark
  • Svandalflona rasoverbygg, Hordaland
  • Slåttekåstunnelen, Telemark
  • Sannerholttunnelen, Telemark
  • Holtetunnelen, Telemark
  • Hovengtunnelen, Telemark
  • Stenbjørnrød miljøtunnel, Vestfold
  • Natvall mijøtunnel, Vestfold
  • Malerødtunnelen, Vestfold
  • Sandbekkåstunnelen, Vestfold
  • Slottsfjelltunnelen, Vestfold
  • Skarettunnelen, Buskerud

(Kilde: Statens Vegvesen)

Slukkingen av FM-nettet, som skjedde over hele landet i løpet av fjoråret, har blitt sterkt kritisert.

Radiodigitaliseringen ble vedtatt i 2011 av Stortinget. Det var kun Fremskrittspartiet som stemte imot forslaget.

Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum mener politikerne nå bør svelge personlig stolthet, og vil be Stortinget se på kostnaden ved å skru på FM-nettet igjen.

Les også:

Høyre: – Å skru på FM-nettet igjen blir å rygge inn i fremtiden

Tidenes laveste lyttertall på radio: – DAB er årsaken

IT-ekspert om DAB: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK