– De ansatte trodde jeg var gal!

Hotelldirektør og -eier Rafael Chapur har omgjort Eden Roc og Nobu Hotel til et barnemekka i lavsesong, det vil si den norske sommeren. Foto: Hilde Oreld
Hotelldirektør og -eier Rafael Chapur har omgjort Eden Roc og Nobu Hotel til et barnemekka i lavsesong, det vil si den norske sommeren. Foto: Hilde Oreld
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må tenke annerledes, sier hotelleier Rafael Chapur, og har innført luksus for barna. Han har en årlig omsetning på sine hoteller på 6,5 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MIAMI, FLORIDA (Finansavisen): Vi møter ham ved et av hotellets mange bassengområder. Bølgene fra Miami Beach kan både ses og høres. Fra det ene av hotellets to tårn henger logoen Eden Roc og slenger. På det andre tårnet er logoen Nobu Hotel like hel.

Hotellet er to hoteller i ett. Det legendariske Eden Roc er slått sammen med Robert de Niros Nobu Hotel.

Der Eden Roc er avslappet luksus med et litt yngre klientell, er Nobu Hotel et typisk voksenhotell i den mest luksuriøse enden av skalaen. Lobbyen er felles. Nobu-gjestene går til venstre. Eden Roc-gjestene til høyre.

Elsker Norge

Mannen som er sjef for begge tårnene lyser opp når vi forteller at vi er fra Norge.

– Jeg elsker Norge. Spesielt Lyngør. Der er det så vakkert! Men dere er ikke så flinke til å markedsføre Norge i utlandet. Der er Frankrike, Italia og Spania mye flinkere enn dere, sier Rafael Chapur. Han har flere reisedøgn enn menigmann.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi driver familieselskapet Aic Hotel Group og eier hotellene Hard Rock Hotel, Nobu Hotel, Eden Roc og Unico. Til sammen har vi nå ni hoteller med 5.000 rom. Dette er det første hotellet vi eier i USA, men vi har nettopp kjøpt Nobu Hotel i Chicago. Det åpner om rundt ett år.

(Saken fortsetter under)

Legendariske Eden Roc er hotellet der gamle tiders storheter frekventerte. Foto: Phillip Pessar/Flickr
Legendariske Eden Roc er hotellet der gamle tiders storheter frekventerte. Foto: Phillip Pessar/Flickr

Den samlede, årlige omsetningen til de familieeide hotellene er på 800 millioner dollar, tilsvarende 6,5 milliarder kroner. På hotellet i Miami har omsetningen økt med 65 prosent sammenlignet med fjoråret, tross at de både renoverte i fjor og har fortsatt i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Byggearbeiderne har akkurat ferdigstilt den siste suiten. Det eneste som gjenstår er en ny uterestaurant som er forbeholdt Nobu-gjestene.

Les også: Hit drømmer nordmenn om å reise til

– Gjelder å tenke annerledes

Chapur står i faresonen for å bli sprutet ned av en liten, lykkelig tass i badebleie, smiler og sier:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Før passet ikke disse hotellene for barn i det hele tatt. Det var et typisk voksenhotell. Men uten nattklubb. Lager jeg en nattklubb i lobbyen, konkurrerer jeg jo med alle de andre hotellene her på North Beach i Miami. Det gjelder å tenke annerledes. Vet du hva jeg har gjort nå?

Vi rister på hodet, etter å ha hørt at utviklingen på hotellmarkedet i Miami er endret drastisk. Tidligere var de dyreste hotellene på South Beach. Nå er det helt ville tilstander der. Så hektisk og slitsomt. Og mange kan ikke snakke engelsk. Det går i spansk. Flere av butikkene har skilt på utsiden som forteller at «We speak english».

Det er blitt billigere i sør, dyrere i nord. Og området vi befinner oss nå, på nabohotellet til Fountainebleau, ble ikke en gang regnet som Miami Beach for femten år siden.

– Jeg har lansert all inclusive i lavsesong. Det vil si fra mai til september. Vi er de første på Miami Beach som har dette, og det første luksushotellet som innfører noe slikt. De ansatte trodde jeg var gal da jeg foreslo det, men det passer perfekt for barnefamilier, sier Chapur, som legger til at Miami Beach som helhet har et hotellbelegg på mellom 55 og 60 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De hotellene i området som har høyere belegg enn dette, har svært lave priser, påstår han.

Les også: Nordmenn foretrekker fortsatt hotell på ferie

Satser på barnefamilier

Fra juni i år lanserte Chapur også «Tipicabana» for sine familiegjester. Alle barnefamilier får små telt, eller tipier, de kan ha på balkongen, inne eller ta med på stranden på sitt eget område.

– Nå satser vi hardt på barnefamilier og all inclusive denne sommeren.

– Hva er utfordringen med å drive to hoteller i ett?

– Å eie og drive et eldre hotell i det historiske distriktet i Miami byr på utfordringer. Det er ikke så mye vi får gjøre fordi det er verneverdig. Men nå, etter to års oppussing, synes jeg det er blitt bra, selv uten så mye minimalistisk hvitt og glass som preger de fleste av de andre hotellene rundt her.

– Har dere mange cruiseturister?

– Nei, vi er jo konkurrent til cruiseindustrien. Vi har forsøkt og nå dem, men de vil bo nærmere havnen, sier Chapur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk reiseforsikringen før du drar til disse landene

Hyppig besøkt av The Rat Pack

Hotellets markedssjef Paula Benzo overhører spørsmålet og kommer med utfyllende informasjon:

– Eden Roc sto ferdig i 1956. Da hadde akkurat cruiseturismen startet. Tanken var da: Hvorfor skulle turistene på cruise når de heller kan bo på et hotell som føles som et cruise?

Det var her, på Eden Roc, den første fargede amerikaner sang i et hvitt område. Nat King Cole var først ute.

– Den originale Rat Pack, med Frank Sinatra, Nat King Cole, Dean Martin og Sammy Davis Junior var her hele tiden, sier Benzo, som legger til at den største kundegruppen er grupper og incentive-reiser foran ferie- og fritidsmarkedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– USA er vårt største marked, etterfulgt av Europa og Latin-Amerika.

– Gjennom Expedia og Hotels.com har vi også fått flere norske og svenske gjester, sier Chapur og inviterer til frokost på Nobu-restauranten.

– Her serveres det japansk mat med en amerikansk snert. Jeg kan garantere at det aldri blir servert et kjedelig måltid herfra, sier hotelldirektøren.

– Kan alle hotellets gjester spise her, eller er det forbeholdt Nobu-gjestene?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Restauranten er åpen for alle, men for å få maten levert fra Nobu til rommet, må du bo på Nobu og ikke Eden Roc, sier Chapur som den største selvfølgelighet i verden.

– Hva har skjedd med Eden Roc-logoen på taket av det ene tårnet?

– Stormen har tatt den. I fjor høst hadde vi ikke bare én, men to stormer. Dette hotellet er det eneste vi har i porteføljen som var der fra før, resten har vi bygget selv. Når vi bygger nye hoteller, må vi sørge for å spre oss rundt slik at ikke alle stormene treffer samtidig. I denne delen av verden kalles dette risikospredning!

Saken er tidligere publisert i Finansavisen lørdag 7. juli