Slik ble en luksusbil fra Tesla den nye folkefavoritten

Video: Her avdukes den nye folkefavoritten. Vingedørene og bilens romslighet var fokus under presentasjonen. 
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan ble en bil til 800.000 kroner en folkebil i Norge? Banken vet svaret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Volkswagen lanserte den originale folkevognen for fullt i etterkrigstiden var den ikke utsatt for konkurranse av grønnere alternativer. Prisen var tilpasset folket.

Den originale idéen bak folkevognen var at den kun skulle være tilgjengelig gjennom et billån. Den skulle koste 990 riksmark, tilsvarende 120.000 kroner i dagens kroner. Gjennomsnittslønnen i Tyskland på den tiden var 32 riksmark. Bilen ble en bestselger i Norge, som i resten av verden.

I dag er en ny boble på vei inn i markedet. Man kan ikke lenger bevege seg i norske storbyer uten å se mengder av elbilene fra Tesla, som florerer i både kollektivfeltet og på veiene generelt. Og Tesla Model X er den nye folkefavoritten. I mars og april var dette Norges femte mest solgte bilmodell. I mai falt den ned til sjetteplass, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). For hele 2017 havnet Model X på 4. plass og Models S på 8. plass, hvorav de totalt solgte nærmere 8.500 biler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gjeldsbombe av Tesla Model x-eiere

Over 12.000 biler

Dermed nærmer Elons Musks selskap seg nå den mest populære bilen på den norske kjøpsstatistikken – VW Golf. Norges-favoritten rullet ut av norske forhandlere i 12.164 eksemplarer ved slutten av fjoråret. Men når amerikanerne begynner leveringen av den rimeligere Model 3 i løpet av 2019 kan Golfen – sammen med de andre utfordrerne på listen – vente seg ytterligere konkurranse i segmenter med høyere prissensitivitet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
TIL LADING: Dagens biler går heller på strøm enn gamle dinosaurer. Foto: NTB scanpix
TIL LADING: Dagens biler går heller på strøm enn gamle dinosaurer. Foto: NTB scanpix

Selv om de er omtrent dobbelt så dyre som de andre bilene på den norske topplisten selger Tesla altså i store tall. Eksempelvis har stasjonsvognen og familiefavoritten VW Passat, som er bilen etter Model X på topplisten, en startpris på kun 391.000 kroner, noe som er godt under halvparten av den førstnevnte amerikaneren. Teslas innstegsmodell Model S 75 med en startpris på 626.000 kroner tilsvarer hele 61 norske gjennomsnittlige ukelønner. Det er dobbelt så mye som folkevognen opprinnelig var ment å gjøre for tyske innbyggere. Den nye folkebilen er dermed blitt kostbar, men det ser ikke ut til å stoppe salgstallene. Per mai i år har de solgt 95 prosent mer enn samme periode i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig som Teslas salg øker, stiger interessen for privatleasing. Noe av grunnen ligger naturlig i at bilen allerede er gjort billigere gjennom redusert nypris, takket være skattelettelser, og lavere driftskostnader sammenlignet med biler med forbrenningsmotor, men det ligger mer bak det enn som så. Leasing og billige lån gjør bilene tilgjengelig for flere kjøpergrupper.

Les også: Peugoet 508 – uviktig og superviktig

«Tar seg råd»

En stikkprøve fra markedet viser at svært mange kjører rundt i en Tesla X med nær 100 prosent belåning. Vi tok utgangspunkt i Tesla X som ligger ute til salgs på Finn.no med privatpersoner som selgere. Av disse 15 bilene hadde fire biler ingen heftelser. 11 av dem hadde tinglyst et salgspant som var rett under eller rett over prisantydning (se tabell).

Artikkelen fortsetter under annonsen

– På generelt grunnlag ser vi at både elbil-finansiering og privatleie er jevnt stigende. Utvalget blant elbiler blir stadig bedre, flere og får større rekkevidde, og finansiering med gunstige betingelser kan medføre at man på generelt grunnlag «tar seg råd» til dyrere objekter enn hvis man skulle punget ut for hele kjøpsprisen med egne eller andre midler, forteller forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det ble solgt over 158.000 nye biler i Norge i fjor, og over 34.000 av disse ble leaset. Dette er en markant økning på over 30 prosent fra 2016. Trenden later ikke til å stagnere i år om en skal tro bilforhandlerne.

Tore Rylander, fagsjef for bilsalg i Norges Bilbransjeforbund, ser videre vekst.

– Vi tror en av grunnene til den store økningen bunner ut i at kundene er mer usikre enn noen gang på hva som er riktig drivlinje. Skal en velge elbil, hybrid, plugg-inn-hybrid, diesel eller bensin? Tilsvarende er usikkerheten knyttet til hva bilen er verdt fram i tid. Med leasing slipper forbrukeren å bekymre seg for verditapet, da forhandler sitter med risikoen. Mange nybilkjøpere trenger en grad av finansiering av nybilkjøpet, og da kan leasing gi en trygghet ved at man «betaler seg ut av usikkerheten» som er knyttet til kjøp av de ikke-elektriske drivlinjene, forklarer Rylander.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Rush for ladbare SUV-er før prishopp

Tesla som firmabil

Trenden er derimot ikke like klar over alle biltyper. Tall fra Volkswagen Møller Bilfinans viser at 43 prosent av Golf kjøpt nye i 2017 ble finansiert gjennom dem, hvorav 29,8 prosent ble leaset. Resten ble finansiert gjennom billån. Tesla Norge ville ikke gi spesifikke tall på leasing til Finansavisen, men forteller at andelen er lav.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er opptatt av å ha gunstige finansieringsmetoder og samarbeidspartnere som kan tilby dette, sier Even Roland, ansvarlig for kommunikasjon og myndighetskontakt i Tesla Norge.

Han forteller at leasing ikke er spesielt populært blant kundene som kjøper elbilen ny. Andelen for leasing mot andre finansieringsmetoder skal heller ikke ha endret seg nevneverdig siden salgsstart.

Tallene er likevel ikke små. I februar skrev Finansavisen at DNBs satsing på landets små og mindre næringslivskunder i fjor førte til at banken finansierte leasing av Teslaer for hele 4 milliarder kroner. Så om de færreste privatkunder ikke går for leasing gjør bedriftene det i større grad. Selv Jens Stoltenberg hadde en Model S som firmabil da han var partileder for Arbeiderpartiet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Verdens største Ford-samling solgt i helgen

Lav lånerente

Roland kunne ikke svare på hvor stor andel av bilene som blir finansiert gjennom billån. Finansavisen vet derimot at Tesla Norge tidligere har kjørt kampanjer med en svært lav lånerente på 0,25 prosent. Tilbyder av lånet var DNB. Kampanjen skal etter sigende ha vært suksessfull for den norske fløyen av elbilprodusenten. Såkalt grønne billån tilbys nå av en rekke banker for å lokke til seg kjøpere av elbiler.

Finansavisen har fått innsyn i kjøretøyregisteret. Ved beregning av prosentandelen biler fra Tesla som står registrert hos de største leasingforetakene, bankene og Tesla selv, bekreftes det at antallet er lavt. Kun omtrent 5 prosent av de snart 26.000 bilene er da antatt å være leaset.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– BILLÅN kan jeg med sikkerhet si er veldig populært og det er antakeligvis ikke store avvik fra andre bilmerker. Det som derimot skiller Tesla fra mange andre i bransjen, er at de ofte er flinke til å komme på banen med meget gunstige priser på billån. De har kjørt noen kampanjer der enkelte som satt på gjerdet og vippet, med stor sannsynlighet da så sitt snitt til å endelig få drømmen oppfylt, sier Satheesh Varadharajan, president og styreleder i Tesla Owners Club Norway.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At elbilprodusentens kampanje med lav lånerente var suksessfull er det ikke bare Tesla selv som merker.

– Det er dog vanskelig å si nøyaktig hvor mange dette gjelder, men vi har sett et økende medlemstall i takt med ulike kampanjer som Tesla har hatt, fortsetter Varadharajan.

Les også: Prøvekjørt: 9 x Porsche på bane

Norge - et spesialtilfelle

I leasingstatistikken over elbiler virker dermed Norge å være et spesialtilfelle. Ifølge Teslas sentrale årsrapport for fjoråret har deres omsetning fra leasing steget med 45 prosent fra 2016 til 2017.

Hos Volkswagen er kun 11,7 prosent av den hel­elektriske e-Golf leaset. Derimot er dobbelt så mange finansiert gjennom billån hos dem.

Grunnen til den lave andelen av elbiler leaset er at momsfritaket gjør løsningen ugunstig i forhold til tilsvarende for konvensjonell motor. Dermed er finansiering gjennom billån markant mer populært enn leasing – for de som velger den grønne løsningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvorfor er det slik at forbrukerne ikke er like interessert i leasing av elbiler som ved andre drivlinjer?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Elbilene er generelt lavere i pris siden de både er mva -og avgiftsfrie, og pristerskelen for kjøp er dermed lavere. Da blir månedskostnaden lavere ved lån, og samtidig kjenner man ikke på den samme usikkerheten rundt annenhåndsverdi. En annen viktig faktor er nok også at det midlertidige fritaket for mva. ved leasing av elbil, hvor det har vært knyttet usikkerhet til om dette videreføres, sier Rylander i Norges Bilbransjeforbund.

Les også: Ekstreme tall for årets store elbilnyhet

Lettelser og goder

Til tross for mulig kommende inndragelse av lettelser og goder for elbiler virker Tesla selvsikre på egen suksess, uavhengig av de statlige godene.

– Hva tenker dere om at godene ved å kjøre elbil nå begynner å innskrenkes? Er dette noe dere bekymrer dere for og hvordan tror dere at dette kommer til å påvirke salget?

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ulike insentiver kan være nyttige, men folk over hele verden velger Tesla av en rekke grunner, inkludert teknologi, kjøreegenskaper i alt slags vær, og ytelse. De er utmerkede og gunstige biler, proklamerer Tesla-representant Roland på mail til Finansavisen.

STORSELGER: Både i mars og april var Tesla X Norges 5. mest solgte bil Foto: Håkon Sæbø
STORSELGER: Både i mars og april var Tesla X Norges 5. mest solgte bil Foto: Håkon Sæbø

Ikke alle tar like lett på det som ser ut til å bli færre goder for de grønneste kjøretøyene. Petter Haugneland er kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening og frykter at forutsigbarhet med tanke på innskrenking av lettelsene kan gå ut over elbilsalget.

– Vi frykter at det demper salget, ikke ødelegger det. Det kan gjøre at salget dempes for tidlig når målet er at alle biler som selges innen 2025 skal være nullutslipp. I det bildet er det uheldig å starte med mer betaling nå. Økonomi er viktig når du velger bil og når det blir dyrere synker etterspørselen. De fleste setter fortsatt pris først – og miljø på andre plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Hurtiglading av elbiler dyrere enn å fylle diesel

– Det er usikkert

Haugneland påpeker også viktigheten av forutsigbarhet.

– Langsiktighet er viktig. Dette trenger vi for å sette markedet (for elbil) i gang. Det er fortsatt kun 6 prosent av bilparken som er elektrisk. Vi tror ikke markedet kommer til å forsvinne, men det kan flate ut hvis det kuttes for mye i insentivene før elbilen er fullt ut konkurransedyktig.

– Vil flere gå mot leasing hvis fremtiden for elbilens lønnsomhet blir mer usikker?

– Det er usikkert. En må se det opp mot alternativet. Det er en veldig lav andel av elbiler på leasing foreløpig. Dette har med prising å gjøre, da det er generelt antatt at elbilen taper seg mer i verdi - så da har leasingkostnaden blitt dyrere. Selv momsfritaket er ikke verdt nok til å gjøre opp for de høye prisene. Men det er kanskje større usikkerhet rundt å lease dieselbil enn elbil. Spesielt med tanke på dieselforbud og høyere bomavgifter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser at de fleste bilene på norske topplister er elbiler nå. Hva tenker du om at så mange velger å gå for splitter nye og relativt dyre elbiler som Tesla?

– Tesla er de bilene som kan erstatte bensin og diesel fullt ut. Model X har hengerfeste og et godt utbygd ladenettverk. Den vil i stor grad erstatte en stor SUV eller familiebil i utgangspunktet- og nordmenn kjøper store biler. Disse er det eneste alternativet i dette segmentet per nå.

Dermed ser det ut til at den nye folkebilen ikke nødvendigvis er en Tesla, men i det aller minste en SUV.

Saken sto først på trykk i Finansavisens utgave 30. juni.