Nytt bilmerke – nå nærmer de seg Norge

VIDEO: Se hvordan det gikk da Polestar prøvde sin modell Polestar 1 på svenske vinterveier.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Polestar kommer med flere nye, egne modeller.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Polestar har i mange år vært en samarbeidspartner til Volvo og utviklet spesialmodeller for svenskene.

Nå har de blitt skilt ut som eget merke og det skal satses stort. De neste årene kommer Polestar med flere nye modeller.

Først ut er en bil som så langt bare heter 01. Vi i Broom var i fjor invitert til Shanghai i Kina, der Polestar hadde premiere på denne modellen.

Nå er det straks klart for den første offentlige visningen av bilen, samtidig som Polestar begynner å forberede seg på selve lanseringen.

Kjøre bakkeløp

Polestar kommer nemlig til legendariske Goodwood Festival of Speed, som går av stabelen fra 12. til 15. juli. Der skal den ikke bare vises fram. Nei, bilen skal også kjøre bakkeløp. Det er ikke akkurat dagligdags for biler som fortsatt er på konseptstadiet.

Hva så med selve bilen? Jo, Polestar 1 blir betegnet som en høyteknologisk hybrid sportsbil. Den har blant annet klassens overlegent lengste elektriske rekkevidde, på hele 150 kilometer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette er Kinas dyreste bil

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ikke veldig vanskelig å se slektskapet til Volvo her, det er nok grunn til å vente mer Polestar-særpreg etter hvert.
Ikke veldig vanskelig å se slektskapet til Volvo her, det er nok grunn til å vente mer Polestar-særpreg etter hvert.

Alle skal være elektriske

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen sa dette fra premieren i Kina:

– Det er ikke så lett å si hvem som er rivalene her. Den har jo en unik elektrisk rekkevidde på opptil 150 kilometer på ren elkjøring. Ingen andre ladbare hybrider er i nærheten av det. Men jeg tenker at kanskje BMW i8 er en konkurrentene. Helt forskjellig design, men begge er i alle fall det vi kan kalle ladbare superhybrider, selv om forskjellene er store.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle de fremtidige bilene fra Polestar vil ha helelektrisk drivlinje. Polestar 1 blir etter det vi erfarer den eneste hybriden. Polestar 2, som settes i produksjon senere i 2019, blir Volvo Car Groups første rene elbil. Denne mellomstore, helelektriske bilen blir en direkte konkurrent til blant andre Tesla Model 3.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedslanseringen av Polestar er rundt et år unna. De starter i seks forskjellige markeder, Interessant nok er Norge med på den eksklusive listen.

Les også: Polestar kommer også med SUV, les mer om den her:

Artikkelen fortsetter under bildet.

Interiøret i 01 er hentet mer eller mindre rett over fra Volvo.
Interiøret i 01 er hentet mer eller mindre rett over fra Volvo.

Abonnere på bilen

Polestar skal sette opp det de kaller Polestar Space, i praksis showroom der potensielle kunder kan gjøre seg bedre kjent med produktet. Her starter de med Kina. USA, Tyskland, Nederland, Sverige – og Norge.

Disse landene skal være valgt fordi de anses som strategisk viktig for satsingen, og fordi Polestar har registrert betydelig interesse her.

Showroomene skal åpne midtveis i 2019. Da er også produksjonen av bilen i gang ved fabrikken i Kina.

Da Polestar ble lansert i oktober i fjor, registrerte de interesse fra en ny kunde hvert minutt. Bestillingene skal gjøres via nettet. Rent konkret skal kundene abonnere på bilen. En fast sum hver måned skal dekke det meste av kostnader, det er heller ikke noen innskudd i starten, slik det er på tradisjonell leasing. Målet er en mest mulig forutsigbar og oversiktlig modell, som skal gjøre det enkelt og ukomplisert for kundene.

Les også: Dette bilmerket har du neppe hørt om

Denne artikkelen ble først publisert på broom.no.