Norges ærligste megler bløffet om heis og parkering

Foto: Nordvik & Partners.
Foto: Nordvik & Partners.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han skal selge en Frogner-leilighet med heis og ­parkeringsplass. Men leiligheten mangler begge deler.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(Finansavisen.no): Vemund Thorkildsen i Nordvik & Partners har fremstått som Norges ærligste eiendomsmegler. I hvert fall var det den merkelappen Dagbladet satte på ham da han i sin nyinnkjøpte leilighet fant 325.000 kroner i kontanter gjemt i peisen.

Leiligheten ble kjøpt av et dødsbo. Pengene ga Thorkildsen til Kreftforeningen, som solgte leiligheten etter å ha fått den testamentert i gave, skriver Finansavisen.

Like ærlig som Thorkildsen var om pengefunnet overfor Kreftforeningen er han ikke når han skal hausse leiligheten til en av sine kunder.

Thorkildsen selger en nyoppusset leilighet i Mogens Thorsens gate på Frogner med prisantydning på 14,48 millioner kroner for 134 kvadratmeter, og megleren gjør alt han kan for å skryte, ifølge Finansavisen.

Les også: Rekkehus gikk én million over takst

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mangler begge deler

«Lekker og smakfullt oppusset (2018) gjennomgående 4-r med høy standard – Sørvendt og solrik balkong – Peis – 2 bad – Heis* - P-plass* - Nærhet til alt!», heter det i tittelen på annonsen på Finn.no.

Men langt nede i beskrivelsen av boligen – under henholdsvis mellomtitlene «Etasje» og «Garasje/Parkering» kommer viktige opplysninger til syne.

For leiligheten som markedsføres med både heis og parkeringsplass har hverken heis eller parkering. Derimot heter det under de ­respektive mellomtitlene «4. etasje med bred trappeadkomst.

Grunnlaget for løftet om heis og parkering er at «Det har vært et ønske og diskutert i sameiet om å etablere heis», samt at det lar seg gjøre å leie parkering 5 minutters gange unna.

Les også: Boligprisene i Norge har aldri vært høyere

- Har vært kreativ

– Joda, jeg har kanskje vært kreativ. Samtidig har selgeren vært proaktiv med å skaffe tilgang til å leie parkering, sier Vemund Thorkildsen, til Finansavsien.

Adm. direktør Carl Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund reagerer på markedsføringen.

– Det er uheldig når det i overskriften fremheves forhold ved boligen som ikke er reelle.

Saken er først publisert på Hegnar.no