Politiet advarer mot «direktørsvindel»

Som regel føres pengene ut av landet og det har vist seg svært vanskelig å følge de elektroniske sporene.
Som regel føres pengene ut av landet og det har vist seg svært vanskelig å følge de elektroniske sporene. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Politiet advarer bedrifter mot svindel etter flere tilfeller i politidistriktet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sør-Vest politidistrikt har den senere tiden mottatt flere anmeldelser av såkalt direktørsvindel, melder politiet i en pressemelding.

Svindelen går ut på at bedragere sender epost, og eventuelt ringer bedrifter, og utgir seg for å være ledere i bedriften og ber én eller flere ansatte om å gjennomføre utbetalinger. Betalingsanmodningen kan tilsynelatende komme fra toppsjefer i bedriften. Det er i sakene som er avdekket så langt, snakk om til dels store pengebeløp. Noen ganger har bedriften selv klart å avverge utbetaling, men det er dessverre flere som har utbetalt penger.

Les også: Stavanger kommune utbetalte en halv million til svindlere

Seksjonsleder for finansiell etterforskning i Sør-Vest politidistrikt, Sturle Smith forklarer at det kan være vanskelig å finne de ansvarlige i slike svindelsaker.

– Politiet etterforsker sakene. Likevel, som regel føres pengene ut av landet og det har vist seg svært vanskelig å følge de elektroniske sporene. For å stanse dette, er bedriftenes egne sikkerhetsrutiner og årvåkenhet det viktigste mottiltaket, ifølge Smith.

Her er politiets generelle råd:

  • Vær årvåkne overfor eposter fra det som skal være ledere i bedriften, som ber den ansatte om å gjennomføre utbetalinger.
  • Bedriftene må ha god internkontroll på hvordan betalingsanmodninger håndteres og hvem som står som mottakere.
  • Utbetalinger og betalingsanmodninger som fremstår som utenom det vanlige, bør dobbeltsjekkes personlig med vedkommende som anmodningen tilsynelatende kommer fra.
  • Det bør innføres rutiner om at minst to ansatte kontrollerer og godkjenner en overføring som avviker fra det rutinemessige, før denne gjennomføres.
  • Innholdet i anmodningen kan gi mulige indikasjoner, for eksempel at betalingen haster, at vedkommende som får anmodningen er med på noe viktig for bedriften, betalingen må holdes hemmelig.
  • Språket i eposthenvendelsene inneholder ofte ukorrekt norsk, med skrivefeil.
  • Epostadressen fra avsender er ofte til forveksling lik bedriftens egne.

Saken ble først publisert på Dagsavisen/Rogalands Avis.no