Coop blir hovedsponsor for verdenscupen i langrennEkspert: Norgesgruppens avtale med Skiforbundet kan bli mindre attraktiv

Langrennssjef Vidar Løfshus med Finn Hågen Krogh, Petter Northug jr., Sondre Turvoll Fossli, Sindre Bjørnestad Skar, Eirik Brandsdal. Pål Golberg og Johannes Høsflot Klæbo da kommende sesongs sprintlandslag ble presentert i april.
Langrennssjef Vidar Løfshus med Finn Hågen Krogh, Petter Northug jr., Sondre Turvoll Fossli, Sindre Bjørnestad Skar, Eirik Brandsdal. Pål Golberg og Johannes Høsflot Klæbo da kommende sesongs sprintlandslag ble presentert i april. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter å ha tapt kampen om å sponse det norske skilandslaget, går Coop inn som sponsor for verdenscupen i langrenn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette viser først at langrenn fortsatt er et veldig attraktivt sponsorobjekt både i Norge og i Mellom-Europa, der Coop har butikker. Jeg tror derfor Coop har vært veldig innstilt på å være synlige i langrennssporten. Derfor tror jeg ikke det er tilfeldig at de velger å sponse verdenscupen nå som avtalen med Skiforbundet gikk i vasken, sier Petter Skinstad, TV 2s langrennsekspert, til ABC Nyheter.

Skinstad er selv aktiv skiløper og er sønn av tidligere langrennsjef Åge Skinstad.

Coop har inngått en fireårsavtale med Det internasjonale skiforbundet (FIS), meldte TV 2 mandag.

Dermed blir norske langrennsløpere likevel å se med Coop-reklame på seg. I vinter lå Coop an til å bli sponsor for Norges langrennslandslag, men Skiforbundet valgte i siste liten å fortsette samarbeidet med dagligvarerivalen Norgesgruppen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: – Klæbo er en tikkende bombe

Klarte ikke se for seg Coop-logoen

– Gjør denne nye avtalen at Norgesgruppens sponsorat blir mindre attraktivt?

Petter Skinstad er TV 2s langrennsekspert. Foto: Olof Andersson / TV 2
Petter Skinstad er TV 2s langrennsekspert. Foto: Olof Andersson / TV 2

– På kort sikt tror jeg ikke det har all verden å si, da sponsing i dag er langt mer enn bare en logo på drakta. Når det er sagt, er jeg usikker på hvilken effekt det vil ha på lang sikt, da jeg tror Coops eierskap til verdenscupen, med tilhørende profilering, kan tenkes å redusere verdien andre dagligvarekjeder vil finne i å knytte seg til langrennslandslaget, mener Skinstad.

Etter at Norgesgruppen landet sin avtale med Norges Skiforbund, uttalte en av Norgesgruppens eiere, Torbjørn Johannson, følgende:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg klarte rett og slett ikke se for meg å se at jeg skulle se langrenn på TV til vinteren der alle de norske hadde Coop-merke på skidressene , fortalte Johannson til TV 2.

Aktuelt: Johaug knuste Northug i løpstest: – Hun er brutalt god

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ikke et «takk for sist»

Coops konsernsjef Geir Inge Stokke vil ikke si noe om hvor mye de må betale til FIS. TV 2 erfarer at verdien ligger et sted mellom 15 og 20 millioner kroner i året. Avtalen gir partene mulighet til å forlenge samarbeidet med ytterligere fire år.

Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop, ser frem til å sponse verdenscupen i langrenn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop, ser frem til å sponse verdenscupen i langrenn. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det er stor interesse for verdenscupen. Det betyr god synlighet, så vi fant ut at dette passet bra for oss. Vi har også tidligere kjøpt enkeltrenn i verdenscupen, men nå blir vi altså generalsponsor, sier Stokke til TV 2.

Stokke avviser at sponsoravtalen med FIS er en slags «takk for sist» overfor Norges Skiforbund.

– Nei, det har vi et avslappet forhold til. Vi er glad og stolte over å kunne samarbeide med det beste langrenn har å by på, nemlig verdenscupen, sier han.

Viessmann har i en årrekke vært generalsponsor for verdenscupen i langrenn. Det tyske selskapet er også sponsor for verdenscupene i kombinert, hopp og skiskyting.

Coop sponset Petter Northug da han gikk ut av landslaget i 2013. Det samarbeidet tok nylig slutt da trønderen takket ja til å vende tilbake og bli fullverdig landslagsløper igjen.

(Se video: Northug om FIS: – Håper de drakk mye før de foreslo det)