Take away-koppen er en forsøplingsversting:Slik skal kaffekjedene bekjempe engangsforsøpling
Fem av tolv kaffekjeder gir deg nå rabatt på medbrakt kaffekopp. – Vi trenger økonomiske incentiver.
Minst åtte millioner tonn plast havner i havet hvert eneste år, ifølge FN. De har kartlagt hva slags type søppel det ble funnet mest av under en omfattende, internasjonal strandryddeaksjon i 2009.
Det ble funnet 510.000 artikler av forskjellig type engangsservise som bestikk, kopper og tallerkener. I tillegg ble det funnet 410.00 sugerør og rørepinner.
I Norge er kaffe- og bakerikjedene store forbrukere av sugerør, rørepinner og engangsservise. Nå vil flere av kjedene som opererer i landet ta grep for å få ned bruken av engangsservise og plast, og bidra til mindre forsøpling i Norge.
ABC Nyheter har kontaktet 13 kaffe- og bakerikjeder og bedt om en oversikt over hva slags tiltak de ulike bedriftene har innført for å redusere bruken av engangsservise og plast. 12 av kjedene har svart på henvendelsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen5 av 12 kjeder gir deg miljørabatt
Samtlige av kjedene ABC Nyheter har snakket med har et mål om å redusere bruk av engangsservise og plast, og sier de jobber kontinuerlig med å finne bedre løsninger på utfordringen.
Blant annet ønsker fem av de tolv kjedene å gi kundene sine rabatt dersom de har med sin egen kopp til å ha take away-kaffen i.
Fagsjef i Framtiden i våre hender, Håkon Lindahl, mener dette er et veldig godt tiltak.
– I kaffeindustrien er det særlig take away-kopper til engangsbruk som er et problem. Du ser stadig mengder med slike kopper stående ved fulle søppelbøtter i bybildet, sier Lindahl til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan tror rabatt og salg av gjenbrukskopper samlet er en god løsning for å få ned forbruket av slike engangskopper.
– Et av de beste tiltakene vi har sett er de som gir rabatt på kaffen når kunden tar med medbrakt kopp. Vi trenger økonomiske incentiver så det ikke bare blir opp til forbrukernes velvilje å hjelpe kaffekjedene med å få forbruket ned, sier Lindahl.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Slik vil miljøministeren at du skal redusere plastproblemet
De to største operatørene i Norge, Espresso House med 45 utsalgssteder og Kaffebrenneriet med 38 utsalgssteder, tilbyr ikke dette ved dags dato. Den største operatøren som i dag gir kunden en miljørabatt er Starbucks.
Kjeden har 24 utsalgssteder i Norge, og gir kunden en rabatt på fem kroner på kaffe dersom den tas i egen kopp fremfor en take away-kopp.
– Vi har også delvis resirkulerbare take away-kopper og investerer nå 80 millioner kroner i et prosjekt om å lage verdens første 100 prosent resirkulerbare og nedbrytbare kaffekopp, sier Joannis Vendrig, administrerende direktør i Starbucks Norge og Sverige, til ABC Nyheter.
Se hvilke kjeder som gir rabatt for medbrakt kopp og hvem som selger gjenbrukskopper i oversikten under.Artikkelen fortsetter under oversikten.
Artikkelen fortsetter under annonsenVil gi rabatt på mer enn bare kopper
Baker Hansen, med 35 utsalgssteder i Norge, har per dags dato ikke rabatt på medbrakt kopp til take away-drikke, men det har de planer om å innføre snart. Det norske selskapet ser imidlertid for seg å innføre en større, mer omfattende rabattordning dersom det lar seg gjøre.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Vi vil innføre en løsning der kundene våre som kjøper müsliblanding kan ha med eget glass og få müsliblandingen i det, og da få en rabatt for å ha med egen emballasje, sier kjedesjef i Baker Hansen, Ola Bye, til ABC Nyheter.
I tillegg lanserer Baker Hansen i løpet av kort tid sin egen brødpose av tøy.
– Her vurderer vi også en rabatt på brød om du har med egen brødpose, men det er ikke ferdig utredet enda.
Les også: MDG vil forby engangsplast
– Alle materialer har et miljøfotavtrykk
Et annet tiltak mange av kjedene gjør for å minimere bruken av plast, er å erstatte plast med andre materialer.
– Folk tar med seg dette ut i naturen og ut på gata, så vi anbefaler å bruke nedbrytbare materialer. Papp er et helt ålreit alternativ. Bambus er også adskillig bedre enn plast. Tre er også helt fint, sier Håkon Lindahl i Framtiden i våre hender.
Han understreker at dette er tiltak som kan hjelpe i et forsøplingsperspektiv.
– Det er ikke sikkert bruk av andre materialer får det til å gå i pluss i klimaregnskapet. Problemet er jo forsøplingen. Denne industrien selger produkter som ofte havner på avveie, og da er det et reelt forsøplingsproblem, sier Lindahl.
Videre sier fagsjefen at det ikke hjelper stort å gå over fra vanlig plast til nedbrytbar plast eller bioplast.
– Nedbrytbar plast bare litt mindre nedbrytbar enn vanlig plast. Om den havner på sjøen vil den bli et problem. Bioplast er laget av fornybare materialer, men er akkurat like lite nedbrytbar som vanlig plast, så det løser ikke søppelproblemet, sier han.
Artikkelen fortsetter under annonsenKlima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) påpeker at absolutt alle materialer har et miljøfotavtrykk.
– Papp, papir og bomull er eksempler på alternativer til plast, men det er ikke alltid de er bedre for miljøet. Før vi som myndigheter kan si at ett materiale er bedre enn et annet, er det viktig at vi er sikre på at den totale effekten på miljøet er bedre. Det første vi bør gjøre er derfor å få ned den unødvendige plastbruken, og å sørge for at den plasten vi bruker resirkuleres, sier ministeren til ABC Nyheter.
Les også: Plastsugerør kan bli forbudt i Storbritannia
Kun én har kuttet plastsugerøret
Av kaffe- og bakerikjedene i Norge vi har snakket med, er det flere som eksperimenterer med alternativer til plast. Foreløpig er Kaffebrenneriet og Godt Brød de eneste som har erstattet verstingen plastsugerør, med henholdsvis sugerør av maisstivelse og 80 prosent resirkulert materiale og sugerør av papp.
Artikkelen fortsetter under annonsenTre andre kjeder oppgir at de leter etter gode alternativer til plastsugerøret.
Flere har også byttet ut bestikk og emballasje i plast med andre alternativer, og mange forsøker å finne ut hva de kan kutte ut for godt.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen stiller seg i likhet med Lindahl veldig positiv til at næringslivet selv tar initiativ til å redusere bruken av engangsartikler av plast, og mener at det er på sin plass.
– Næringslivet deler ut mye av de engangsartiklene vi finner på norske og europeiske strender. Derfor må også næringslivet ta en stor del av ansvaret for å redusere forbruket av engangs-og plastartikler, og sørge for at plastavfallet de produserer blir samlet inn og håndtert på en god måte og at ressursene blir resirkulert.
VIDEO: Sugerør er ikke naturens venn.
VIDEO: Her blir de straffet for å bruke sugerør.