Politikerne advares mot luftambulansekollaps – KrF sitter på gjerdet i saken

Olaug Bollestad (KrF) leder helsekomiteen på Stortinget, som neste uke skal avgi sin innstilling om forslaget om å si opp avtalen med Babcock.
Olaug Bollestad (KrF) leder helsekomiteen på Stortinget, som neste uke skal avgi sin innstilling om forslaget om å si opp avtalen med Babcock. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

KrFs Olaug Bollestad vil ikke si om hun støtter forslaget om å si opp luftambulanseavtalen med Babcock. Selskapet som driver tjenesten i dag, frykter kollaps.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må ta det i gruppa mi og i komiteen først. Jeg svarer ikke på det nå, sa Bollestad til NTB etter at helsekomiteen hadde hatt høring om saken torsdag.

Det er Kristelig Folkeparti som avgjør spørsmålet, ettersom Rødt allerede har fått støtte fra Ap, SV, og Sp til sitt forslag om å skrote avtalen og la Lufttransport fortsette som i dag. Sistnevnte har tapt anbudet om å drive tjenesten videre, og har etterpå opplevd en pilotflukt som har gått ut over beredskapen. I høringen hørte helsepolitikerne leger, helsetopper, fagforeninger og sjefene i de to selskapene.

Les også: Luftambulanse-selskap svartelistet for atomvåpenproduksjon

Avgjøres neste uke

Flere sa de satt igjen med svært ulike fortellinger om hvor alvorlig situasjonen er, og hva som skal til å løse den.

– Det er en utfordring for komiteen å finne ut hva som er den reelle historien, sier Bollestad. Hun understreker at det på kort sikt er viktig å sikre beredskapen, og at pasientene får hjelp når de trenger det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Helsekomiteen skal avgi sin innstilling neste torsdag. Før det må altså KrFs stortingsgruppe ta stilling til saken.

Bollestad tilføyer at hun ønsker en utredning for å se hvordan man kan unngå å havne i samme situasjon igjen. Fagforeningene mener svaret er å stille krav om virksomhetsoverdragelse ved anbud, for å sikre at de ansatte og kompetansen blir med over i det nye selskapet. Et annet forslag er å droppe anbud og gjøre pilotene til offentlig ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Gilbert: – Uansvarlig anbudsrunde ligger bak krisen i luftambulansen

– Liv og helse

Både NHO og Luftambulansetjenesten advarer om at det offentlige kan bli påført erstatningsansvar ved å bryte kontrakten med Babcock. Den kostnaden er Sps helsepolitiske talskvinne Kjersti Toppe villig til å ta.

– Jeg er styrket i min tro på at en må bryte ut av kontrakten. Jeg kan ikke se at man kan sikre beredskap på annen måte. Det viktigste er å sikre liv og helse. Vi kan ikke styre tjenesten ut i en enda verre katastrofe, sier hun til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om det er Lufttransport som ikke klarer å levere, mener Toppe at Babcock har et ansvar. Babcock baserer seg på at 80 prosent av pilotene fra Lufttransport skal bli med over til dem, men foreløpig har pilotene vendt dem ryggen fordi de mener lønnen og vilkårene de tilbys, er for dårlige.

Aktuelt: Ekstra ambulansefly koster 600.000 kroner uken

Frykter masseflukt

Både Lufttransport og legetopper ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, med Mads Gilbert i spissen, advarte på høringen om at luftambulansetjenesten kan bryte sammen til høsten.

Se video: Krisen i luftambulansen er utløst av en uansvarlig anbudsrunde uten risikoanalyse, fremholdt klinikkoverlege Mads Gilbert i stortingshøringen torsdag.

Lufttransport-sjef Frank Wilhelmsen opplyser at 13 piloter har sagt opp, og at dersom 20–30 til sier opp, vil det bli fullt sammenbrudd i tjenesten til høsten, med fare for liv og helse.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi håper at de ansatte på en eller annen måte blir sikret, for tjenesten er avhengig av den fagkompetansen. Den eneste løsningen vi klarer å se, er at kontrakten med Babcock annulleres, sier han.

– Hvis opposisjonen ikke nå tar ansvar, så vil denne varslede krisen ende i en katastrofe over sommeren. Varsellampene burde for lengst blinke for alle partier, konkluderer Bjørnar Moxnes (R) til NTB.

– Kan ta over før

Babcock-sjef Marius Hansen forsikret på sin side at hans selskap er godt i rute til å overta driften fra 1. juli neste år, men tilbyr seg attpåtil å trå til tidligere.

– Vi har gitt beskjed til Luftambulansetjenesten om at vi trenger cirka tre måneders varsel på å overta 1–2 baser, sier han.

Fra januar får selskapet nye fly og kan gradvis utvide driften, forteller han. Selskapet bistår allerede i dag med ett fly.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hansen opplyser at selskapet har fått inn 500 søkere på pilotstillinger, og 242 av dem vurderes som kvalifiserte. Norsk Flygerforbund stiller spørsmål ved dette.

– Dette er spesialisert kompetanse. Hvem er disse? spurte forbundsleder Yngve Carlsen, som antydet at tallet var blåst opp.

Flygerforbundet og Babcock møtes for øvrig neste uke for å gjøre et nytt forsøk på å bli enige om lønns- og arbeidsvilkår for Lufttransport-piloter som går over til Babcock.