«Pasientens helsetjeneste»– Handler ikke om at pasienten kan kreve behandling legen mener er feil

– Fastlegen har en viktig rolle i å vurdere om det er nødvendig med behandling, og om en pasient bør henvises videre til spesialisthelsetjenesten, sier statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H). Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
– Fastlegen har en viktig rolle i å vurdere om det er nødvendig med behandling, og om en pasient bør henvises videre til spesialisthelsetjenesten, sier statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H). Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pasientens helsetjeneste betyr at pasientens ekspertise på eget liv må brukes aktivt for å bedre behandlingen, ikke at pasienten kan kreve behandling eller henvisning som fastlegen mener er feil, ifølge statssekretær.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Fastlegen har en viktig rolle i å vurdere om det er nødvendig med behandling, og om en pasient bør henvises videre til spesialisthelsetjenesten. Antibiotika som bare skal brukes når det er helt nødvendig, er et godt eksempel, sier statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H) i Helse- og omsorgsdepartementet til ABC Nyheter.

Tidligere denne måneden forsvarte fastlege og forsker Stein Nilsen sin doktorgrad, som viser at fastleger strever med å veie flere ulike hensyn mot hverandre i utøvelsen av det såkalte portvaktoppdraget.

I tillegg til å ta hensyn til pasienten og egne følelser, prøver legene å ta hensyn til oppdraget fra myndighetene, for å sikre riktig og rettferdig fordeling av helse- og velferdsgoder, viser Nilsens undersøkelser.

– Pasienter kan ikke alltid bestemme fritt

Helseminister Bent Høie (H). Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Helseminister Bent Høie (H). Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Bent Høies (H) store prosjekt som helseminister er å skape det han kaller pasientens helsetjeneste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Pasienten skal settes i sentrum, har Høie vært tydelig på.

Nilsen mener det er bra med medbestemmelse, og synes pasienter har bestemt for lite over seg selv til nå.

Forskeren og fastlegen mener likevel men at det er behov for å tydeliggjøre at dette ikke betyr at pasientene alltid kan kreve å få det akkurat som de vil på legekontoret.

– Myndighetene forventer at legen skal holde igjen på antibiotika, valium og sykmelding. Men myndighetene har glemt å gi tydelig melding om at det finnes områder der pasientene ikke kan bestemme fritt, uttalte Nilsen til ABC Nyheter nylig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kunden har alltid rett, men det har ikke pasienten, fortsatte han.

Også leder i Allmennlegeforeningen, Tom Ole Øren, mener det er viktig at folk forstår hvorfor fastlegene har denne portnerrollen.

– Det er ikke for å være vanskelig med pasientene, men for at de som virkelig trenger spesialisthelsetjenestene ikke må vente for lenge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fastelegen påvirker pasientenes sykefravær

– Oppfordret til å lytte til legens anbefalinger

– Kan satsingen på «pasientens helsetjeneste» ha bidratt til at folk tror at de alltid har rett i møte med fastlegen/helsevesenet?

Statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H) i Helse- og omsorgsdepartementet. Foto: Stortinget
Statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H) i Helse- og omsorgsdepartementet. Foto: Stortinget

Nei, det er pasienten som er ekspert på eget liv, og deres kunnskap må brukes aktivt for å bedre behandlingen. Det er det pasientens helsetjeneste handler om, ikke om at pasienten skal kunne kreve en behandling som legen mener er faglig feil, svarer statssekretær Maria Jahrmann Bjerke (H).

– Er det en god idé med en informasjonskampanje for å lære folk mer om fastlegenes rolle?

– Jeg er enig i at det er viktig med god informasjon til pasientene. Vi har blant annet hatt informasjonskampanje om riktig bruk av antibiotika, der vi oppfordret til å lytte til legens anbefalinger, svarer Bjerke i en epost.

Les også: «Vi skaper pasientens helsevesen»

En undersøkelse fra 2015 viste at én av tre norske fastleger mener pasientene totalt sett mottar for mye legehjelp.

Les saken: Norske leger: – Pasientene mottar for mye legehjelp