Hurtigruten gjør tidenes oppgradering
- En historisk dag, sier toppsjefen.
Hurtigruten setter i gang den største miljøoppgraderingen i selskapets historie, skriver rederiet i en pressemelding fredag.
Nesten hele flåten skal bygges om til hybriddrift, med LNG-motorer og batteripakker.
Intensjonsavtale er signert med Rolls-Royce Marine om leveranse til oppgraderingsprogrammet, som omfatter seks skip med opsjon på ytterligere tre.
Oppgraderingen skal være ferdig før den nye avtalen trer i kraft 1. januar 2021.
- Dette er en investering i fremtiden, og en historisk dag for oss, for miljøet og for hele norskekysten. Kombinasjonen av batteripakker og de mest miljøvennlige og effektive gassmotorene på markedet vil gi en enorm miljøgevinst, sier Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam i en kommentar.
Les også: Forsinket levering av nytt skip kan koste Hurtigruten 100 millioner
- Helt ny standard
Hvert av de 6-9 skipene, som i dag går på diesel, vil få montert to helt nyutviklede Rolls-Royce Bergen gassmotorer som støttes av batteripakker. Ifølge Rolls-Royce setter motorene «en helt ny standard for kraft og effektivitet med svært lave utslipp».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRolls-Royce skal også levere elektrosystemet SAVe Cube med én integrert drivenhet og styresystem for hele skipet.
Som med hybrid-skipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som er under bygging nå, har Hurtigruten jobbet tett sammen med Bellona for valg av teknologi og miljøløsninger.
Vi gjør oppmerksom på at Trygve Hegnar er styreleder i Silk Topco, som han eier 4,91 prosent av gjennom selskapet Periscopus AS. Silk Topco eier på sin side Hurtigruten.
Denne saken ble først publisert i Hegnar.no
Les også:
Både Havila og Hurtigruten får kystrute-kontrakter
Renere luft når Hurtigruten kobles på landstrøm i Bergen havn
Hurtigruten varsler storsatsing - kjøper enda et skip