Nissan Leaf: Mye bra, men...

Artikkelen fortsetter under annonsen

For mange, antakelig de fleste, er nye Nissan Leaf et utmerket kjøp, men har du kjøpt bilen uprøvd kan du få en liten overraskelse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan Leaf seiler opp som en av folkebilene i Norge. Siden første generasjon kom på markedet i 2011 er det registrert over 30.000 Leaf i Norge. Med en helt ny generasjon på plass blir Leaf garantert en av bestselgerne i år. Kanskje går den helt til topps?

Allerede lenge før de første bilene var ankommet landet hadde mangfoldige tusen nordmenn bestilt bilen. Det kunne de i visshet om at de visste omtrent nøyaktig hvordan bilen ville være. Det er ikke noe sjansespill å kjøpe en Leaf, vel og merke dersom man ikke er høy, men det skal vi komme tilbake til.

Les også: Mercedes A-klasse klar for Norge

(Artikkelen fortsetter under bildet)

I løpet av mars ble det registrert 2.172 nye Leaf i Norge, som faktisk er rekord for en enkeltmodell i Norge. Tallene viser at Nissan har rett når de hevder at de er leveringsdyktige, men den store pågangen gir likevel ventetider. Per i dag anslås det at man må vente rundt seks-syv måneder dersom man bestiller en ny bil, men det er faktisk veldig bra i forhold til flere av hovedkonkurrentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter å ha kjørt nye Leaf noen dager kan vi slå fast at bilen innfrir på de fleste måter, selv om alt ikke er perfekt.

Første generasjon Leaf hadde et noe omstridt utseende. Den var noe helt nytt og demonstrerte for omverden at den var en miljøbil. Designet på den nye Leaf-en er tonet mer ned. Det er mer i tråd med det vi finner på andre Nissan-modeller, for eksempel med den V-formede fronten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk ut den nye el-lastebilen fra Volvo

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Det første som slår oss er hvor romslig Leaf er, ikke minst i bagasjerommet, som er på 435 liter (420 med Bose-anlegg). Til sammenligning rommer en VW e-Golf 341 liter.

Kupeen virker også romslig. Det store usikkerhetsmomentet for kjøperne er faktisk om de sitter godt nok. Høye personer kan slite med dårlig lårstøtte, mens hovedproblemet er at rattet ikke kan lengdejusteres. Det er ganske utrolig at Nissan ikke har fått dette på plass i 2018, så rådet vårt er at man i det minste prøvesitter bilen før kjøp. Vi anbefaler naturligvis også mulige kjøpere å kjøre bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nye Audi A6 Avant avslørt

(Artikkelen fortsetter under bildet)

For mange som kjøper elbil er rekkevidden avgjørende. Opel Ampera-e kunne takket være et stort batteri på 60 kWh klare en elektrisk rekkevidde som i praksis lå rundt 40 mil på sommeren, men den håpløse leveringssituasjonen på denne har fått kundene til å hoppe over til andre elbiler, som Leaf.

Da vi overtok en fulladet bil var oppgitt rekkevidde på rundt 23 mil, noe som rimer med vår erfaring på ikke altfor kalde senvinterdager. For mange er det nok. Vi kjørte ingen fullstendig rekkeviddetest denne gangen, men registrerer at andre som har kjørt Leaf konkluderer med at Hyundai ioniq og VW e-Golf, med mindre batterier, går minst like langt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her finner du de siste 48 biltestene på Hegnar.no

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nissan har imidlertid et ess i ermet til de som lider av rekkeviddeangst, en utgave med større batteri enn dagens på 40 kWh.

– Større batteripakke vil komme i løpet av første kvartal neste år, men det er ikke noe offisielt hva angår størrelse eller hvilken rekkevidde den vil gi, sier kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos den norske Nissan-importøren til Hegnar.no.

Det er grunn til å tro at den nye batteripakken er i Ampera-e-land når den kommer på markedet.

Les også: Her er helt nye Ford Focus

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Leaf har blitt morsommere å kjøre, ikke minst takket være større motor, som nå yter 150 hk (mot 109 hk før), et umiddelbart dreiemoment på 320 Nm og 0-100 km/t-tider på kjappe 7,9 sekunder.

Nytt i Leaf er såkalt e-Pedal, som innebærer at du i praksis kjører bilen med gasspedalen. I det du slipper opp bremser bilen automatisk. På denne måten regenereres mest mulig kraft, som igjen gir lengre rekkevidde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er uvant i starten, men etter noen minutter sitter det. Vi kjørte mesteparten av tiden med e-Pedal-funksjonen innkoblet. Det føltes som det mest naturlige i hele verden.

PS: Naturligvis får du to pedaler i bilen. Nissan kan berette om kunder som har hørt om e-Pedal som insisterer på å få bilen levert med bremsepedal i tillegg til gass…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vi har kjørt BMWs kule, nye SUV

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nissan satser på automome biler. I så henseende er Leaf tidlig ute med sin ProPILOT, som på dyrere biler sørger for å holde bilen i rett kjørefelt og holde avstanden til bilen foran.

I tillegg til Pro PILOT, kan Leaf også leveres med ProPILOT Park, som parkerer bilen for deg.

Nissan er tilbakeholdne med å gi konkrete salgstall for Leaf. De nøyer seg med å si at de har solgt «over 7.000» biler. Disse kan glede seg over en velkjørende og romslig elbil lastet med komfort- og sikkerhetsutstyr. Usikkerhetsmomentene er rekkevidden og komforten for de høyeste sjåførene.

Biltesten er først publisert på Hegnar.no