Den store elsykkeltesten

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elsykkel blir stadig mer utbredt og elsket av folket. Se hvilke elsykler som havner på topp når vi samler testresultater fra troverdige norske og utenlandske kilder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er Riese & Müller Nevo City som blir best i test. Kildene mener den er enkel i bruk, godt utstyrt, har lang rekkevidde og god motorkapasitet.

Merk at Nevo City er testet av to kilder i 2016. Blant elsyklene som har minst to nyere tester til grunn for totalscoren, får Merida eOne-SiXTy Steps 900E flest poeng. Den er testet to ganger i 2017.

Slik fungerer Test.no

Vi oppsummerer alle tester innen et tema og regner ut en samlescore mellom 0 og 100 for hvert produkt. Les mer

Dynamisk resultatliste

Vi oppdaterer listen etter hvert som det kommer nye tester og produkter i kategorien.

Tips oss gjerne om du kjenner til tester som ikke er tatt med.

Ikke langt bak Nevo City ligger forøvrig White SC-E Comp, som ble kåret til testvinner av begge kildene som anmeldte den i henholdsvis 2016 og 2017.

Fire andre elsykler på resultatlisten får høyere poengsum enn Nevo City, og én annen får akkurat like mange poeng, men ingen av disse blir testvinner. Grunnen er at de kun er testet av én kilde hver, og vi krever at et produkt må ha minst to tester for å kunne bli kåret som vinner. Les mer angående dette under avsnittet «Avgrensninger og oppgraderinger» nederst i artikkelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Elsykkel eller moped?

På grunn av motorene er elsykler en mellomting mellom en vanlig tråsykkel og moped. For at en elektrisk sykkel skal kunne kalles en tråsykkel, må den tilfredsstille kravene til maks motorkapasitet, motorkutt o.l. i EU-standarden EN15194. Går den over disse kravene, er den å anse som en moped, og du blir nødt til å forholde deg til avgifter og registrering av elsykkelen som om det var en moped.

Les også: Armbåndet som hjelper deg i gang med treningen

Hvor og hvordan skal sykkelen brukes?

Med en elsykkel kan distansen føles mye kortere, motbakkene bli overkommelige og den generelle sykkelopplevelsen bedre. Det er likevel en del ting du bør tenke over før du går til innkjøp av en elsykkel.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er blant annet viktig å finne ut om batteriet har lang nok rekkevidde og gir god nok kraft til motoren på de sykkelturene du planlegger. Skal du bruke den mest til korte og flate byturer, er det ikke sikkert du behøver den kraftigste typen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Sjekk ut hvilke løpesko som er testvinnere

Motorkraft og motorkutt

Antall watt på elmotoren sier noe om hvor god hjelp du kan få fra den når du sykler. Høyeste lovlige motorkapasitet for elsykler er på 250 W nominell (kontinuerlig) effekt, men noen elsykler har en motor som kan produsere høyere antall watt i kortere perioder. Så lenge kontinuerlig kraft er på maks 250 W, er den lovlig på veien under termen «tråsykkel».

Ikke bare motorkraften, men også kontrolleren og spenningen i batteriet har noe å si for hvor mye kraft motoren klarer å yte. Jo høyere antall volt (V) på batteriet, desto mer kraft kan batteriet potensielt sende til motoren. De fleste elsykler har 36 V-batterier, og 48 V er høyeste tillatte spenning.

I henhold til EU-standarden EN15194 skal alle elsykkelmotorer slutte å levere kraft når man stopper å tråkke, eller dersom man oppnår en hastighet på over 25 km/t (+/- 10 % feilmargin). Dermed får du ikke lenger motorhjelp for å komme opp i høyere hastigheter, men egen tråkkekraft kan du selvsagt fortsette å bruke.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Plassering av motor

En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller
En del elsykler har lavt innsteg for å gjøre det lettere ved på- og avstigning. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller

Motoren på elsykkelen kan være en såkalt krankmotor, som er midtplassert på sykkelen og koblet til kranken, eller navmotor plassert i enten for- eller bakhjulet. Navmotor i bakhjulet gir bakhjulsdrift og skyvekraft, mens navmotor i forhjulet gir forhjulsdrift og trekk-kraft. Krankmotor er den dyreste av de tre variantene, men den er mer effektiv, får utnyttet girene bedre, gir bedre vektbalanse, og den fører heller ikke til komplikasjoner ved bytte av hjul.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva slags assistanse trenger du?

Elsykler har ofte 3-6 assistansenivåer, som bestemmer hvor mye motorhjelp du får når du tråkker. Selv om elsykler egentlig ikke kan gi motorkraft hvis du ikke tråkker på pedalene, har de likevel lov til å ha Walk-Assist, som betyr at de gir deg hjelp når du triller eller ved igangsetting. Walk-Assist har en hastighetsgrense på 6 km/t.

Alle elsykler har en bremsesensor som stopper motoren når du bremser, samt en hastighetssensor som kutter motoren når den kommer opp i 25 km/t. I tillegg har de én av tre motorsensorer som forteller hvor mye kraft motoren skal gi når du bruker pedalene:

Artikkelen fortsetter under annonsen
  • Momentsensor: Måler hvor hardt du tråkker. Jo mer beinkraft du bruker, desto mer hjelp får du fra motoren på elsykkelen. Denne typen sensor er dyr og du må jobbe for hver watt du får tilbake i motorhjelp, men dette gjør også at rekkevidden øker. Sensoren reagerer raskt og gjør det enklere å starte i oppoverbakke. Momentsensorer kan også ha tilleggssensorer, som f.eks. en type hastighetssensor som gir deg mer motorhjelp jo høyere rullehastigheten eller tråkkehastigheten er.
  • Rotasjonssensor: Fungerer mer som en cruisekontroll; du får jevn motorhjelp styrt av assistansenivået du velger på kontrollenheten/displayet, uansett hvor lett eller hardt du tråkker. Denne typen er billig, men gir kortere rekkevidde og mer forsinkelse og «hakking» når motoren slår inn.
  • Hybridsensor: Har både moment- og rotasjonssensor, som det kan byttes mellom etter hva som trengs i situasjonen. Momentsensoren fungerer godt i oppoverbakkene, fordi den gir raskt ekstra kraft når du jobber tungt, men den gir mindre hjelp når du er på flat mark og bruker lite beinkraft. Da kan momentsensoren skrus av manuelt, slik at rotasjonssensoren kicker inn og gir mer assistanse enn momentsensoren vil gi.

Les også: Se hvilken elbil du bør investere i

Hvor langt skal du sykle?

Batteriet på den elektriske sykkelen kan si oss noe om hvor lang rekkevidden blir. Batteriets amperetimer (Ah) forteller hvor stor batterikapasitet det har, eller hvor mye strøm batteriet klarer å gi. Watt-timene (Wh) forteller hvor mye energi som ligger lagret i batteriet. De fleste elsyklene har batteri på rundt 400 eller 500 Wh og mellom 10 og 14 Ah. Jo høyere antall Ah og Wh, desto lengre kan du i teorien sykle mellom hver oppladning av batteriet. Samtidig må man huske på at rekkevidden også påvirkes av veiforhold, temperatur, assistansenivå og den totale vekten av sykkel og fører.

Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller
Mange sykler har navgir. Disse er lettere å vedlikeholde og er mer driftssikre enn kjedegir. Illustrasjonsfoto: Riese & Müller

Produsentene oppgir ofte forventet minimum og maksimum rekkevidde. For elsyklene i testen spenner maks rekkevidde fra 20 km til 160 km, avhengig av hvilken modell du velger. For å oppnå den største rekkevidden som er oppgitt er det forutsatt at du har optimale vær- og kjøreforhold, samt bruker det mest energisparende (og minst hjelpsomme) assistansenivået.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

NAF-testen fra 2016 viser at den reelle rekkevidden som oftest ligger nærmere minimums- enn maksimumstallet som er oppgitt av produsenten. De fleste syklene lå på rundt 35-50 km i faktisk rekkevidde da de ble testet, og den lengste rekkevidden ble målt til 71 km for White SC-E Comp.

Ladetid er oppgitt til rundt 4-6 t på mange elsykler, men også her viser NAF-testen at det noen ganger tar lengre tid enn produsentene hevder. Biltema Elsykkel Low Step 28" , Off Course El-sykkel (ikke lenger til salgs) og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) ble målt til henholdsvis 2, 4 og nesten 5 timer lengre ladetid enn det som er oppgitt av produsenten.

Hvilken type bremser er best?

De fleste elsyklene har hydrauliske skivebremser, men noen få har felgbremser eller hånd- og fotbremser . Sistenevnte er billigere, men kvaliteten er mye lavere enn ved skivebremser. NAF-testen viste at EcoRide Ambassador og Benelli Classica (ikke til salgs i Norge) er de eneste som får godkjente bremser på tross av fot- og håndbremsene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Finn ut hvilken tredemølle som er best i test

Elsykkelguide

Forbrukerrådet har skrevet en elsykkelguide som gir deg mye informasjon og oversikt hvis du ønsker å lese mer fakta om elsykler.

Avgrensninger og oppgraderinger

Det finnes mange elsykler som er testet av kun én kilde, og blant disse har vi valgt ut syklene som har fått toppscore eller blitt kåret til testvinnere/godt kjøp el.l, samt sykler som selger spesielt godt i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der vi har informasjon om at modeller er blitt oppgradert siden teståret, har vi tydeliggjort i produktbeskrivelsene hvilken utgave som er testet og hvilke endringer som er gjort på de nye modellene.

Nyere tester og sykler

I årets test har vi kun inkludert anmeldelser fra 2016 og frem til i dag for å gjøre resultatlisten så relevant som overhodet mulig. Det fører imidlertid til at vinneren fra 2017, Haibike Sduro Trekking 5.0, som ble testet i 2015 og 2016, kun har 2016-testen til grunn for totalscoren i årets samletest. Med bare én testkilde kan den ikke bli kåret til vinner i år, men vi gjør oppmerksom på at denne kan være et godt alternativ.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har også utelukket alle elsykler som ikke lenger er til salgs i butikk i Norge, også for å holde testen så relevant som mulig. Hvis du skal handle på bruktmarkedet, kan du sjekke resultater av de eldre modellene i samletestene fra 2017 og 2015.

Pris

I denne testen har vi valgt å inkludere elsykler i alle prisklasser. Det kan være lurt å ha dette i bakhodet når du leser resultatlisten, ettersom billige og dyre elsykler ikke nødvendigvis kan sammenlignes og settes direkte opp mot hverandre. Vi har likevel valgt å ikke sette pris som begrensing, slik at man kan finne noe for enhver smak og gjøre seg opp sin egen mening om hva som er viktigst.

Les deg opp

Vi anbefaler at du klikker deg inn på de ulike testlenkene som danner grunnlaget for toppscoren før du tar et valg, slik at du får et bedre bilde av testresultatene, spesifikasjonene og andre detaljer ved elsyklene enn vi klarer å gi deg i oppsummeringen vår. Da kan du også avgjøre hvor grundig du mener kildene har utført testene, og se om de har vektlagt de kriteriene som er viktige for deg og dine behov. Det er ellers smart å prøvekjøre elsykkelen hos en forhandler før du tar det endelige valget.

Testen er opprinnelig publisert på Test.no