Norge har fått sine første lynladestasjoner for elbil

Christina Bu i Elbilforeningen og Rami Syväri i Fortum Charge & Drive åpner. Foto: Viktor Jæger.
Christina Bu i Elbilforeningen og Rami Syväri i Fortum Charge & Drive åpner. Foto: Viktor Jæger.
Artikkelen fortsetter under annonsen

25 mil rekkevidde på 10 minutter er en realitet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fortum Charge & Drive og 7-Eleven åpnet i dag de første ladestasjonene i Norge som kan lade neste generasjons elbiler med full effekt. Ladestedet ved Nygårdskrysset i Ås er del av en korridor som knytter sammen Oslo, Stockholm og Helsingfors for fremtidens elbiler.

– Neste generasjons elbiler ruller snart ut fra fabrikkene. Disse bilene har lenger rekkevidde og muligheten for raskere lading. Derfor bygger vi i Fortum allerede nå ladestasjoner som kan lade neste generasjons elbiler når de kommer på veiene. Med disse ladestasjonene kan man lade en elbil for 25 mils kjøring på ti minutter, sier Stian Mathisen i Fortum i en melding.

Les også: Norge blir del av nytt lynlade-nettverk for elbil

Jaguar I-PACE, Audi e-tron og Hyundai Kona er blant bilene som kommer på markedet i nær fremtid som vil være avhengig av lynladestasjoner for å kunne lade med full effekt. Disse bilene kan nemlig lades raskere enn det dagens hurtigladestasjoner muliggjør. Mens dagens hurtigladestasjoner tilbyr 50 kilowatt effekt, så vil de nye lynladestasjonene kunne tilby opp til 350 kilowatt. Også dagens elbiler som er begrenset til hurtiglading med 50 kilowatt vil kunne lade på de nye lynladestasjonene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med åpningen av lynladestasjonen vil de som vurderer elbil som sin neste bil, få nok et godt kjøpsargument. Mange av NAFs medlemmer er avhengig av bilen, og skal de tørre å satse på ny teknologi må de vite at det er mulig å lade raskt og effektivt. En lynladekorridor mellom de store nordiske byene viser virkelig vei inn i fremtiden, mener kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF.

Om det i fremtiden kommer biler som kan håndtere lading med 500 kilowatts effekt, så kan de nye ladestasjonene også oppgradere til å levere denne effekten.

Les også: Rygge får Europas største ladestasjon

Denne saken ble først publisert i Hegnar.no