– Reklamasjonsrettighetene må følge bilen

Bilkjøper Kjell Asmund Akerholt møtte i Høyesterett med et stort antall NAF-ansatte i ryggen. Tilstede i retten var også bilkonsernet RSA og representanter for Norges Bilbransjeforbund. Foto: Geir Røed
Bilkjøper Kjell Asmund Akerholt møtte i Høyesterett med et stort antall NAF-ansatte i ryggen. Tilstede i retten var også bilkonsernet RSA og representanter for Norges Bilbransjeforbund. Foto: Geir Røed
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er håpløst når man kjøper bil og ikke har reklamasjonsrettigheter, sier bilkjøper Kjell Asmund Akerholt fra Hof i Vestfold. Onsdag møtte han og NAF i Høyesterett for å kjempe for bedre reklamasjonsrettigheter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fem års reklamasjonsrett er etter hvert en velkjent forbrukerrettighet. Men hvilke rettigheter har man når bruktbilen man har kjøpt av en annen privatperson er mangelfullt reparert – med et dyrt motorhavari som resultat?

Det er det sentrale spørsmålet i rettssaken mellom bilkjøper Kjell Asmund Akerholt fra Hof i Vestfold og bilkonsernet RSA, som blant annet selger bilmerket Suzuki.

Bakgrunnen er denne: Ett år etter at Akerholt kjøpte en brukt Suzuki Grand Vitara XL av en annen privatperson, havarerte motoren. Det skjedde høyst trolig fordi en bolt til registerreimen knakk fordi den ikke ble skrudd til skikkelig da registerreimen ble skiftet på et RSA-verksted før bilen ble solgt.

Bolten skal holde hele bilens levetid, og det var lenge til registerreimen neste gang skulle skiftes.

Les også: «Hvis du vil bli rik på kriminalitet bør du begynne å selge bruktbiler»

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Angår mange

RSAs verksted avslo å dekke reparasjonen, som kostet hele 77.000 kroner. I Forbrukerklageutvalget fikk bilkjøperen Kjell Asmund Akerholt medhold, i Nordre Vestfold tingrett tapte han, og i Agder lagmannsrett vant han.

Denne uka er reklamasjonssaken behandlet i Høyesterett. Akerholt møtte sammen med en stor delegasjon fra NAF, som har valgt å kjøre saken til topps i rettssystemet for medlemmet sitt.

– Dette er en veldig viktig sak som angår mange av medlemmene våre, sier administrerende direktør Stig Skjøstad i NAF.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Høyesteretts fem dommere skal nå ta stilling til reklamasjonsrettighetene i salg av bruktbil mellom private. Foto: Geir Røed
Høyesteretts fem dommere skal nå ta stilling til reklamasjonsrettighetene i salg av bruktbil mellom private. Foto: Geir Røed

– Vi mener at en dårlig utført verkstedjobb skal repareres, uavhengig av om bilen er solgt videre. Reklamasjonsrettighetene skal følge bilen, sier Skjøstad.

Les også: Nye Nissan Leaf imponerer kraftig

– Må reklamere til selger

Lagmannsretten mener det er bevist at den sannsynlige årsaken til motorhavariet var at verkstedet ikke hadde skrudd bolten riktig til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men RSA mener bilkjøperen må reklamere til den private selgeren av bilen, og ikke til verkstedet som skal ha utført den mangelfulle reparasjonen.

(Saken fortsetter under)

Advokat Fredrik Edvardsen (t.h.) representerer bilkonsernet RSA, mens advokat Jens Christian Riege fra NAF Advokat representerer den private bilkjøperen fra Vestfold. Foto: Geir Røed
Advokat Fredrik Edvardsen (t.h.) representerer bilkonsernet RSA, mens advokat Jens Christian Riege fra NAF Advokat representerer den private bilkjøperen fra Vestfold. Foto: Geir Røed

– Det er fordi lovhjemmelen i kjøpsloven begrenser seg til tidligere selgere. RSA er ikke tidligere selger, men bare tidligere yrkesutøver, sier RSAs advokat Fredrik Edvardsen til Motor.

Les også: Opel Insignia vinner den tøffeste vintertesten

– Uavklart rettspraksis

Årlig selges det i underkant av en halv million bruktbiler mellom privatpersoner. Mange bilkjøpere får i ettertid problemer etter verkstedbesøk som bilselgeren har hatt.

Både RSAs advokat Fredrik Edvardsen og NAFs advokat Jens Christian Riege mener det er mangelfull rettspraksis om reklamasjonsrettigheter i slike bilsalg – og derfor viktig at reklamasjonsrettighetene nå avklares av Høyesterett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er viktig at Høyesterett nå skal avklare om en bilkjøper kan gå rett på verkstedet, eller om han må gå på tidligere eier, sier Jens Christian Riege.

Les også: Har du lurt på hvorfor Tesla gir deg gratis internett i bilen?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Glad for støtte

Spørsmålet skal avklares av fem høyesterettsdommere, som onsdag lyttet til de to partenes advokater.

– Slik det er nå blir bilkjøperne små mot de store aktørene som profitterer på å avslå reklamasjoner, sier NAF-direktør Skjøstad.

(Saken fortsetter under)

NAF-direktør Stig Skjøstad (t.v.) og RSA-direktør Rune Hegstad møttes i Høyesterett denne uka. Foto: Geir Røed
NAF-direktør Stig Skjøstad (t.v.) og RSA-direktør Rune Hegstad møttes i Høyesterett denne uka. Foto: Geir Røed

Direktør i RSA Bil, Rune Hegstad, ser på rettsstriden mer som en prinsippsak.

– Vi vil bare at loven skal tolkes likt. Til nå er den tolket forskjellig av lavere rettsinstanser, sier Hegstad til Motor.

Bilkjøper Kjell Asmund Akerholt er glad for støtten han får fra NAF.

– De fleste tror jo at reklamasjonsrettighetene følger bilen og ikke eieren av bilen. Det er veldig bra at NAF tar denne saken helt til Høyesterett, sier han.

Saken er opprinnelig publisert på Motor.no