Solvik-Olsen vurderer økt avgift på å «fly forbi» 

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vurderer å la fly som ikke lander i Norge betale litt mer i avgifter. Foto: Berit Roald/ NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vurderer å la fly som ikke lander i Norge betale litt mer i avgifter. Foto: Berit Roald/ NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter at Widerøe meldte at de vil kutte i flere ruter vurderer samferdselsministeren Ketil Solvik-Olsen (Frp) å flytte avgiftstrykket fra flyplass til luftrom.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 13. august skal Widerøe kutte 44 av de om lag 400 ukentlige rutene selskapet flyr i Norge. Selskapet forklarer dette med at staten har tatt ut flere ruter fra anbudssystemet, og at avgiftstrykket har økt i luftfarten over tid, skriver E24 tirsdag.

På bakgrunn av disse kuttene varsler Solvik-Olsen at han vil se på avgiftssystemet og muligheten for å flytte avgiftstrykket fra flyplassene og opp til bruken av luftrommet.

– Det vil medføre at fly som ikke lander i Norge må ta litt mer av avgiftskaken, mens fly med hyppige landinger kan komme bedre ut, sier ministeren til avisen og forklarer at dette gjerne handler om gamle internasjonale avtaler som snart skal revideres.

Solvik-Olsen påpeker derimot at det årlig brukes rundt én milliard kroner på å dekke underskuddene på flyplassene i distriktene – et underskudd som dekkes med overskuddet fra de store flyplassene. I tillegg kjøper flyruter i anbudssystemet for betydelige summer. I 2018 brukte staten 729,1 millioner på å kjøpe flyruter, skriver E24.