I år betaler vi over 10 milliarder kroner i bompenger

FULL BOMPENGE-FART: Regjeringen kan skryte av rekordhøy aktivitet i veibyggingen. Og et nivå på bompengeinnkrevingen som heller ingen andre er i nærheten av å matche. Bildet er tatt under Stortingets høytidelige åpning 9. oktober 2017. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen / Stortinget.
FULL BOMPENGE-FART: Regjeringen kan skryte av rekordhøy aktivitet i veibyggingen. Og et nivå på bompengeinnkrevingen som heller ingen andre er i nærheten av å matche. Bildet er tatt under Stortingets høytidelige åpning 9. oktober 2017. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen / Stortinget.
Artikkelen fortsetter under annonsen

De 10 siste årene har bompengebetalingen skutt i været. I 2018 regner Vegdirektoratet med at bompengebetalingen passerer en magisk grense på 10 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Midt på 2000-tallet betalte norske bilister ca. fem milliarder kroner (2016-kroner) årlig i bompenger.

Men etter at den rødgrønne regjeringen overtok i 2005 har veibyggingen skutt fart. Den høye aktiviteten har blitt enda større under samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og den blåblå regjeringen.

Det samme har bompengebetalingen.

Les også: Disse veiprosjektene åpnes i 2018

10,7 milliarder kroner

I 2016 betalte vi 9,8 milliarder kroner i bompenger, ifølge årsrapporten fra bompengeselskapene for 2016, som nylig ble offentliggjort.

I 2017 regner Vegdirektoratet med at bompengeinntektene økte med ytterligere et par hundre milliarder. For 2018 gjør bompengebetalingen ifølge prognosene et byks til godt over 10 milliarder kroner – nærmere bestemt 10,7 milliarder kroner.

Det betyr at de 2,5 millioner bilistene her i landet må betale i gjennomsnitt 4300 kroner i bompenger i år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her bygges det i 2018

Økning på grunn av Oslo

Men det er store geografiske skjevheter. Dagens bompengebetaling er også nesten bare starten på det som kommer. Motors kartlegging av bompenge-Norge viser at bompengebetalingen fremover vil vokse raskt . Noen veistrekninger og byer, som Oslo, både har og får svært høye bomtakster.

– Hovedårsaken til økningen i bompengene fra 2017 til 2018 er takstøkningene i Oslo, heter det i årsrapporten fra bompengeselskapene.

Les også: Her er alle bilnyhetene fra utstillingen i Genève

227 bomstasjoner

I Oslo blir det om ett år så mange bomstasjoner at det er vanskelig å få plass til takstskiltene. Samtidig er deler av landet fortsatt bompengefritt.

– Nå er det 227 bomstasjoner i Norge, opplyser rådgiver Nina Lysfjord, som jobber med bompengeforvaltning i Vegdirektoratet til Motor. Ingen av disse ligger nå i Finnmark og Aust-Agder. Aust-Agder får snart bommer igjen når det bygges firefeltsvei på E18, mens bomringen i Namsos i Nord-Trøndelag snart forsvinner.

Les også: Vegvesenet med veiplan til 135 milliarder

Denne saken ble først publisert i Motor.no