Milliardstup for Rema 1000: – Aldri har butikkene sett bedre ut

Ole Robert Reitan (REMA 1000) mener 2017 har vært et lærerikt år. Foto: Thor Nielsen / NTB scanpix
Ole Robert Reitan (REMA 1000) mener 2017 har vært et lærerikt år. Foto: Thor Nielsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen i den Reitan-eide dagligvarekjeden Rema 1000 falt med 1,4 milliarder kroner i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kom fram i Reitangruppens årsresultat som ble lagt fram i Trondheim onsdag.

Rema 1000 solgte i 2016 dagligvarer for 67,8 milliarder kroner. I fjor falt dette til 66,4 milliarder.

Driftsresultatet for Rema 1000 endte på 1,7 milliarder, ned fra 2,3 milliarder i 2016.

Totalomsetningen for Reitangruppen falt med vel 100 millioner kroner, fra 89,2 milliarder i 2016 til 89,1 milliarder i 2017.

Fornøyd

Administrerende direktør Odd Reitan er likevel fornøyd.

– 2017 ble et meget godt år. Vi gjør ikke alt rett, men vi gjør mer rett enn feil. Mest stolt er jeg over våre gode kjøpmenn som sammen med oss har skapt både arbeidsplasser og verdier, sier han.

Han trekker fram at Reitangruppen de siste fem årene har investert mer enn 8 milliarder kroner i butikker, stasjoner, logistikk og industri. Han varsler også at investeringstakten vil øke i årene som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Negative ting snus kjapt til noe positivt. Når folk henger med hodet og påstår at ting er umulig, minner jeg dem på at i ordet «umulig» er det meste «mulig», sier Odd Reitan.

God start

– Aldri har lagånden og pågangsmotet vært større, aldri har butikkene sett bedre ut og aldri har vi lært så mye som i 2017. En skikkelig kraftsamling har det vært i året som gikk, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan, som skryter av 1,2 millioner nedlastinger av appen Æ.

– Vi har hatt en god start på 2018, kundene kommer tilbake og vi tar markedsandeler. Vi tar med oss gode og litt røffere erfaringer inn i det nye året, sier Ole Robert Reitan.

Rema 1000 svekket sin posisjon i det norske dagligvaremarkedet med 0,99 prosentpoeng i 2017. Coop-kjeden Extra ble fjorårets vinner.

Rema hadde en markedsandel på under en firedel – 23,4 prosent – ved utgangen av 2017. Tallene er hentet fra en fersk analyse fra Nielsen.

Les også: Rema 1000-direktør: – Det er nesten så vi ikke helt tror det

Rema 1000 kåret til beste butikkjede i Danmark