Domstol godkjenner dieselforbud i tyske byer

Artikkelen fortsetter under annonsen

En tysk domstol har avgjort at byer i Tyskland kan innføre forbud mot dieselbiler i bysentrum.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjennelsen falt i en domstol i Leipzig tirsdag og omfatter i første omgang Düsseldorf og Stuttgart. Men dette kan bane vei for at andre byer også kan innføre forbud mot eller begrensninger på dieselbiler.

Kontroversielt

I sin tur kan det føre til konsekvenser for Tysklands store bilindustri.

Dieselbruk begynte å bli en kontroversiell sak da det i 2015 ble kjent at Volkswagen, og etter hvert også andre bilprodusenter, hadde jukset med testresultater for å skjule de reelle utslippene fra dieselmotorer.

Kjennelsen var resultat av et søksmål fra forbruker- og miljøvernorganisasjonen DUH (Deutsche Umwelthilfe), som i flere år har levert søksmål mot tyske byer med krav om å innføre strengere krav for å redusere luftforurensing.

15 millioner dieselbiler i Tyskland

Saken har dermed ingen direkte sammenheng med dieselskandalen som hadde sitt utgangspunkt i Volkswagen, men henger sammen med at luftkvaliteten i mange tyske byer er dårligere enn det loven tillater. Ifølge tall fra tyske myndigheter dør årlig rundt 6.000 mennesker for tidlig som følge av høye nivåer av nitrogenoksid (NOx). Rundt 60 prosent av NOx-utslipp kommer fra kjøretøy, og i særdeleshet fra dieselmotorer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes over 15 millioner biler med dieselmotor på tyske veier, i tillegg til flere millioner lastebiler, busser og tunge kjøretøy som også bruker diesel.

Diesel-biler vil bli forbudt i Roma fra 2024

Romas ordfører vil forby dieselbiler i sentrum av den italienske hovedstaden fra 2024.

– Vi må handle raskt av hensyn til klimaendringene. Og hvis vi skal være seriøse, må vi vise at vi har mot til å ta tøffe beslutninger, skriver Roma-ordfører Virginia Raggi på Facebook.

Hun varsler dermed et dieselforbud i sentrum av Roma fra 2024.

Fram til 2015 hadde over 50 prosent av nye biler i Europa dieselmotorer.