Denne uken kommer den: Teslas første store konkurrent
Nye I-Pace debuterer 1. mars.
Tesla har tatt resten av bilbransjen på senga de siste årene. Med Model S og Model X har de bevist at det er et marked for store og kostbare elbiler.
Og Tesla har vært i den temmelig unike situasjonen at de ikke har hatt konkurrenter til disse bilene. De har fått ha klassen helt for seg selv, men det varer ikke mye lenger.
Nå har nemlig de tradisjonelle bilprodusentene våknet. Det jobbes på spreng med elbiler hos mange av dem og først ut i en lang rekke av kommende modeller er Jaguar I-Pace.
Debuterer 1. mars
Jaguars første elbil er en SUV. Den er en del mindre enn Teslas Model X, men den skal i praksis levere mye av det samme, inkludert kjøreegenskaper som sannsynligvis blir flere hakk mer sporty enn på Teslaen.
Nå har Jaguar bekreftet at bilen skal vises første gang 1. mars, før den så blir å finne på bilutstillingen i Geneve som åpner dørene i neste uke.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenJaguar har også sendt ut et nytt bilde av bilen. Det viser bilen ovenfra, sammen med Jaguars to andre SUVer, E-Pace og F-Pace. Størrelsesmessig plasserer I-Pace seg mellom disse to.
Les også: 6.000 nordmenn står i kø for denne elektriske SUV-en
Saken fortsetter under
Får bilene til sommeren
I-Pace er ventet til Norge til sommeren og kommer til å sørge for salgsrekord for Jaguar her hjemme. Hele 1.200 kunder har allerede betalt depositum på bilen.
Jaguar har ennå ikke gått ut med noen offisiell pris, men etter det vi i Broom kjenner til, skal den starte på 736.000 kroner. Det er innstegsmodellen, kalt SE. Det kommer ytterligere to utgaver, der toppmodellen skal koste 836.000 kroner. Utstyrsnivået skal være høyt, helt fra SE av.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenJaguar sier ikke noe konkret om når de første kundene skal få bilene sine, bare at det skjer "til sommeren". De 1.200 som allerede har bestilt, skal etter planen få bilene sine i løpet av 2018. For øvrige kunder kan det ble noe ventetid, uten at vi har fått bekreftet det konkret.
Artikkelen fortsetter under annonsenSaken fortsetter under
Les også: BMW har hele 12 nye elbiler på vei
500 kilometer rekkevidde
Rekkevidde er naturligvis et viktig spørsmål her. Jaguar har tidligere har antydet rekkevidde på minst 500 kilometer, etter den såkalte NEDC-normen. Kanskje blir det også flere utgaver her, med kortere rekkevidde, til lavere pris.
Hengerfeste er også viktig for mange norske kunder. Her går ryktene på at bilen blir tilbudt med det, og at maksimal hengervekt blir på 750 kilo. Det bør holde til manges behov.
Les også: Vi har allerede kjørt I-Pace, langt nord i Sverige.
Se video: Her tester de Jaguar I Pace på vinterføre