Telefonsvindlere stjal mobilnummeret: – Skikkelig ubehagelig

Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Illustrasjonsfoto: COLOURBOX
Artikkelen fortsetter under annonsen

Anne Marte Sandnes (33) ble nedringt etter at hun fikk mobilnummeret sitt «stjålet» av svindlere. Telia beklager at det har tatt en hel arbeidsuke å stoppe misbruket av nummeret. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telefonsvindel der svindlerne oppgir seg å være fra Microsoft er ikke noe nytt. Mange har etter hvert fått med seg at dette skjer og skjønt at de skal legge på når noen ringer og utgir seg for å jobbe i Microsoft og å ville hjelpe deg med PC-en din.

Tips for å unngå svindel:

Bruk sunn fornuft. Verken Microsoft, Windows eller andre PC-leverandører kontakter deg for å be deg laste ned programmer. Det viktigste er derfor at flest mulig kjenner til svindelmetoden.

Hvis du oppdager at noen har misbrukt nummeret ditt, ta kontakt med kundeservice hos din mobiloperatør.

Husk også at de aller fleste smarttelefonene i dag også kan sperre anrop fra plagsomme numre, og det finnes gratisapper som tilbyr det samme.

Vi ser at mennesker fra alle samfunnslag kan falle for svindelen. Det handler mer om at svindlerne treffer på de til «rett» tid og omstendigheter som gjør at svindelen virker logisk. Heldigvis er det flere og flere som blir kritiske til fremmede som kontakter de på telefonen.

Kilde: Telenor

Men de som blir oppringt av svindlere, er ikke de eneste ofrene i slike saker. Uheldige Anne Marte Sandnes (33) opplevde denne uken at svindlerne stjal hennes mobilnummer.

– Mandag morgen da jeg er ute med hunden, begynner det å ringe folk på mobilen min som jeg ikke vet hvem er. «Hei, jeg ser du har ringt meg nettopp», sier de, men jeg har ikke ringt noen. Telefonen har ligget i lomma mi og vært låst.

Folk fortsetter å ringe. Sandnes svarer at hun ikke har ringt dem og legger på.

– Med en gang jeg legger på begynner det å ringe igjen. «Hei, jeg ser du har ringt.» Sånn fortsetter det. Det ringer og ringer og ringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trodde det var en dårlig spøk

Det var første dag i vinterferien og Sandnes som er lærer, tenkte at det sikkert var noen som hadde tatt nummeret hennes på tull.

– Det fortsatte å renne inn SMS-er, meldinger på Facebook og tapte anrop. Da det var 50 tapte anrop ga jeg opp å ringe folk opp igjen. Så ble det 100 og 200 tapte anrop. Da skjønte jeg at dette ikke bare var en dårlig spøk.

Foto: Privat
Foto: Privat

Hun bestemte seg for å kontakte Telia, som er hennes teleoperatør.

– Jeg prøvde å skrive til dem på Facebook, for det gikk ikke an å ringe fra telefonen siden jeg ble oppringt hele tiden. Det var til og med vanskelig å skrive meldinger, fordi det helt tiden kom anrop.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sandnes fikk svar fra Telia om at hun var blitt utsatt for det som kalles «spoofing» og at de hadde informert sin sikkerhetsavdeling om dette.

– Det hjalp ikke meg. Da jeg spurte hva jeg kunne gjøre, fikk jeg svar om at det eneste de kunne tilby var et ny nytt telefonnummer gratis. De kunne ikke stoppe dette på noe vis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sandnes bestemte seg for at hun selv måtte advare folk mot svindlerne, og la derfor ut en offentlig melding på Facebook-profilen sin.

Mange har funnet frem til meldingen og kommenterer at de har blitt oppringt av svindlerne. Hele uka har det fortsatt å komme meldinger fra folk som hadde blitt oppringt fra hennes nummer. Senest fredag ettermiddag.

– Opplevelsen har vært skikkelig ubehagelig. Selv om jeg nå har fått nytt nummer står det gamle nummeret fremdeles oppført på mitt navn i telefonkatalogen på nett. Der står det fremdeles oppført mitt navn og min adresse knyttet til nummeret som blir brukt til å svindle folk.

– Mange har skrevet til meg for å informere meg om at svindlere bruker nummeret mitt. De tror jeg har mistet telefonen eller sim-kortet. Men jeg har ikke gjort noe for at dette skulle skje. Dette er tilfeldig og utrolig uflaks. Jeg vil ikke bli forbundet med svindel!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Vær på vakt mot epost om skattemessig tilbakebetaling

– Som å bruke noen andres navn

Kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim i Telia forklarer at «spoofing» kan sammenlignes med om du går på gata og sier til andre at du heter noe annet enn du gjør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I noen andre land tillater operatører at du endrer på «navnet ditt» idet du ringer. Når samtalen kommer til Norge, etter å ha gått frem og tilbake mellom basestasjoner i andre land, har vi ikke mulighet til å se at det er en «falsk» samtale, sier han til ABC Nyheter.

Han forklarer at måten svindlerne velger nummer på kan være helt vilkårlig.

– Kanskje har de en liste og starter med nummer som slutter med 01. De ringer deg opp og du svarer, og så gjør de ikke noe mer ut av det der og da. Men så har de kanskje et callsenter der alle utgir seg for å være dette nummeret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvis 10-20-30 mennesker sitter der, og alle utgir seg for å være dette norske nummeret, så vil den stakkaren som har nummeret oppleve at svært mange ringer dem opp igjen.

Over 1000 tapte anrop

Dette kan Sandnes skrive under på:

– Til sammen har jeg sikkert fått over 1000 tapte anrop og utallige SMS-er og meldinger på Facebook. Og dette er folk som ikke har svart når de har blitt oppringt av svindlerne. I tillegg kommer de som har blitt oppringt og har svart.

– Jeg synes det er utrolig at dette går an og at det ikke er noe man kan gjøre for å stoppe det når nummeret først er stjålet, sier Sandnes.

– Dette begynte på mandag og da kontaktet kunden dere. Folk blir fremdeles oppringt fra hennes nummer. Er det ikke noe man kan gjøre for å stoppe det, Fredheim i Telia?

– Vi har forsøkt tidligere og det er vanskelig, svarer Fredheim i Telia når ABC Nyheter først tar kontakt fredag ettermiddag.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Microsoft-svindler: – Tror du at jeg tuller med deg?

– Kan umiddelbart stanse misbruket

Også hos Telenor er de godt kjent med at svindlere stjeler kunders telenummer på denne måten.

– Hensikten med å bruke norske nummer er å få deg til å ta telefonen. Svindleren vet at mange stoler mer på et norsk nummer enn et utenlandsk nummer. De utnytter ulike typer programvare via nettet for å endre sitt visningsnummer til et norsk nummer, sier Magnus Line, Informasjonssjef i Telenor Norge, til ABC Nyheter.

Han forklarer at det ikke er snakk om at telefonen eller nummeret ditt har blitt hacket.

– Det er svært viktig å understreke. Dette er programvare som gjør at du kan utgi deg for å ringe fra et nummer som ikke er ditt, og det er dessverre lett tilgjengelig internasjonalt, sier Line.

Han forklarer at deres sikkerhetsavdeling i samråd med den uheldige kunden, kan sperre nummeret for utenlandsk trafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er et effektivt grep som vi bruker på våre kunder. Da vil vi umiddelbart stanse misbruket, sier informasjonssjefen.

Telia beklager

Da ABC Nyheter kontaktet Telia på ny, for å høre hvorfor de ikke i løpet av en hel arbeidsuke har klart å stanse misbruket av Sandnes gamle nummer, må Fredheim sjekke med sikkerhetssjefen i selskapet.

Etter å ha gjort det kommer beklagelsen:

– Det er svært leit å høre at kunden vår fortsatt blir kontaktet av nordmenn som har blitt oppringt av svindlere fra utlandet som benytter hennes tidligere (spoofede) telefonnummer, skriver kommunikasjonsrådgiver Kristian K. Fredheim i en epost til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre skriver at han at feilen skyldes en kommunikasjonssvikt.

– Da hun kontaktet vår kundeservice og fikk skiftet til et nytt nummer, skulle vi ha ryddet opp i dette, men det er beklageligvis ikke blitt gjort grunnet en intern kommunikasjonssvikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har nå sørget for at fremtidige forsøk på å «spoofe» fra utlandet til Norge med denne kundens tidligere nummer er sperret i våre systemer og dermed umulig å få til. Forhåpentligvis letter dette trykket og pågangen av henvendelser til den uheldige og forståelig nok frustrerte kunden vår, avslutter Fredheim.

Slik gikk det da «Microsoft» forsøkte å svindle ABC Nyheter i 2016:

Se også: Microsoft-svindler: Tror du jeg tuller med deg?