Bremseskjermen til F-35 brukt for første gang

Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet. Her blir skjermen til de norske F-35-flyene brukt for første gang.
Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet. Her blir skjermen til de norske F-35-flyene brukt for første gang. Foto: Forsvaret / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang har kampflyet F-35 brukt bremseskjermen. Denne er viktig for bruk under ekstreme norske forhold, ifølge Forsvaret.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testingen av den spesialutviklede skjermen startet for snart ett år siden. Den ble brukt første gang på under landing på kampflybasen i Ørland kommune 16. februar.

– Våre kampfly må kunne lande under ekstreme norske vinterforhold, og Norge som har erfaring med dette er med på å utvikle og teste bremseskjermen for F-35. Jeg er svært tilfreds med at Luftforsvaret er i rute mot operativ evne med F-35 i 2019, også under krevende vinterforhold, sier programdirektør Morten Klever i kampflyprogrammet.

Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet.

– F-35 har vist seg langt mer stabil under landing med bremseskjerm enn F-16, som kan være ganske vrien å hanskes med i slike situasjoner. Blant annet skyldes dette at F-35 er tyngre og har bredere landingsstell, sier Klever.

Fram til 2025 skal Norge anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35. Sju fly er levert og i bruk for utdanning på Luke Air Force Base i Arizona. Tre fly ble levert til Ørland i november 2017. Seks fly leveres i 2018.