Dårligere salg for Tine – varsler nedbemanning

Salget av søtmelk fortsetter å falle. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Salget av søtmelk fortsetter å falle. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tine svekket driftsresultatet i fjerde kvartal i 2017 med 10 prosent sammenlignet med samme periode året før. Nå blir det nedbemanninger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Driftsresultatet for siste kvartal i 2017 endte på 281 millioner kroner, en nedgang på 28 millioner kroner.

For året som helhet falt driftsresultatet 179 millioner kroner til 1.537 millioner kroner fra 2016 til 2017. I meieridelen var utviklingen svakt positiv, men i volum gikk det nedover. Salget av søtmelk fortsetter å falle, noe som ifølge selskapet skyldes at enkelte varianter av Tine-melk ikke lenger tilbys av alle kjedene. Salg av ost har falt både i verdi og volum etter god vekst i flere år.

Sjefen er ikke fornøyd

– Vi er ikke fornøyd med utviklingen. Vi fortsetter å gjennomføre forbedringer i alle deler av verdikjeden. Det er også avgjørende at Tine styrker forbrukerdialogen og blir flinkere til å respondere raskere på forbrukertrender, sier konsernsjef Hanne Refsholt i en kommentar.

Samtidig gleder hun seg over at nylanseringer som Østavind har slått an.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Yoghurt-salget falt i både verdi og volum i fjor, og konsernsjefen varsler en innovasjonsjobb innenfor et marked preget av betydelig konkurranse.

Tiltak som nedbemanning

Tine varsler nå at selskapet skal styrke konkurransekraften gjennom å redusere kostnadene med 450 millioner kroner innen starten av 2019.

«Forbedringsprogrammet omfatter tiltak i alle selskapets virksomhetsområder. Tiltakene, hvor mange er iverksatt allerede, vil bestå av strukturvurderinger, pågående endringsprosjekter, reduserte konsulentkostnader og nedbemanning», heter det.